Brass plated steel reinigen?

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
tweety_
Volledig lid
Volledig lid

Brass plated steel reinigen?

Bericht door tweety_ » 16 aug 2009, 16:21

Ik heb een vraagje.

Heb sinds gisteren weer een hoop munten bij.
Daar zitten een aantal 10 pfennig munten bij met roestachtige plekken.
Nou heb ik net in een Krause opgezocht wat het materiaal van de munt is: brass plated steel.
Dus koper met staal.

En wil de munten eigenlijk wel reinigen ivm roestplekken.
Iemand tips?
Muntenverzamelaar:
- wereldmunten
- Euromunten/speciale 2 euromunten/coincards, etc.

grivnagozer
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 18 sep 2009, 11:50

roestplekken op brassplatedsteel zijn hardnekkig. als coca cola niet helpt in sommige gevallen als ontroester, dan is de roest te ver doorgevreten door de oppervlaktelaag en kan niet m :cry: eer verwijderd worden.

Munthunter
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 18 sep 2009, 12:52

Roest of corrosie is geen aanslag maar een aantasting van het materiaal. Kortom het metaal wordt letterlijk aangevreten door de roest. Iets wat door roest is aangetast is niet meer goed te krijgen.

Let heel erg op met andere goede munten, deze kunnen namelijk door de aangetaste munt 'besmet' raken en dus ook gaan roesten.

Brass plated steel,oftewel verkoperd staal is een veel gebruikt materiaal voor munten. De 1, 2 en 5 eurocentmunten zijn ook van dit materiaal gemaakt. Houdt er maar eens een magneet bij en je ziet dat deze munten gewoon van ijzer zijn. Deze munten (en de andere euromunten ook, maar in mindere mate) zijn bijzonder slecht van kwaliteit. Wanneer een euromunt in de grond belandt, dan zal een metaaldetectorzoeker hem na 10 jaar niet meer kunnen vinden... De reden? 'Hij is helemaal weggerot'.

Verroeste munten zijn dus al snel 'ten dode' opgeschreven en kun je beter ver van je goede munten bewaren!

Zoals je wel zult hebben gezien, heb ik dit topic naar de rubriek 'munten reinigen verplaatst'.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Lotus07
Superlid
Superlid

Re: Brass plated steel reinigen?

Bericht door Lotus07 » 30 jun 2012, 15:51

tweety_ schreef:Ik heb een vraagje.

Heb sinds gisteren weer een hoop munten bij.
Daar zitten een aantal 10 pfennig munten bij met roestachtige plekken.
Nou heb ik net in een Krause opgezocht wat het materiaal van de munt is: brass plated steel.
Dus koper met staal.

En wil de munten eigenlijk wel reinigen ivm roestplekken.
Iemand tips?
Was brass niet messing? :wtf:

Ik zou gewoon de koperpoets pakken en dan goed gaan poetsen, dat helpt bij de meeste munten. Het geeft misschien een beetje een onnatuurlijke glans, maar haalt wel de meeste occidatie weg. Eigenlijk zijn die Duitse muntjes van 1, 2, 5 en 10 Pfennig gewoon van ijzer, alleen zit er een dun laagje messing of koper op. Als je op de rand van die muntjes kijkt, zie je vaak een stukje zilverkleurig metaal, en daarboven zit dan het koper of messing laagje. Doordat ze dus van ijzer zijn gemaakt occideren ze snel. Dit is ook het geval bij veel Zweedse muntjes uit de jaren 40/50.

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 30 jun 2012, 16:32

Als je een munt echt wil verknoeien moet je 'm flink poetsen met koper cq zilverpoets .
Het probleem met verkoperde ijzeren munten is , dat het ijzer gaat roesten en door de koperlaag heenkomt, poetsen met koperpoets verhelpt het probleem zeker niet.
je kunt ze beter een tijdje in olijfolie leggen, dat stopt het roestproces, of insmeren met vaseline kan ook.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 30 jun 2012, 16:34

Lotus07 schreef:
Ik zou gewoon de koperpoets pakken en dan goed gaan poetsen, dat helpt bij de meeste munten.

Grt, Lotus07
De tranen biggelen langs mijn wang... :Bleeh:

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 30 jun 2012, 17:32

Lotus07 schreef:
Ik zou gewoon de koperpoets pakken en dan goed gaan poetsen, dat helpt bij de meeste munten.

Grt, Lotus07
Sander schreef:De tranen biggelen langs mijn wang... :Bleeh:
En mijn broek in er vanaf gezakt, als je dan toch een advies wilt geven, nooit deze.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Terug naar “Reinigen van munten”