Dolf in Nederland

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

NiekAssen Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Dolf in Nederland

Bericht door NiekAssen » 14 nov 2019, 15:52

Dag verzamelde munthunters,

Ik ben nieuw op jullie speak-easy en zou hier van deze of gene wat info willen aftappen.
Ik ga ervan uit dat indien er kennis is omtrent mijn onderwerp, dat dat hier te vinden zou moeten zijn.
We gaan het zien.
Terzake:
Ik ben sedert enkele jaren (ben zelf 71 lentes jong) in het bezit van een guldenbiljet met daarop het conterfeitsel van ome Dolf.
Dolf zijn fasie staat op een postzegel met daarop een stempel die daar wellicht eveneens en door dezelfde edelgermaan geplaatst is.
Vragen, vragen.
Waarom, waar en met welk doel?
Van welk ss-orgaan is de stempel afkomstig (ik kom er niet uit?)
Wie heeft ooit eerder zoiets gezien of is het wellicht een unikaat?
Feiten, suggesties en zelfs wild gokwerk is welkom.

Groeten,
Niek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Dolf in Nederland

Bericht door Patrickp_nl » 15 nov 2019, 23:47

Dank voor het plaatsen van uw bericht.

Helaas zijn er mensen actief binnen het verzamelen van papiergeld die denken dat iedere papiergeldverzamelaar overal wel in zal trappen.
Het plakken van een waardeloze postzegel, het plaatsen van een stempel die vandaag de dag nog via ebay te koop is, op een biljet dat minder dan een euro waard is; zonder dat er enige documentatie nog noodzaak bekend is waarom zo'n stempel geplaatst zou worden (in tegenstelling tot de buitenomloopstellingen) kan direct naar het land der fabelen verwezen worden. Niet alleen laakbaar, maar zelfs frauduleus genoemd kan worden.
Hier is een duidelijke poging onwetende verzamelaars op hoge kosten te jagen, en de geschiedenis onrecht aan te doen.

Ik zou er wat voor over hebben de fraudeur van dergelijke onzin te betrappen of te ontmoeten. Gaan we samen even langs bij Justitie, kijken wat die van dit soort acties vinden.

Vergeleken met u ben ik bijna 20 jaar korter op deze aardkloot, maar wel al meer dan 40 jaar actief binnen de verzamelwereld. Mocht enige frustratie en boosheid uit bovenstaande reactie blijken, neem het niet persoonlijk, maar wel serieus.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins » 16 nov 2019, 11:54

:thumb up:

NiekAssen Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door NiekAssen » 16 nov 2019, 21:40

Dag Mijneer (Patrick) Plomp,

Leuk weer eens van u te horen.
We hebben al eens contact gehad maar toen betrof het een authentiek Nederlands RAAM-biljet van 1 Raam.
Inclusief alle bijbehorende documentatie heeft u deze toen voor mij 'geregeld'.
Waarvoor nog steeds mijn dank want ik ben nog steeds blij met uw toen jegens mij betoonde hulp.
Terzake nu:
Ik had een dergelijke oplossing voor mijn Dolf-mysterie niet verwacht maar acht het mogelijk en zeer wel aannemelijk
dat de hier door u geschetste situatie aan de orde is.
Voor mij persoonlijk i s het een (lichte) tegenvaller want in gedachten zag ik e.e.a. reeds plaatsvinden op een of ander
officieel Sicherheitsamt, lang geleden.
Ik dat geval zou het een aardig tijdsdocumentje zijn geweest.
Helaas, niet dus. Ik ben gefopt c.q. genept en zelfs om de tuin geleid.
Echt failliet ben ik er niet aan gegaan want mijzelf kennende zal ik er maximaal een tientje voor betaald hebben.
Guldens dan wel Euro's, dat staat me niet meer zo bij.
Ik bedank u voor de genomen moeite om mij zo uitgebreid te antwoorden waarbij ik meteen van de gelegenheid misbruik
wil maken om u te vragen of u nog o o i t hogere denominaties heeft gezien van de Raam-biljetten uit Vlodrop
dan de één enkele, specifiek uit Nederland.
Die enkele is nog steeds in mijn bezit, trouwens.
Met groet.
Niek.
Ik nimmer meer.

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 16 nov 2019, 23:14

Het spijt me te lezen dat u mogelijk slachtoffer bent geworden van precies mijn omschreven situatie.
Ben ook bang dat de afdeling stempels en perforaties in mijn catalogus er debet aan is geweest dat onverlaten misbruik van te goeder trouwe verzamelaars zijn. Vandaar mijn geuite frustratie!

Adagium: Bezint eer ge begint... Ook hier van toepassing. Ziet iemand een interessante onbekende stempel/zegel, op een onverklaarbare/onlogische plek? Neem contact op, en ik geef mijn eerlijke oordeel (voor wat het waard is) :yawn:

Maharishi Yogi: Jazeker exemplaren weten te bemachtigen, naast een 1 Raam (राम) ook de 5 en 10 Raam in mijn collectie kunnen toevoegen. En zelfs (slechts eenmaal gezien) specimen exemplaren van 5 en 10 Raam.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”