1 gulden Beatrix 1983

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

Dick
Superlid
Superlid

1 gulden Beatrix 1983

Bericht door Dick » 31 mei 2011, 17:46

Ik was in mijn album bezig en zag dat ik een 1 gulden Beatrix uit 1983 ertussen had zitten waarvan de voorkant en de achterkant een een draaiing vertoond ten opzichte van de andere guldens van ongeveeg 45 graden, mijn vraag is is dit normaal.
Groet
Dick :wave:
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Dick
Superlid
Superlid

Re: 1 gulden Beatrix 1983

Bericht door Dick » 31 mei 2011, 17:56

Herman schreef:Ik zou me er niet te druk om maken Dick.
Gewoon 1/8 slag draaien of naar rechts of links (naar gelang) dan zie je er niets meer van. :wtf: :lach:

Herman, :wave:
Herman dan loop de andere kant weer niet in het gareel :wave:

Peterbos
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peterbos » 31 mei 2011, 19:14

Heb laatst een 2euro herdenkingsmunt met hetzelfde euvel (45 graden gedraaid) verkocht voor 30 euro.
Dus ik denk dat het vrij zeldzaam is. Heb het tot nu toe alleen nog nog maar bij die munt gezien.

(Moet ik wel eerlijk vermelden dat ik alleen in de eurohandel zit. Van guldens enzo weet ik niet of het zeldzaam is.)
Groet,

PB

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 31 mei 2011, 19:20

Peterbos schreef:Heb laatst een 2euro herdenkingsmunt met hetzelfde euvel (45 graden gedraaid) verkocht voor 30 euro.
Dus ik denk dat het vrij zeldzaam is. Heb het tot nu toe alleen nog nog maar bij die munt gezien.

(Moet ik wel eerlijk vermelden dat ik alleen in de eurohandel zit. Van guldens enzo weet ik niet of het zeldzaam is.)
Ik heb redelijk wat guldens en rijksdaalders van Beatrix maar dit was mijn eerste met deze afwijking.

Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz » 31 mei 2011, 20:15

zover ik weet komt dit weleens voor met geen uitzonderingen voor euro of guldens dus... En ze kunnen wel eens voor leuke prijzen weggaan! :thumb up:
Maar vaak is het pas vanaf 90 graden echt spannend voor verzamelaars, dus waarschijnlijk ook zeldzamer en duurder.. Heb je misschien een foto van de munt, ik ben weleens benieuwd :knipoog:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 31 mei 2011, 20:20

Kingz schreef:zover ik weet komt dit weleens voor met geen uitzonderingen voor euro of guldens dus... En ze kunnen wel eens voor leuke prijzen weggaan! :thumb up:
Maar vaak is het pas vanaf 90 graden echt spannend voor verzamelaars, dus waarschijnlijk ook zeldzamer en duurder.. Heb je misschien een foto van de munt, ik ben weleens benieuwd :knipoog:
Ik kan wel een foto van de munt maken maar dan zou ik het voor een spiegel moeten doen anders heb je er nog niets aan, ik ga mijn best eens doen of het lukt weet ik niet.

Groet
Dick

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 31 mei 2011, 23:08

misschien kan ik dan een antwoord geven waar je wél wat aan hebt, Dick.

Op de NMV van afgelopen maandag werd een gulden 1982 in muntslag verkocht.

de beschrijving;

"Dit is een afgekeurde oplage die is vernietigd, dit is het 2de bekende exemplaar (andere in museum) VAN DE ALLERHOOGSTE ZELDZAAMHEID! Bij ALLE Beatrixmunten is de keerzijde een kwartslag gedraaid tov de voorzijde. De munten van Juliana en daarvoor waren geslagen in muntslag...maar bij de munten van Beat." rix gaf verplaatsen van het materiaal problemen in de muntpers..vandaar dat werd gekozen voor een kwartslag en geen muntslag. deze muntgeslagen gulden behoort tot de eerste serie gemaakt bij het testen van de stempel waarbij het probleem van de muntverplaatsing werd ontdekt

foto op pag 106 van de NMV catalogus 30 mei 2011

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 01 jun 2011, 09:16

Robin.

Bedankt voor het antwoord, maar mijn Beatrix gulden is van 1983.
Even een vraag is deze afbeelding ergens te downloaden.

Groet
Dick

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 01 jun 2011, 09:47

Hier de afbeeldingen.
gulden 1983 achter.JPG
gulden 1983 voor.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 01 jun 2011, 10:22

Het ging over alle beatrixmunten vanaf de muslukte proefslag van 1982 Dick...dus ook die van 1983..en later.
Deze hebben allen een keerzijde die een kwartslag gedraaid is tov de voorzijde
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 02 jun 2011, 18:21

Kan er iemand op het forum hier een prijskaartje aanhangen of heeft dit geen verzamelwaarde ?

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 02 jun 2011, 21:25

OH!...nou snap ik het..
Ik zou zeggen..stuur Ron Tholen een mailtje..als iemand het weet..dan is hij het!
Groet, Robin

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 02 jun 2011, 21:56

r.veldema schreef:OH!...nou snap ik het..
Ik zou zeggen..stuur Ron Tholen een mailtje..als iemand het weet..dan is hij het!
Groet, Robin
Robin ik heb Ron een PB gestuurd nu maar even afwachten.

Dick

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 03 jun 2011, 00:35

Welwelwel, de Nederlandse Muntenveiling heeft er een mooi commercieel verhaal van gemaakt.

Ik spreek niet tegen hoe deze afwijking tot stand is gekomen. Echter wel het feit dat er volgens bovengenoemde maar 2 exemplaren bestaan. Ik heb er namelijk zelf nog 2 gezien op 2 verschillende plaatsen in particuliere collecties, waarvan ik zeker weet dat ze niet richting de NMV zijn vertrokken. (Beiden met jaartal 1982.)

Dan het hier getoonde exemplaar;
Is deze zeldzaam, jawel... Maar is het ook veel gezocht? Nee...
Wat is dan de waarde... nou wat de gek er voor over heeft. Ik vind een 1983 even leuk en schaars als een 1982, maar tegenwoordig bepaald het gehalte van de commercie de prijs.

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 03 jun 2011, 00:48

Maar, Ron, je hebt 't nu toch over de bea-gulden in muntslag?
Bij deze moet de keerzijde 45 graden gedraaid zijn tov de voorzijde..terwijl het normaal 90 graden zou moeten zijn.
Dat zou toch wel een hele rare afwijking zijn...vrijwel onmogelijk met vaste muntstempels. zou ik zeggen.
Groet, Robin

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 03 jun 2011, 00:53

Dat ben ik met je eens, ik zal nog eens navragen hoe zoiets precies kan ontstaan.

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 03 jun 2011, 09:18

Ron en Robin.

Alvast bedankt voor de tot nu toe genomen moeite, ik wacht met spanning het eind resultaat af.

Groet
Dick

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 03 jun 2011, 18:07

Hehe vind wel grappig hoe je maar weer ziet dat sommige dingen zwaar overdreven worden, 2 stuks van 1982 blabla, 1 museum en 1 op de markt. Als je het mij vraagt zijn er geen 4 of 5 naar buiten gesmokkeld maar rond 10. Dit is ook leuk muntje. Zelf zou ik het niet kopen voor 3 dubbele van de catalogus prijs. Tis leuk, maar om er nou veel aan uit te geven. Zelf heb 1 cent 1823B met 90 graden stempeldraaiing. Maar heb niet meer betaald als normaal exemplaar. Kwam er ook pas thuis greeny

Groetjes,

Maarten
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 24 jul 2011, 03:19

De proefslagen die 90° (kwartslag) van de gebruikelijke munten afwijken, zijn vanzelfsprekend alleen in 1982 geslagen. In 1983 wist men al dat een andere stempelrichting aangehouden moest worden. En 'vaste' muntstempels zijn vast tot het moment dat ze losraken... :roll: Dat wil zeggen, op het moment dat hun bevestiging te wensen over laat kunnen ze door de trillingen van het slaan langzaam gaan ronddraaien en gaat dus de stand tussen voor- en achterzijde van de munten afwijken van de norm. Bij euromunten (tenminste die uit de beginjaren) komt dit vrij vaak voor. 'Vast' bij muntstempels betekent vastzittend in een machine en dus niet 'los' zoals de stempels die muntslagers vroeger in de hand hielden tijdens het aanmunten (en bijgevolg bij iedere slag een andere richting konden hebben).

Hoe dan ook is een guldenmunt met duidelijke stempeldraaiing (in dit geval dus 45°/éénachtste slag) natuurlijk altijd leuk voor iemand die misslagen/muntafwijkingen verzameld.

Groeten,

Senior

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 24 jul 2011, 11:01

Senior.

Als deze theorie van het loslopende stempel klopt dan zouden er dus nog veel meer moeten zijn met een draaing van de kopzijde
of ze moeten het vroegtijdig gemerkt hebben en de gedraaide slagener tussenuit hebben gevist en deze over het hoofd hebben gezien.

Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior » 24 jul 2011, 15:23

@ Dick:

Dat klopt, er zullen van dit jaar nog meer munten met een gedraaide stempel bestaan (of in elk geval bestaan hebben, het grootste deel van de Nederlandse guldenmunten is nu immers vernietigd). Ik neem aan dat er minimaal enkele tientallen munten geslagen zijn met een kleinere stempeldraaiing om tot deze draaiing te komen. Hoeveel munten er geslagen zijn met een grotere stempeldraaiing kan onmogelijk gezegd worden. Immers, we weten niet hoe lang er na deze munt nog is doorgeslagen met het loszittende stempel.

Groeten,

Senior

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 26 jul 2011, 11:29

Senior.

Bedankt voor deze reacties, ik ben er alweer een eind mee opweg geholpen.

Groet
Dick

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 26 jul 2011, 11:42

Even een vraag: waarom werden die verdraaiingen bij de guldens en centen van Nederland zo gedaan? :oops:

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 26 jul 2011, 11:46

Gible schreef:Even een vraag: waarom werden die verdraaiingen bij de guldens en centen van Nederland zo gedaan? :oops:
Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij had het te maken met de materiaal verplaatsing tijdens het slaan, maar ik denk dat de echte kenners hier wel op zullen reageren

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 26 jul 2011, 12:00

Dick schreef:
Gible schreef:Even een vraag: waarom werden die verdraaiingen bij de guldens en centen van Nederland zo gedaan? :oops:
Het fijne weet ik er niet van maar volgens mij had het te maken met de materiaal verplaatsing tijdens het slaan, maar ik denk dat de echte kenners hier wel op zullen reageren
Ja maar de draai is toch bijna altijd hetzelfde, ene keer 90 graden andere keer weer de 180 graden :o

Slaan ze beide kanten gelijktijdig of worden alle kanten apart geslagen?

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”