Citroensapzuur

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Citroensapzuur

Bericht door muntman1 » 01 okt 2010, 16:46

Ik ben voor het eerst m'n munten aan het reinigen, nu heb ik citroensapzuur al een paar keer getest op gewone hedendaagse 5 centjes,
maar na een badje van een half uur is het vuil er wel vanaf ,
maar zien ze er wel een beetje doffig uit, als iemand weet hoe ik de doffe kleur weg krijg,
dan ga ik mijn verzamling brons reinigen. Iemand dus tips?

Gr,
Matthijs
Geld lijkt op vet: van beide is er genoeg alleen op de verkeerde plaats

Verzamel al het NL geld.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Re: Citroensapzuur

Bericht door Munthunter » 01 okt 2010, 16:51

Als je al zover bent dat je deze munten WILT reinigen, dan kun je na het reinigen eventueel oppoetsen met een zilverpoetsdoek. Deze kun je bij de Blokker halen voor nog geen 2 euro. Hiermee kun je ze redelijk netjes zonder al te veel krasjes (die zullen er altijd op komen) ontdoffen.

Bedoel je overigens met hedendaagse 5 cent muntjes die van de Euro of de guldenstuivers? daar zit nogal wat verschil in. De eurostuivers zijn namelijk van ijzer met een heel dun laagje koperlegering. (nog niet eens vol koper dus) Deze munten zijn dan ook ernstig onderhevig aan slijtage en verwering door invloeden van buitenaf. Dergelijke munten zien er ook niet meer uit als ze een tijdje in de grond hebben gezeten, mocht je ze al terug vinden met een detector.

Oppassen dus met al te agressieve reinigingsmiddelen, azijn en citroensap zijn niet geheel onschuldig al zou je dat wel denken.

Citroenzuur (korrels) kun je bij een 'ouderwetse' drogist ook nog wel kopen. Dit kun je oplossen in water en daar de munten in leggen, dit werkt wat sneller dan citroensap en azijn, maar is ook wat sterker en dus gevaarlijker voor de munt. Ik gebruik dat nog wel eens bij zilveren munten die ik met de metaaldetector opsnor.

Succes!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 01 okt 2010, 16:57

Ik heb eerst geprobeerd met een gewoon 5 cent muntje uit de portemonnee.
Als dat een succes is ben ik van plan mijn collectie nederland 1 en 5 cent voor de euro te reinigen.

Nog bedankt voor je snelle en goed geformuleerde antwoord!

Groeten,
Matthijs

Verzamel al het NL geld.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 okt 2010, 17:04

muntman1 schreef:
Nog bedankt voor je snelle en goed geformuleerde antwoord!

Groeten,
Matthijs
Graag gedaan!

Slim dat je eerst even uitprobeert op goedkope munten, maar let op dat je munten niet verprutst dat scheelt je een rot gevoel ;)

Succes!

Gr. Jeroen

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 01 okt 2010, 17:09

Weet je ook de tijd dat ze erin liggen de doffe kleur kan beperken?

(Dan weet ik wel genoeg :roll: )

Gr,
MAtthijs

Verzamel al het NL geld.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 01 okt 2010, 17:19

Nou dat hangt ook van de vervuilig af.

Zijn ze echter niet zo vies, alleen aangeslagen, dan kun je ze er een klein kwartiertje in leggen en in die tijd de munten af en toe omdraaien. Blijf er altijd bij en houdt het goed in de gaten. Zijn ze schoner dan haal je ze er uit en neutraliseer je ze, vergeet dat NOOIT, anders blijft de azijn, citroenzuur, of wat dan ook inwerken op de munt.

Verwacht echter geen wonderen een gecirculeerde munt zal nooit een ongecirculeerd uiterlijk terug kunnen krijgen, beschadigen haal je nooit meer weg namelijk.

Het neutraliseren staat omschreven in het volgende topic bij punt 4.:
http://forum.munthunter.nl/./viewtopic.php?f=31&t=92

Gr. Jeroen

Terug naar “Reinigen van munten”