Gele vlekken op 1 gulden 1906

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

Petertje Nederland
Lid
Lid

Gele vlekken op 1 gulden 1906

Bericht door Petertje »

Ik heb al enige tijd een 1 gulden 1906 in mijn bezit.

Aangezien het een gulden 1906 is was ik bij aankoop bedacht op een (jaartal-)vervalsing, maar ik kon er niets aan ontdekken. Ik heb de munt gekocht bij een gerenommeerd veilinghuis. Ik denk dat zij een vervalsing ook eerder zouden herkennen dan ik. Daarnaast kloppen de getallen: 28mm, 9,97 gram, niet-magnetisch. Dus volgens mij een goede munt.

Echter, tussen en in sommige letters zijn wat gelige vlekken zichtbaar. Is dit het restant van een schoonmaakmiddel? Of resterende patina na een schoonmaak? Iemand enig idee?

Overigens 2 dingen ontdekt: 1. Het is verdraaide lastig om goede foto's van een munt te maken, en 2. Foto's plaatsen is zo eenvoudig niet.

Groeten, peter
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: Gele vlekken op 1 gulden 1906

Bericht door Koevoets numismatics »

Zo te zien een restant van een laklaagje. Vroeger werden munten nog wel eens gelakt om ze te beschermen.

Ik denk dat je dit met een wattenstaafje met aceton wel kunt verwijderen.
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Dank voor je reactie.

Denk dat ik het voorlopig maar zo laat. Het valt nauwelijks op en om nou met deze munt te gaan experimenteren...
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Mooie munt Petertje, ik heb deze nog niet.
Als je het toch te lelijk vind, heb ik wel interesse :lach:
Mvg, :) .
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Helaas, ik moet je teleurstellen. Dat geeft anders zo'n vervelend gat tussen 1905 en 1907. :)

Ik heb ook wel even geduld moeten hebben voordat ik een voor mij passend exemplaar had gevonden. Ik verzamel op jaartal in ZFr/Pr. Mindere kwaliteit vind ik niet mooi en betere kwaliteit staat mijn portemonnee niet toe. Dit jaar ligt niet voor het oprapen.

Volgens het veilinghuis is dit ZFr, maar ik vind de munt zelf wel wat beter. Ben er ook wel blij mee.

Terug naar “Koningin Wilhelmina”