Aangezien mijn naam in deze discussie wordt genoemd, wil ik hier ook graag even op reageren.
@janssenfrank 'Bij mijn veilingen heeft catawiki het altijd aangepast'. Wat versta je onder veilingen ? Daar moet ik wel om lachen en dan noem je ons clowns

?
Veel aanbieders hebben problemen om hun kavels conform de invoerinstructies aan te bieden. Wij helpen hen daarbij. Zo nodig passen we een gradering aan (meestal in overleg met de aanbieder en onze externe beoordelaar).
Nadat het kavel goedgekeurd is, krijgt de aanbieder bericht en kan hij of zij het kavel controleren.
Je kraamt ook redelijk wat onzin uit, want waarom zouden wij de kwaliteit 'opkrikken' om een hogere prijs te realiseren ? Vele verzamelaars zijn ook deskundig, die daar heus wel door heen zullen prikken en het zou onze aanbieders alleen maar ontevreden kopers opleveren, waar niemand bij gebaat is. Dit lijkt me dus een vrij naïeve opvatting.
Juist omdat de aanbieder altijd verantwoordelijk blijft voor zijn of haar eigen kavels, organiseren wij Kijkdagen voordat de veilingen starten.
Iedere aanbieder kan dan zelf nog even de kavellijst controleren op onjuistheden hetgeen juist voor die verantwoordelijkheid erg belangrijk is.
Schulman BV is een uiterst deskundig en betrouwbaar bedrijf. Ik vind het dan ook erg spijtig, dat dit in deze discussie in twijfel wordt getrokken.
Wat dat betreft heb ik respect voor Koevoets, die open en duidelijk aangeeft waar de problemen lagen.
Ik zou ook voor meer transparantie willen pleiten. Het is natuurlijk gemakkelijk om in de anonimiteit, verscholen achter een 'nickname' allerlei zaken te roepen, die personen kunnen beschadigen, maar dat zou niet mijn keuze zijn.
Overigens moet ik Tim op één punt tegenspreken. Wij hebben wel degelijk een aantal kavels in concept gezet omdat we de kwaliteit niet juist omschreven vonden. Ook hebben we in de uiteindelijke veilinglijsten wel graderingen aangepast.
Wij proberen, in samenspraak met Schulman BV en onze eigen, onafhankelijke beoordelaar, op één lijn te komen en dat gaat zeker lukken.
Eén van jullie gaf al aan, dat het graderen van munten uiterst moeilijk is, maar wat dat betreft zitten we bij Catawiki geen dag stil, omdat we een goede beoordeling en gradering onontbeerlijk vinden voor het organiseren van veilingen, waar de verantwoording voor de kavels dan ook liggen.
Nieuwsgierig geworden ? Met de Muntmanifestatie voor de boeg zullen er vrijdag twee muntenveilingen starten met respectievelijk 200 en 150 kavels. Voer te over voor weer allerlei discussies lijkt me.
Vriendelijke groeten,
Jos Zinkstok
Catawiki veilingmeester muntenveilingen op
www.catawiki.nl