Fotograferen verzameling

Hier kun je, je munten en/of bankbiljettenverzameling laten zien. Hoe beheer jij je verzameling en hoe geef je deze vorm?
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Fotograferen verzameling

Bericht door Adriaan » 16 jul 2020, 22:30

Enige tijd geleden wilde ik mijn collectie duidelijk gaan archiveren. Ik wil een programma gaan maken met duidelijke foto's van mijn biljetten en daarbij de kenmerken duidelijk vastleggen. Denk aan unieke kenmerken zoals serienummers, vouwen, vlekjes etc.

Ik heb vandaag een opstelling gemaakt. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar tips of andere aanvullingen.
Waar ik vooral nog mee worstel is de onscherpte omdat de meeste biljetten niet helemaal plat zijn.
Ik heb geen scanner van hoge kwaliteit dus dat is geen optie om te proberen.
Statief.jpg
Statief met camera recht uitgelijnd met de lijnen op het vel om te voorkomen dat je later de foto niet netjes kan bijsnijden.

Info foto.jpg
Ik gebruik de auto-ontspanner. Belichtingstijd is wat hoog maar die zal lager zijn als ik de foto's bij daglicht maak.

uitlijning.jpg
Biljet wat geen deel (meer) van mijn verzameling uitmaakt. Er zit een vouw in en het is niet helemaal plat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Fotograferen verzameling

Bericht door Adriaan » 16 jul 2020, 22:31

test vz 25 gulden 2.jpg
Het resultaat...Ik ben toch niet helemaal tevreden want de letters bij president zijn iets wazig als gevolg van de bolling van het papier.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 17 jul 2020, 09:43

Ik zou handmatig scherpstellen, waarbij je 10x kunt inzoomen. Zo weet je zeker dat de foto scherp word.

ISO verhogen naar bv 200, hierdoor word je sluitertijd 4x zo snel t.o.v ISO 50.

Timer van 2 sec gebruiken, zodat je camera volledig stil is

De stabilisatie op de lens uitzetten, als dit aan staat veroorzaakt dit kleine trillingen.

Fotografeer bij goed daglicht, deze hoek in de kamer ziet er vrij donker uit.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 17 jul 2020, 11:51

Waarom koop je niet gewoon een scanner dan? Ik weet niet wat voor extreme wensen je hebt op het gebied van kwaliteit maar voor onder de 100 Euro heb je al een scanner die het beter doet dan wat je nu hebt. En veel makkelijker ook trouwens. :idea:

Bijsnijden kan altijd, roteren kan ook elk programma zoals bijvoorbeeld het gratis Irfanview.

kl-euro
Senior lid
Senior lid

Bericht door kl-euro » 17 jul 2020, 16:21

PietjePuk190 schreef:
17 jul 2020, 11:51
Waarom koop je niet gewoon een scanner dan? Ik weet niet wat voor extreme wensen je hebt op het gebied van kwaliteit maar voor onder de 100 Euro heb je al een scanner die het beter doet dan wat je nu hebt. En veel makkelijker ook trouwens. :idea:

Bijsnijden kan altijd, roteren kan ook elk programma zoals bijvoorbeeld het gratis Irfanview.
Helemaal mee eens, ik had tot voor kort ook altijd de betere kwaliteit (lees duurdere) scanners.
Maar de kwaliteit daarvan is de laatste jaren erg omhoog gegaan dat een goedkope combie print/fax/scanner/kopieer apparaat al gauw goed genoeg is. Munten scannen gaat wat minder op de scanner door de dikte van de munt(en) en krijg je vals licht.
Als je bij aankoop wat meer op de scan kwaliteiten let kun je inderdaad nog onder de 100 euro uit komen met een scan kwaliteit waar je vroeger een professionele scanner voor moest kopen.

Mvg, :) .

verhoeven jos België
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door verhoeven jos » 27 jul 2020, 17:55

Hoi,

Zou eerst opteren voor flits met eigen statief(je), kan je zelf maken met stevige let verlichting of werklamp op statief.
Je kunt dan met lichtmeter de sluitertijd bepalen door diafragma in te stellen op lichtmeter. Heb je geen lichtmeter probeer dan een diafragma van f11 en sluitertijd van 250 met iso 50

Geen flits :
Ik zie dat je een diafragma van f5,6 hebt, zou deze verhogen (hoe groter diafragma, hoe kleiner opening lens : scherpere foto van heel biljet)
Sluitertijd zal dan ook om hoog moeten, maar omdat je op statief trekt, speelt 4 of 6sec geen rol.
Wil je toch kleine sluitertijd, dan zal je de iso moeten verhogen, iso 200 geeft je een verschil van 3 stops : dus kan je het diafragma ook verhogen met 2 stops + sluitertijd verlagen met 1 stop
Vriendelijke groeten
Jos

Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
kunstwerken

Terug naar “Jouw munten en/of bankbiljettenverzameling”