Griekenland uit Euro-Zone???

Plaats hier berichten over algemene zaken omtrent de euro. Denk hierbij aan nieuws over aankomende eurolanden, nieuwtjes, weetjes, etc.

Moderator: euromunter

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Re: Griekenland uit Euro-Zone???

Bericht door GEISHA » 07 mei 2011, 21:02

Het ontwerp van de 2011 Griekse 2 Euro CC is ietwat aangepast om meer in lijn te komen met de situatie in het land zelve.
Leuk voor je verzameling.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het is beter arm te zijn in een land zonder schulden, dan je rijk te voelen in een land met schulden.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 07 mei 2011, 21:07

bernard3 schreef:
Luit, kun je die bewering toelichten? Zoals ik het zie, is de situatie in de VS weliswaar zeer ernstig, maar nog minder erg dan in Griekenland:

Griekenland: - begrotingstekort '10: 10,5%
- staatsschuld (% v. BBP): 143%

Verenigde Staten: - begrotingstekort '10: 10%
- staatsschuld: 97,7%
Het gaat mij niet zozeer om de eindcijfers, maar meer over hoe die cijfers bereikt worden, bijvoorbeeld door gewoon wat extra geld bij te drukken als de balans je niet bevalt.

Griekenland had ook heel erg mooie cijfers ten tijde van toetreding tot de euro...
Overigens heeft in Nederland het Ministerie van Financiën ook bepaalde besluiten genomen in de jaren voor de eeuwwisseling, louter en alleen om aan de toetredingscriteria te voldoen.

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 07 mei 2011, 21:45

Eurocoin schreef:ik bedoel dat ik denk dat er niet een heel grote kans bestaat dat griekenland in de euro zal kunnen blijven
Dat zou jammer zijn, want dat zou betekenen dat de solidariteit ver te zoeken is binnen Europa, overigens ontvangt Spanje volgens mij veel meer EU geld dan Griekenland en dan ook nog als subsidie en dus niet als lening.
Griekenland uit de euro is een oplossing die wij als overige EU landen niet zouden moeten willen, het voordeel daarvan is alleen voor Griekenland en wij hebben er alleen maar nadeel van.

Luit

Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam » 08 mei 2011, 01:01

Als je Griekenland eruit gooit kan je Ierland, Spanje en Portugal ook wel afstoten. Duurt het daarna vast ook niet zo lang meer voor we weer terug zijn bij de EGKS (Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (een van de voorlopers van EU)) met Frankrijk, Duitsland, Italie, Belgie, Nederland en Luxemburg.

Ben wel benieuwd naar jullie mening over de Neuro en de Zeuro. (Noord en Zuid europese euro). Europa zal bij de invoering daarvan nooit meer mee kunnen praten op internationaal niveau. Dat is nu al beperkt, maar met een dergelijke splitsing in de eigen gelederen houdt het helemaal op. Daarentegen zal het Noorden er wel profijt van hebben omdat de munt daar sterk zal worden/blijven. Het Zuiden daarentegen kunnen we dan wel bij Afrika voegen, dat is dan van dezelfde economische kwaliteit (maar dan zonder de natuurlijke grondstoffen die ze daar nog hebben).
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 08 mei 2011, 09:49

Bij mij komt de vraag meer op hoe lang we dit nog moeten pikken? Wat voor een garantie kan Griekenland ons geven dat het de andere eurolanden in de toekomst nog meerdere miljarden euro's gaat kosten aan wat zij in hun economische chaos bewerkstelligen met hun prehistorische wanbeleid.

Misschien is het wel goed om maar eens definitief afscheid te nemen en de daarbij behorende kosten voor zover mogelijk, voor lief te nemen. Naar mijn mening is er geen enkele garantie dat dit zich niet zal herhalen. En die kunnen ze ook niet geven. Bij Griekenland zitten wat dat betreft geen voordelen, alleen maar nadelen.

Alleen voor ons verzamelaars zijn er natuurlijk de euromunten :lach:

AUF008
Senior lid
Senior lid

Bericht door AUF008 » 08 mei 2011, 10:01

Stel dat eenmaal die beslissing is genomen, Griekenland moet eruit zoals Luit zegt is de solidariteit dan ver te zoeken, zou dit dan ook
niet een kettingreactie in gang zetten. Bv over 2 jaar Portugal, Spanje of Ierland?
-Euromunten (UNC + Roulatie)
-Aantal unieke euromunten in bezit: 411

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 08 mei 2011, 10:29

Ik denk dat we ons best moeten doen Griekenland er bij te houden.
Als we Griekenland er uit zouden zetten spelen we de Grieken zelfs in de kaart, want velen willen dat daar en door de dan ongetwijfeld goedkope munt die ze dan daar krijgen ontstaat er voor Griekenland een enorm concurrentievoordeel.
Dat zal dan waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren.
Veel waarschijnlijker is dat Griekenland zelf gaat proberen er uit te stappen.
Het zou voor Griekenland natuurlijk helemaal een buitenkansje zijn als zoals sommigen hier stellen we Griekenland eruit moeten gooien, dan krijgen zij wat ze graag willen en krijgen wij de zwarte piet....

Luit

litta2
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door litta2 » 08 mei 2011, 16:18

Ierland gaat zijn schulden ook "herstructureren" .Who's next ??

http://www.nu.nl/economie/2509885/ierla ... -jaar.html

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GEISHA » 08 mei 2011, 18:32

Het probleem met de Euro is niet Griekenland, Ierland, Portugal of Spanje, maar de Euro zelve.
Tien jaar geleden konden Europese landen (binnen zekere grenzen) hun munt zelfstandig laten re/devalueren met het getij van hun economie c.q. rentebeleid. Dat bepaalde o.a. de waarde van hun bestaan.
Thans zit de zaak zodanig met elkaar verbonden dat het een collectief (Grieks) drama is geworden.
Noem het solidariteit (iets voor vakbond volgelingen en/of laten we alsjeblieft allemaal pijnlijden), ik noem het een zinloos groepsgebed; alsof bidden de problemen oplost (vloeken overigens ook niet).

Laat Griekenland failliet gaan (zijn ze al), default al hun leningen en zet de teller op nul.
Iedereen die onvermogend is z'n verplichtingen na te komen is naar de kloten in plat Nederlands.
Ze kunnen de (stijgende) rente niet eens opbrengen laat staan hun leningen aflossen.
Beter dat dan Euro's in het grote Griekse zwarte gat te dumpen.
Met een drastische belasting verlaging en een rigoureuze ingreep in de topzware ambtenarij en een grootschalige privatisering leg je mogelijk de grondslag om er weer bovenop te komen. Verhoog stapsgewijs de pensioen leeftijd en schop de quasi communistische en corrupte regering naar de xxxxxxxxxxxxx. Dat is Rusland na de Roebel crisis van 2000 ook gelukt.
Of Grieken dezelfde moraliteit en mentaliteit hebben is de vraag. Ik vrees van niet.
De zon blijft schijnen in Griekenland, het zand op de stranden blijft wit; de Zweedse en Britse toeristen zal het een zorg zijn, dus er verandert op dat punt heel weinig.
Maar hoe dan ook straf ze voor hun abominabele gedrag en laat niet een ander meelijden voor hun eigen shit.
Kost slechts 600 miljard Euro, who cares.................................
Het is beter arm te zijn in een land zonder schulden, dan je rijk te voelen in een land met schulden.

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 15 mei 2011, 16:33

’Grieken kunnen hun schulden nooit terugbetalen

Een meerderheid van de Nederlanders (58 procent) vindt dat het kabinet geen verdere steun aan Griekenland moet geven. Een krappe meerderheid (51 procent) meent bovendien dat Griekenland uit de eurozone moet worden gezet.

Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde peiling van Maurice de Hond. Ongeveer 72 procent van de ondervraagden denkt dat Griekenland zijn schulden nooit kan terugbetalen. Morgen en dinsdag is er weer Europees overleg over het land in Brussel.

De meeste Nederlanders vinden dat CDA-minister Jan Kees de Jager (Financiën) moet weigeren verder mee te werken aan steun aan Griekenland. Vooral kiezers van gedoogpartij PVV (90 procent) en oppositiepartij SP (69 procent) denken daar zo over, maar ook een groot deel van de achterban van regeringspartij VVD (64 procent) is tegen vervolgsteun.

De kiezers van coalitiegenoot CDA zijn verdeeld: 43 procent is tegen verdere steun aan Griekenland, 44 procent is er voor. De achterban van de PvdA, de grootste oppositiepartij, denkt daar nagenoeg hetzelfde over.

Van de PVV-stemmers vindt 76 procent dat Griekenland uit de eurozone moet, van de VVD-kiezers is 63 procent het daarmee eens en bij de SP-achterban gaat het om 53 procent. Precies de helft van de Nederlanders, onder wie vooral veel PVV'ers en SP'ers, verlangt terug naar de gulden en vindt dat we die munt nooit hadden moeten opgeven, 46 procent is het daar niet mee eens.

De Griekse schuldencrisis kan volgens opiniepeiler De Hond de komende tijd invloed hebben op de electorale verhoudingen in Nederland, met name als de problemen leiden tot verliezen voor de Nederlandse staat of tot andere negatieve gevolgen voor de economie.

De afgelopen week hebben zich in de politieke voorkeur geen verschuivingen voorgedaan. Volgens De Hond is dat een gebruikelijk beeld in de eerste weken van mei. Zijn peiling wordt via internet gehouden onder ten minste 2500 mensen, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld. De peildagen zijn vrijdag en zaterdag.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 15 mei 2011, 18:33

Zullen we een subgroepje beginnen als politieke commentatoren? Om Rusland onder Poetin als lichtend voorbeeld te nemen en achter de massa van de PVV mee te brullen lijkt me treurig. De Hond met zijn reclames voor de NEM en zijn zeer onbetrouwbare peilingen (zoals in het verleden bepaald wel is gebleken!) als norm te nemen lijkt me geen teken van goede smaak of enig intellectueel niveau.
De euro is niet voor de burgers gemaakt. Die wisselden voor hun vakantie hun geld in tegen de valuta van het land waarin ze op vakantie gingen en hadden daar geen moeite mee. De euro is gemaakt voor de handel en de industrie en de daaruit volgende problemen zijn al lang voorspeld. Het is een gegeven dat de euro ons toch door de strot is geduwd door de partijen waarop we massaal stemden. Om nu een grote mond op te zetten tegen de gevolgen vind ik hypocriet en het af te schuiven op een, twee of drie landen te simplificerend. Het Europese feodalisme kan zich prima cultiveren binnen de EU em vormt daarvoor zijn eigen wetten en structuren, meningen van zich achteraf spijt betuigend electoraat ten spijt.
De euro is en blijft een vloek van het kapitalisme waarvoor de burger zal moeten boeten en waarvoor vooral de kleinverdieners moeten opdraaien, niet alleen in Nederland. De banken gaan door met hun criminele roulettespel om meer winst te behalen in de wetenschap dat het verlies wordt verrekend met de plebs. Zo ook in ons eigen land waar de banken gewoon doorgaan met hun onoirbare praktijken en zwendel. Een voorbeeld van de hypocritie in ons eigen land kun je terugzien in b.v. de hypotheekaftrek. Als eigenaar van een 'goedkope' woning krijg ik hyptheekrente terug van de belastingdienst. Maar om die subsidiepot gevuld te kunnen houden betaal ik een veelvoud van dat bedrag. Het meeste gaat naar de eigenaren van veel duurdere woningen die onder aan de lijn een veel groter voordeel hebben dan een modaal iemand.
Als Griekenland uit de eurozone geweerd wordt of er zelf uitstapt zullen de burgers opdraaien voor de verliezen. Een drastische renteverlaging over de schulden maakt het mogelijk dat zij hun 'schulden' kunnen afbetalen. Die aanhalingstekens in de laatste zin heb ik geplaatst omdat de rest van Europa wel degelijk wist hoe de financiele vlag erbij hing. Te zeggen dat ze het stiekem deden of informatie achterhielden is te stompzinnig voor woorden. Natuurlijk was het bekend dat Ierland, Portugal en Griekenland dik in de shit zaten. Hieraan geen konsekwenties aan verbindend moeten we achteraf niet gaan miauwen of jammeren.
De Euroverzamelaars zouden toch als geen ander moeten weten hoe ze door de mangel worden getrokken door ons Europa? Vijf, tien, honderd of nog meer euro uitgeven voor een geslagen rondelletje van een paar cent? Waanzin! Als het een oude munt betreft zeg ik oke, maar dit is vooropgezette gekmakerij waar jullie massaal intrappen!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 15 mei 2011, 19:05

De Euroverzamelaars zouden toch als geen ander moeten weten hoe ze door de mangel worden getrokken door ons Europa? Vijf, tien, honderd of nog meer euro uitgeven voor een geslagen rondelletje van een paar cent? Waanzin! Als het een oude munt betreft zeg ik oke, maar dit is vooropgezette gekmakerij waar jullie massaal intrappen!
Ik ben er trots op om erin te trappen!!

Vind het juist leuk munten te sparen die veel op elkaar lijken maar toch iets anders zijn, dus dan zit ik bij de euro goed :thumb up:

siegertmunt
Senior lid
Senior lid

Bericht door siegertmunt » 15 mei 2011, 19:33

ja iid maar klopt maar je moet kijken naar de waarden ik verzamel niet munten voor de waarde maar voor het plaatje wat er op staat of de achtergrond van een beeldverhaal op een munt.
verzamel nu euro's en cc
alle 12 basis landen (sets) compleet + malta san-marino

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GEISHA » 15 mei 2011, 23:43

Martin schreef:

Om Rusland onder Poetin als lichtend voorbeeld te nemen ........

Martin
Alvorens er nog meer ongeleide modale projectielen worden afgevuurd, lijkt het me goed om te memoreren dat de Roebel crisis in Rusland ontstond ten tijde van Boris Jeltsin en niet Poetin. Deze crisis was het gevolg van een kort daaraan voorafgaande crisis in Azië waardoor Rusland met de export van grondstoffen flink het schip in ging.
Mede dankzij een haircut op hun schuldverplichtingen en toegepaste belastingverlagingen en aantal andere binnenlandse stimulerings maatregelen is de economie van Rusland er weer vrij snel bovenop gekomen.
Dat is iets wat landen als Griekenland en Ierland wellicht ook zou kunnen helpen, aldus het Russische voorbeeld.

Verder ontgaat het mij wat de stand van zaken bij Nederlandse banken en de Nederlandse hypotheek markt te maken heeft
met het onderwerp schuldencrisis van Griekenland en overige landen, maar wellicht luchtte dat even op.
Hypotheekrente aftrek is daarbij geen subsidie maatregel maar een maatregel die het eigen woningbezit stimuleert c.q. stimuleerde.
Daar waar aftrek wordt beperkt of afgeschaft treft het de bezitters van duurdere huizen des te meer en dat zie je dan ook terug in veel forsere prijsdalingen in dat duurdere segment. Bezitters van duurdere huizen lopen aanmerkelijk meer risico.
Zij worden ook zwaarder belast over dat duurdere bezit via hun hogere WOZ waarde en bij aanschaf via de overdrachtsbelasting.
Een van de voorgestelde maatregelen: hypotheek renteaftrek te beperken in tijd en te maximeren qua bedrag zal de duurdere woningmarkt wel eens pittig kunnen raken.

En wat betreft het bedrag dat verzamelaars op tafel leggen, voor wat ze dan ook verzamelen.
Het is een vrije markt waarin prijzen gevraagd en geweigerd kunnen worden.
Iemand die bewust iets tegen prijs x koopt is nergens ingetrapt maar heeft iets bemachtigd tegen een uitgave die hem of haar paste.

En voor zover M.deH. er, qua vermoeden, flink naast zit met zijn peilingen, zou wel eens kunnen betekenen dat een nog veel hoger percentage van Nederlanders vindt dat er geen steun meer aan Griekenland moet uitgaan, c.q. dat het land uit de Euro moet vertrekken.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 mei 2011, 00:10

Martin schreef: Vijf, tien, honderd of nog meer euro uitgeven voor een geslagen rondelletje van een paar cent? Waanzin! Als het een oude munt betreft zeg ik oke, maar dit is vooropgezette gekmakerij waar jullie massaal intrappen!
Martin,

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, jij ook, maar doe alsjeblieft niet of jouw mening juist is en alle anderen het fout hebben.
Natuurlijk kan je zeggen dat het idioot is om vele tientallen euro's uit te geven voor een munt met metaalwaarde van enkele centen, als het nniet tot jouw verzamelgebied behoort is dat gemakkelijk...
Maar dit geldt net zo goed voor oude munten, als ze niet tot mijn verzamelgebied horen kan ik makkelijk zeggen dat het oude troep is, maar daar beledig ik dan onnodig de verzamelaars ervan.

Dus laat alsjeblieft iedereen verzamelen wat hij of zij leuk vind en maak geen domme opmerkingen als "jullie trappen er massaal in"

Luit

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GEISHA » 21 mei 2011, 19:35

Zelfs al zijn Euro's van chocolade betalen we er meer voor € 1,15 dan de inkoopwaarde € 0,50.
Misschien zijn dit wel de Euro's die Griekenland gebruikt, ze smelten rap in de zon.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn » 21 mei 2011, 23:20

ik zal iedereen aanraden om euro munten te verzamelen
want mn vooruitziende blik in het koffiedik ziet dat de euro
gaat VERDWIJNEN!
collector of world coins and banknotes,philippine
see you at muntmanifestatie wave:

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 21 mei 2011, 23:31

Mijn vooruitziende blik in het koffiedik ziet dat de euro nog lang mee gaat.

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 22 mei 2011, 00:38

Ach dan ga ik guldens sparen! :(

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 22 mei 2011, 00:51

Haha! Ik ben gewoon niet de moeilijkste, ik pas me wel aan :P

jantomat
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door jantomat » 22 mei 2011, 10:57

hallo

en dan vergeet je nog die van 200 :knipoog:
ik verzamel alles van belgie munten en biljetten munten van nederland en portugal e,n ook een beetje de euromuntjes

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GEISHA » 22 mei 2011, 22:13

Gerardo schreef: Maar ik heb altijd al de pest gehad aan die euro's zelfs aan de papierkes.
:wave:
Duidelijke mening.
Wellicht is het een idee om eens een poll te houden op dit forum over de pro's en con's van de Euro. .
Idee voor Daniël's magazine????

Nog even een joe tjoepje van een van mijn favoriete sprekers Pat Condell, deze keer over
Ierland en de Euro.

munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 » 01 jun 2011, 22:08

het word er nog steeds niet beter op in dat griekenland de krediet waardighied van het land zakt nog verder zit ik net te lezen http://www.nu.nl/economie/2530549/kredi ... mlaag.html en dan staat er onder in het bericht nog dat ze nieuwe steunmaatregelen verwachten en nieuwe bezuinigingen ik durf bijna te wedde dat we op 1 juli het zelfde bericht lezen voor nieuwe steun en nieuwe bezuinigingen, zijn er sirieus mensen die denken dat het nog te redden valt ?

dat borde kapot gooien zal er ook wel niet meer in zitte na het eten geld voor nieuw is er niet, en dat was nou juist het leuke van dat griekse eten. Smijten met die borden na het eten :lollig:
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GEISHA » 01 jun 2011, 22:25

Grieks schuldpapier had al een junk B status en die is inderdaad nog verder verlaagd.
Geweldig niet dat de financiële wereld zelfs een junk/wc papier status nog verder verlaagd, om duidelijk te maken dat je net zo goed je reet aan 2 kanten kunt afvegen met die obligaties uit Griekenland.
Doet me toch denken aan het in brand steken van een tot de grond toe afgebrand huis.
Iets verscheuren, het vervolgens versnipperen en het versnipperde dan nog eens verscheuren.
Daar zit blijkbaar handel in. greeny

Stel je hebt een lening afgesloten bij een bank en door een of ander oorzaak (stel eigen schuld) raak je in financiële moeilijkheden.
Rekening blijven liggen, betalingsachterstanden lopen op en van aflossen laat staan rentebetaling op de lening is geen sprake meer; de vooruitzichten zijn catastrofaal.
Vervolgens gaat u naar de bank en zegt: luister, die lening die ik hier heb dat zit effe niet lekker en ik kan ook mijn huur en voorzieningen niet meer betalen, maar ik heb een groots plan, verdubbel die lening, dan komen we er wel uit.

Ik ga dat toch eens vragen hoe mijn bank daarop zou reageren.

GEISHA
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door GEISHA » 02 jun 2011, 18:08

Nog even een kiekje van een breedlachende, contente mijnheer Trichet, dat ik vandaag in de Wall Street Journal vond.
Van de ECB, je weet wel die deskundige lijkschouwers van de Euro, die de vinger aan de pols hebben en houden...kuch, kuch
Zou dat nou een opgeblazen, inflatoire euro zijn die hij om zijn nek draagt, of verbeeld ik me dat het een onderscheiding is die macht uitstraalt?

Terug naar “Euronieuws”