valse knaak

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

snuiter Nederland
Lid
Lid

valse knaak

Bericht door snuiter » 17 dec 2020, 16:26

Puur voor de lol kocht ik op eBay onlangs deze curieuze valse 2,5 gulden van Wilhelmina 1919. Als je dan toch aan het vervalsen bent, waarom dan in godsnaam zo...

Massa 26,06 gram
Diameter 38 mm
Materiaal verzilverd koper?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: valse knaak

Bericht door vutter » 17 dec 2020, 17:48

Zou deze munt onder vervalsing vallen? Ik bedoel daarmee of je met een munt die officieel niet bestaat vervolgt kunt worden.
Ik heb een "gouden" tientje 1897 en daar staat in bijna onleesbare letters "copy", kan dus geen vervalsing zijn tenzij hij als wettelijk
betaal middel wordt aangeboden.
Blijft natuurlijk wel een leuke munt om te verzamelen.

snuiter Nederland
Lid
Lid

Bericht door snuiter » 17 dec 2020, 17:54

Daar heb je misschien een punt, vutter. 1919 bestaat niet als 2,5 gulden. Slimmigheidje van de vervalser?

CorioCoins

Bericht door CorioCoins » 17 dec 2020, 18:20

vutter schreef:
17 dec 2020, 17:48
Zou deze munt onder vervalsing vallen? Ik bedoel daarmee of je met een munt die officieel niet bestaat vervolgt kunt worden.
Ik heb een "gouden" tientje 1897 en daar staat in bijna onleesbare letters "copy", kan dus geen vervalsing zijn tenzij hij als wettelijk
betaal middel wordt aangeboden.
Blijft natuurlijk wel een leuke munt om te verzamelen.
"Wij" spreken van vervalsing als het in dezelfde periode is gemaakt en/of gebruikt kon worden om mee te betalen.
Voor moderne "nabootsingen" gebruiken we replica
Indien met originele stempels en/of voor een specifieke doelgroep gemaakt een her-, of naslag
Dit soort munten vallen bij ons onder de noemer fantasiepenningen, meerdere kenmerken van een bepaalde munt gecombineerd tot een bastaard, Chinese makelarij

Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 18 dec 2020, 04:40, 1 keer totaal gewijzigd.

snuiter Nederland
Lid
Lid

Bericht door snuiter » 17 dec 2020, 18:44

CorioCoins schreef:
17 dec 2020, 18:20
"Wij" spreken van vervalsing als het in dezelfde periode is gemaakt en/of gebruikt kon worden om mee te betalen.
Voor moderne "nabootsingen" gebruiken we replica
Indien met originele stempels en/of voor een specifieke doelgroep gemaakt een her-, of naslag
Dit soort munten vallen bij ons onder de noemer fantasiepenningen, meerdere kenmerken van een bepaald munt gecombineerd tot een bastaard, Chinese makelarij

Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien
Ik ga geheel met je mee. Normaal gruwel ik van deze praktijken, maar vond deze zo knullig gemaakt dat het bijna weer leuk werd.

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter » 18 dec 2020, 16:43

Da,s een mooie uitleg Bert, een handelaar en echte verzamelaar zal direct zien of een munt echt of fantasie is, maar ik vroeg mij af bij het zien
van deze rijksdaalder die geen wettelijk betaalmiddel meer is of je strafbaar bent als je hem als echt aan de man probeert te krijgen.
Dan riekt het toch een beetje naar oplichting.

Terug naar “Koningin Wilhelmina”