Valse munten Willem I en Willem III

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

Mart
Nieuw lid
Nieuw lid

Valse munten Willem I en Willem III

Bericht door Mart » 18 aug 2015, 09:42

Ongeveer 45 jaar geleden ben ik opgelicht door een man die mij 2 munten aanbood die hij ,zoals hij zei, gevonden had in een antieke kast.
Zo "groen" als ik was als beginnend verzamelaar trapte er in.
Het bleken achteraf 2 vervalsingen zijn die van koper zijn en voorzien zijn van een dun laagje zilver.
Het is een 3 Gulden munt van Willem I uit 1818 en een 2,5 Gulden munt van Willem III uit 1863 (zie mijn website)
Deze werden en worden misschien nog vervalst en verhandeld om de niets vermoedende beginneling op te lichten.
Het heeft mij toen enkelen honderden guldens gekost, dom hè ?!
Dus beginnende verzamelaar LET OP !
Laatst gewijzigd door Mart op 18 aug 2015, 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Valse munten Willem I en Willem III

Bericht door Jan W » 18 aug 2015, 14:48

Altijd goed om weer te waarschuwen. Op dit forum staan intussen al heel wat "mooie" voorbeelden van valse munten. Vaak lagen deze "bij opa op zolder" als variant voor jouw antieke kast. :knipoog:
Wel toevallig dat het dan vaak gaat om de zeldzame 3 Gulden munten 1823 Brussel of rijksdaalders uit 1863..

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 18 aug 2015, 17:56

Ook voor gevorderde verzamelaars blijft het oppassen. Sommige vervalsingen zijn immers bedrieglijk echt en moderne technieken kan men ook steeds meer.

Maar Mart, troost je met de gedachte dat je niet als enige in bent getuind. Iedere verzamelaar zal in zijn verzamelcarriere wel eens een slechte deal doen. Dat kan zijn door een vervalsing, maar ook door een verkeerde inschatting van bijvoorbeeld de kwaliteit.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 06 apr 2016, 22:12

Excuses voor het reageren op een wat ouder bericht,

Maar waar was precies aan te zien/merken dat het om valse exemplaren ging? Het gewicht? Formaat? Uiterlijk?
-Leeuwendaalders
-Hollandse Scheepjesschellingen.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 07 apr 2016, 06:22

sjors-sjors schreef:Excuses voor het reageren op een wat ouder bericht,

Maar waar was precies aan te zien/merken dat het om valse exemplaren ging? Het gewicht? Formaat? Uiterlijk?
Soms is een kwestie van jaren geleden weer actueel. Schroom niet om een oud topic af te stoffen.

Valse rijksdaalders die van koper zijn gemaakt en daarna zijn verzilverd zullen meteen door de mand vallen door het gewicht. Koper heeft een lagere dichtheid dan zilver en dus is zo'n munt (veel) te licht. Daarnaast kun je soms - vooral op de hogere delen van de munt - het koper nog zien onder het zilver. De diameter is meestal dik in orde en de afbeeldingen zijn meestal ook bedrieglijk goed voor elkaar. Je moet al heel geoefend zijn om dat te zien. Maar: heel vaak hapert er wel nog wat aan de rand en met name het randschrift.

Het gewicht is dus het meest belangrijk. Het is handig om een klein weegschaaltje te hebben, waarmee je op 0.01 gram nauwkeurig kunt wegen. Nou ja, nauwkeurig: het laatste cijfer is altijd een beetje een schatting. Een munt die 25 gram moet wegen en waarvan de weegschaal 24,95 zegt, is goed. Maar 23,95 is verdacht (kan door snoeien komen). Overigens zijn munten die te zwaar zijn ook verdacht. Zo'n weegschaaltje kost iets van 2 - 3 tientjes en ik vind dat een echte verzamelaar eigenlijk niet zonder kan.

Bij twijfel niet inhalen. Al is de munt nog zo mooi en de prijs nog zo laag. Als je iets niet helemaal vertrouwd, lekker laten liggen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door sjors-sjors » 07 apr 2016, 13:11

Bedankt voor het delen, weegschaal heb ik inderdaad al liggen.
-Leeuwendaalders
-Hollandse Scheepjesschellingen.

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”