Reinigen met muntenreiniger

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
marijketijink
Nieuw lid
Nieuw lid

Reinigen met muntenreiniger

Bericht door marijketijink » 28 mei 2015, 13:53

Hebben jullie ervaring met het reinigen van de munten met
http://www.hartberger.nl/lindner/onderh ... niger.html of met http://www.hartberger.nl/lindner/onderh ... niger.html in een (ultrasoon) muntenreingingsapparaat?

Koevoets numismatics
Donateur
Donateur

Re: Reinigen met muntenreiniger

Bericht door Koevoets numismatics » 28 mei 2015, 15:26

Ik heb er geen ervaring mee, maar dit is gewoon natriumbicarbonaatpoeder en vloeibare zeep in een héle dure verpakking.

Als je nog natriumbicarbonaat wil kan ik je wel wat opsturen tegen kostprijs, daar heb ik zo'n 20 kilo van. Dat vloeibare spul zal ongeveer hetzelfde zijn als afwasmiddel van de aldi/lidl/jumbo en driekwart water.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 mei 2015, 15:54

Koevoets numismatics schreef:Als je nog natriumbicarbonaat wil kan ik je wel wat opsturen tegen kostprijs, daar heb ik zo'n 20 kilo van. Dat vloeibare spul zal ongeveer hetzelfde zijn als afwasmiddel van de aldi/lidl/jumbo en driekwart water.
daarom heb je atijd zulke schone munten :knipoog:

dit soort commerciële producten zijn altijd "belazer" producten. HG is ook altijd zo'n mooi merk. Ze stoppen voor 25 cent aan bleek in een spuitbus en verkopen het voor 8 euro en noemen het dan tegel reiniger tegen schimmel.
Of voor 20 cent aan schoonmaakazijn in een fles met "groen aanslag reiniger" en het dan voor 4 euro verkopen.

Jan W
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 mei 2015, 16:40

neozion schreef:dit soort commerciële producten zijn altijd "belazer" producten. HG is ook altijd zo'n mooi merk. Ze stoppen voor 25 cent aan bleek in een spuitbus en verkopen het voor 8 euro en noemen het dan tegel reiniger tegen schimmel.
Of voor 20 cent aan schoonmaakazijn in een fles met "groen aanslag reiniger" en het dan voor 4 euro verkopen.
:thumb up: :lollig:

On topic: vraag je eerst goed af waarom je munten wilt reinigen. Over het algemeen doet reinigen meer afbreuk aan de munt dan je lief is en zal het de waarde (fors) doen laten verminderen.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 mei 2015, 16:47

ik was even off topic, maar on topic, nooit munten schoonmaken. Je doet een munt er meestal geen goed door.

Post anders een foto van een munt waarvan je denkt dat die schoongemaakt zou moeten worden. Dan kunnen we je vertellen waarom je het niet moet doen.

(als ik een munt schoonmaak is het omdat er lijm opzit (met wasbenzine werkt dat het beste icm een tandarts sonde) of omdat er vele jaren aan huidvet op zit dat er eenvoudig met een tandenstoker af kan en een zachte tandenborstel. voor de rest, laat munten zoveel mogelijk met rust als je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Als je zo'n schoonmaakbadje wilt kopen val je bij mij in de laatste rubriek)

janssenfrank
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 28 mei 2015, 16:57

Natriumwaterstofcarbonaat (natriumbicarbonaat) is ook bekend als maagzout. Veel goedkoper om een pakje maagzout te halen, dan om een flesje schoonmaak spul te kopen.

Overigens: ik heb onlangs wat zilveren munten willen opfrissen met muntenreiniger van Leuchteurm. 10 minuutjes weken zouden genoeg zijn. Nou, maar er maar dik een half uur van, en dan ook nog met een ultrasoonbad, willen ze er nog een beetje redelijk uitkomen. Tenminste, als de verkleuring niet te erg is.

Ik had één hele zwarte munt en die wou maar niet schoon worden. Dus ik heb hem een nachtje in dat spul van Leuchteurm laten weken (dus zonder ultrasoon). De dag erna was de munt helemaal wit uitgeslagen.

Met Lindner heb ik geen ervaring, maar voor Leuchteurm zou ik geen positieve review geven.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Reinigen van munten”