munten reinigen

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
kim_baartman5@hotmail.com

munten reinigen

Bericht door kim_baartman5@hotmail.com » 25 jul 2010, 14:26

Ik reinig mijn euromunten altijd met azijn en zout,
de munten (vooral de 1, 2 en 5 centen) worden weer heel erg mooi schoon.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 25 jul 2010, 15:41

Ik zou niet zo snel azijn gebruiken omdat hier voor een deel ook zuur inzit en dit de munten kan aantasten. En als je dan inderdaad azijn gebruikt flink veel zout toevoegen...

Ikzelf gebruik alleen als het écht nodig is het zogenaamde reinigingsbad van Leuchtturm. Heb dit nog maar 3 keer toegepast, namelijk op de 1, 2 en 5 cent van Monaco...

Blijf voorzichtig met het reinigen van munten, je kunt ze ook onherstelbaar verminken.

groeten Paul

llinde
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 25 jul 2010, 18:04

Euromunten reinigen heeft meestal weinig zijn, alleen als je gecirculeerde munten spaart kan je dat doen omdat je het mooier vind.
Ongecirculeerde munten reinigen kan je beter niet doen, is eigenlijk altijd zichtbaar dat ze gereinigd zijn.

Luit

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 25 jul 2010, 18:17

UNC munten hebben vaak, net als FDC munten, een mattige ei-glans. Als je er regelmatig mee in aanraking komt herken je deze glans wel. Je poetst deze glans er zo af, maar let op!!! deze glans wordt juist door verzamelaars gewaardeerd.

Met name nieuwe verzamelaars denken hun munten te moeten poetsen, maar in de praktijk betekend dit dat je de waarde van de munten behoorlijk verminderd. Sommige verzamelaars hebben geen enkele interesse in gepoetste munten.

Bedenk je dus altijd alvorens azijn of wat dan ook te gebruiken.

Natuurlijk is het bij sommige circulatiemunten wel interessant om ze te reinigen omdat ze viezigheid tussen de letters en dergelijk kunnen hebben. Ook dit is een eigen keuze, welke niet iedereen waardeerd.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Lotus07
Superlid
Superlid

Re: munten reinigen

Bericht door Lotus07 » 30 jun 2012, 15:47

Dat heb ik ook eens geprobeerd. Ik had alleen een heel slecht resultaat:
Toen ze net uit het bakje kwamen van azijn met zout glommen mijn 1 en 2 centjes heel mooi, maar de volgende dag waren ze helemaal bedekt met roest en zwaar geoccideerd.
Don't try this at home!!!!
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

rinuske
Senior lid
Senior lid

Re: munten reinigen

Bericht door rinuske » 01 jul 2012, 16:10

mijn advies is om de munten alleen maar te borstelen om ze schoner te maken
verder blijf ik er met watever schoonmaak spul af, inderdaad vanwege de slechte kwaliteit !!!
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Terug naar “Reinigen van munten”