gewoon vies of toch iets anders?

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

stonewall
Nieuw lid
Nieuw lid

gewoon vies of toch iets anders?

Bericht door stonewall » 02 nov 2016, 17:59

Op mijn gouden 10tje zitten naar wat het lijkt groene vlekjes en ook op sommige plekken rode plekjes.
Gaat het hier bij de groene vlekjes om vuil en bij de rode plekjes op roest van de onedele metalen of is het toch iets anders?
Ik heb er fotos van gemaakt onder een vergroot lens.
Ik zou graag jullie mening er over horen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: gewoon vies of toch iets anders?

Bericht door janssenfrank » 02 nov 2016, 19:40

Een gouden tientje bestaat voor 90% uit goud, maar voor de resterende 10% uit koper. En als koper oxideert ('roest') wordt het groen. Dat zie je ook vaker bij waterleidingen.

Ik kan vanaf de foto's niet beoordelen of het muntje echt is of niet. Vervalsingen zouden een hoger kopergehalte kunnen hebben en ook makkelijker kunnen oxideren. Maar het kan dus ook met een echt tientje, hoor.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 02 nov 2016, 20:10

Het zou PVC aanslag kunnen zijn, de munt heeft misschien in een ouderwetse munthouder gezeten.

even in warm water met zeepsop en voorzichtig droogwrijven met een microvezeldoekje zou kunnen helpen.

Het zou ook zeker wel een onedele vervalsing kunnen zijn, op de foto lijkt de leeuw wat detail te missen, maar dat kan ook de kwaliteit van de foto zijn.

stonewall
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door stonewall » 02 nov 2016, 20:29

hallo Koevoets numismatics
ik heb de munt even in warm water met zeepsop gedaan en voorzichtig drooggemaakt met een microvezeldoekje en de groene plekken zijn weg.
op de munt zitten nog wel de rode plekjes als in de eerste foto. enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 02 nov 2016, 23:30

De rode plekjes zijn waarschijnlijk wel oxidatie van het onedele materiaal in de munt.
Dit is moeilijker te verwijderen zonder de munt te beschadigen.

je zou een badje azijn kunnen proberen, of een badje met natriumbicarbonaat, maar het kan zijn dat de munt dan onnatuurlijk gaat glanzen na droogwrijven.

Over de munt wrijven met een pasta van natriumbicarbonaat en water zal de vlekjes zeker verwijderen, maar ook zal de natuurlijke glans verdwijnen en het zal microfijne krasjes maken.

Bij eventuele verkoop zou je dan erbij moeten vertellen dat de munt gereinigd is.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 02 nov 2016, 23:50

De juwelierstip voor het reinigen van goud is heet water druppel zeepsop en dopje ammoniak.

stonewall
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door stonewall » 03 nov 2016, 20:41

schaden de rode vlekken de verkoop waarde van de munt?

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 03 nov 2016, 23:29

Er zit geen 30 euro verschil in een tientje met vlekken of zonder vlekken (genomen dat het een origineel exemplaar betreft).
De kwaliteit van de munt en dan voornamelijk de slijtage heeft meer invloed op de prijs dan eye-appeal

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 03 nov 2016, 23:30

stonewall schreef:schaden de rode vlekken de verkoop waarde van de munt?
Laat het ons zo stellen: vlekken op een munt heeft geen meer waarde: dus liever niet.
Maar een munt die te zwaar gereinigd is vind ik persoonlijk veel erger.
De meeste munten zijn nu eenmaal niet perfect !
Ik heb zelf een zilveren munt met groene oxidatie, maar ik vind de totale kleur van de munt belangrijker.
Dus ik ga niet proberen om het groen er af te krijgen, het risico dat ik neem is te groot.
( Er zullen wel mensen zijn die daar ervaren in zijn, maar mijn ervaring is aanvaard de munt zoals hij is, want de kans dat je het slechter maakt is groter).
Je kan het ook anders bekijken jou tientje is uniek ! het is niet omdat hij wat rode vlekjes heeft dat hij daarvoor een "lelijk eendje" is, misschien is hij wel een "zwaan" . ;)
Groeten Luc :D

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae » 05 nov 2016, 19:23

Op de gouden dukaten van voor 1990 zitten ook vaak rode vlekjes. Een medewerker van de KNM, die ik hiernaar vroeg vertelde me dat vroeger de plaatjes van de gouden en zilveren munten door de munt zelf werden gemaakt. En wel op dezelfde apparatuur. De rode vlekjes zouden platgewalste minuscule zilverkruimels zijn, die zijn gaan oxideren. Dat zou deze rode kleur geven. Ze zijn overigens ook berucht bij de recentere Duitse gouden munten.

Thomas

Terug naar “Koningin Wilhelmina”