Vreemde / bijzondere 5 cent Wilhelmina...

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

Supergraver
Donateur
Donateur

Vreemde / bijzondere 5 cent Wilhelmina...

Bericht door Supergraver » 27 okt 2017, 17:40

Hallo allemaal,

Heb vandaag op een akker in Brabant deze vreemde stuiver van Wilhelmina gevonden. Althans, ik denk dat het een stuiver is. Op de achterzijde staat geen waarde aanduiding en hij is ook een stukje kleiner dan een Willem stuiver. In de muntenalmanak staat die ook niet onder Nederlandsch Indie, Curacao, Nederlandse Antillen of Suriname?? Ik denk dat het dus een gevalletje apart is??

Diameter: 11 mm.

Gewicht: 0,32 gram.

Tevens vind ik de tekst 'Wilhelmina Koningin Der Nederlanden' er erg rommelig uit zien...

Misschien weten jullie er meer over?? (Alle info is welkom :knipoog: )

Mvg. Ruud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: Vreemde / bijzondere 5 cent Wilhelmina...

Bericht door janssenfrank » 27 okt 2017, 18:07

Het is inderdaad een gevalletje appart, want het is geen munt. Niet van Nederland en ook niet van de toenmalige koloniën. Het zou dan een penning moeten zijn, maar het kan ook speelgeld of schoolgeld zijn, hoewel ik daar een beetje aan twijfel, want de diameter is wel erg klein en kinderen willen nog wel eens iets in hun mond stoppen. Niet erg verantwoord speeldgoedm dus. Ik kan het niet precies zeggen. Maar in ieder geval dus geen munt.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Supergraver
Donateur
Donateur

Bericht door Supergraver » 27 okt 2017, 18:42

janssenfrank schreef:Het is inderdaad een gevalletje appart, want het is geen munt. Niet van Nederland en ook niet van de toenmalige koloniën. Het zou dan een penning moeten zijn, maar het kan ook speelgeld of schoolgeld zijn, hoewel ik daar een beetje aan twijfel, want de diameter is wel erg klein en kinderen willen nog wel eens iets in hun mond stoppen. Niet erg verantwoord speeldgoedm dus. Ik kan het niet precies zeggen. Maar in ieder geval dus geen munt.
Thanks voor je reactie...

Het vreemde is dat het sowieso wel zilver is. En dan lijkt het me dus ook geen speelgeld?? En is er misschien een site waar ik zou kunnen checken of het eventueel schoolgeld zou kunnen zijn??

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 okt 2017, 23:19

Gezien het kleine puntje aan de bovenzijde lijkt het mij meer een penning toe waar een oogje aan heeft gezeten. Het is in ieder geval geen echt betaalmiddel geweest.

Supergraver
Donateur
Donateur

Bericht door Supergraver » 30 okt 2017, 17:30

Jan W schreef:Gezien het kleine puntje aan de bovenzijde lijkt het mij meer een penning toe waar een oogje aan heeft gezeten. Het is in ieder geval geen echt betaalmiddel geweest.
Hoi Jan, ik heb even goed gekeken naar het plekje wat jij bedoeld, maar dat is een kleine beschadiging. Hier heeft volgens mij geen draagoogje of iets dergelijks aangezeten...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 okt 2017, 21:12

Supergraver schreef:Hoi Jan, ik heb even goed gekeken naar het plekje wat jij bedoeld, maar dat is een kleine beschadiging. Hier heeft volgens mij geen draagoogje of iets dergelijks aangezeten...
OK, mooi dat je er nog even naar keek. Blijft staan dat het in ieder geval geen wettig betaalmiddel is geweest. Ik hoop dat andere leden hier nog wat meer over weten.

manuel Ireland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door manuel » 31 okt 2017, 17:44

Ik kan je niet helpen aan meer info, wel heb ik iets soortgelijks, miscchien zet het andere op een spoor. (Fotos zijn niet geweldig)AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Supergraver
Donateur
Donateur

Bericht door Supergraver » 01 nov 2017, 13:32

Hoi Manuel, dat lijkt er sowieso wel erg veel op :knipoog:

Is de diameter van die van jou ook 11 mm. ??

Het is en blijft een vraagteken wat het nou precies geweest is...

Terug naar “Koningin Wilhelmina”