2½ cent 1915 FDC

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

2½ cent 1915 FDC

Bericht door sgtravel » 16 mei 2013, 20:52

Laat ik maar weer eens een munt plaatsen.
Dit keer een schitterende 2½ cent 1915 met een mooi blauw patina, in deze kwaliteit vrij schaars.
Afbeelding Afbeelding
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

spatbord
Donateur
Donateur

Re: 2½ cent 1915 FDC

Bericht door spatbord » 16 mei 2013, 21:01

Da's inderdaad een mooi muntje! Mooie foto's ook, met wat voor camera en setting schiet je deze?

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 16 mei 2013, 21:06

Ik heb een Canon EOS50D en schiet meestal op de portret stand.
waarbij ik een dubbelgevouwen A4 als achtergrond gebruik, een vrijeenvoudige opstelling dus maar het werkt :thumb up:

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 16 mei 2013, 21:35

Met die prachtige blauwe patina is ie nog MOOIERDER! :kwijl:

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 16 mei 2013, 21:40

sgtravel schreef:Ik heb een Canon EOS50D en schiet meestal op de portret stand.
waarbij ik een dubbelgevouwen A4 als achtergrond gebruik, een vrijeenvoudige opstelling dus maar het werkt :thumb up:
Werkt als een trein! Moet toch maar eens wat meer met mijn camera gaan experimenteren. Nu scan is ze meestal, wat op zich wel een prima oplossing is voor de grotere munten, maar de kleintjes zijn dan toch niet zo scherp wanneer je ze vergroot. En je krijgt dit soort kleureffecten er niet zo mooi op...

merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 » 17 mei 2013, 01:30

wat een prachtmunten tover je elke weer te voorschijn! hier kan ik echt van genieten!

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 18 jun 2013, 20:08

Hierbij in Slab MS64
Afbeelding

merijn11
Donateur
Donateur

Bericht door merijn11 » 18 jun 2013, 21:25

ziet er zo helemaal top uit!

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 18 jun 2013, 21:52

Ik snap het allemaal best met die slabs, maar blijf het zonde vinden.. :sad:
Het blijft een beetje verzamelen met een aquarium-syndroom, dat neigt naar investeren..
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 19 jun 2013, 00:08

Robin schreef:Ik snap het allemaal best met die slabs, maar blijf het zonde vinden.. :sad:
Het blijft een beetje verzamelen met een aquarium-syndroom, dat neigt naar investeren..
Zelf vergelijk ik het met coincards... Het gaat om de verpakking toch?

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 19 jun 2013, 08:37

Martin schreef: Zelf vergelijk ik het met coincards... Het gaat om de verpakking toch?

Martin
Nee, dat is toch anders. Het gaat immers niet zozeer om de verpakking als om de kwaliteitsaanduiding. Ik snap waarom men dat belangrijk vindt, maar persoonlijk geef ik niet zo om nuances die met het blote oog niet waar te nemen zijn (ik zie het verschil met het blote oog echt niet tussen een MS62 en MS67). Zoals Luit aangeeft: dit neigt naar investeren, want die kwaliteitsaanduiding heeft vooral waarde bij verkoop.
Ik stop graag alle munten gecategoriseerd in albums, en dat gaat niet zo goed met dit soort cassettes. Bovendien geef ik het geld dat je hieraan uitgeeft liever uit aan nieuwe munten. Maar ik snap ook best dat er mensen zijn die dit specifiek verzamelen (munten in gecertificeerd hoge kwaliteit), het is toch wel wat anders dan coincards waar de verpakking op zich waardeverhogend is. Hier is de verpakking niet waardeverhogend, maar kan het kwaliteitsoordeel dat wel degelijk zijn. En wees eerlijk: elke muntenverzamelaar is bereid een hogere prijs voor een betere kwaliteit neer te leggen.

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 19 jun 2013, 09:36

Fantastische munt Sander! Zeer moeilijk te krijgen in deze topkwaliteit.. :thumb up:
Zoals anderen al zeggen is het natuurlijk ook deels investeren, maar ook deels voor jezelf zodat je weet wat je in handen hebt. Je zult met de slabs verzamelaars gaan krijgen die van 1 cent muntjes tot verzamelaars van rijksdaalders. Ook daarin zullen verschillende verzamelaars ontstaan, waarbij er zijn die ms 62 bijv. al voldoende vinden in hun collectie, maar ook mensen die niet met minder genoegen zullen gaan nemen met bijv. ms 65! Daar zit ook prijsverschil in.
Maar je zult ook snel genoeg gaan merken dat er bepaalde munten niet eens in ms te vinden zullen zijn. Er beginnen ook steeds meer verzamelaars over te gaan op deze slabs, waardoor je de zogenaamde UNC/FDC munten gaat onderscheiden met de echte UNC munten. ( FDC bestaat niet bij oudere munten in mijn ogen. Ik zeg altijd ongecirculeerde munten in AU58 tm MS70 ) Ik vind het in ieder geval een prima zaak deze slabs, de munt zit luchtdicht verpakt ( dus kan niet meer beschadigen ), er staat een gradering op dus geen discussie meer bij verkoop, internationaal verkopen is ook makkelijk ( mocht je het willen verkopen ). De nadelen zullen voor de handelaren zijn die altijd zogenaamde fdc muntjes verkopen terwijl ze dat bij lange na niet zijn, en een nadeel is dat de slabs niet klein zijn en niet zomaar in je muntenalbum gestopt kunnen worden. :knipoog:
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!

Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow » 19 jun 2013, 10:55

Robin schreef:Ik snap het allemaal best met die slabs, maar blijf het zonde vinden.. :sad:

Robin dat heb jij ook met je quadrum capsules maar dan met een sjaal om.
Elk papierke is er weer 1

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 19 jun 2013, 11:50

Ik vind het persoonlijk altijd wel leuker om een munt in handen te hebben, vandaar mijn keuze voor een muntenlade systeem. Maar ik snap best dat je héle mooie munten het liefst in een slab doet waarmee je ook nog eens geen gezeur hebt over de kwaliteit.
Ik heb één hele mooie Willem III rijksdaalder die ik weliswaar in een muntenlade heb maar dan nog wel in een ronde capsule. Die wil ik graag zo mooi houden :knipoog: .

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 19 jun 2013, 13:31

jeffelz schreef:Er beginnen ook steeds meer verzamelaars over te gaan op deze slabs
Waar leid je dit uit af? Volgens mij is het vooral een Amerikaans feestje en ik betwijfel of het hier in Europa ooit een serieus marktaandeel krijgt.

Luit

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 19 jun 2013, 13:49

llinde schreef:
jeffelz schreef:Er beginnen ook steeds meer verzamelaars over te gaan op deze slabs
Waar leid je dit uit af? Volgens mij is het vooral een Amerikaans feestje en ik betwijfel of het hier in Europa ooit een serieus marktaandeel krijgt.

Luit
Dit leid ik af aan de verzamelaars die ook de munten bij Muntenkopen inbrengen om te laten certificeren. Ook mensen die ik ken. Ik ken zelfs een handelaar die als prive geslabte munten heeft zitten.
Het is in mijn ogen een uitkomst met de handelaren die zogenaamde UNC munten verkopen, en PCGS is een onafhankelijk bedrijf geen dus gesjoemel van de handelaren meer, en na slabben weet je ook echt dat je iets in handen hebt m.b.t. de kwaliteit.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 19 jun 2013, 14:30

Voor de echt hele mooie munten is dit een uitkomst. Al verdienen die slabbers er dan ook flink aan. Geen geneuzel meer of een munt FDC, UNC MS-zoveel of wellicht een variant (+ / -) is.
Voor de verzamelaars van de "mindere" kwaliteiten of minder zeldzame stukken blijft het ogen en oren open houden geblazen. Veel lezen, veel bekijken en vooral veel vergelijken. Op veel sites zie ik munten aangeboden die volgens de handelaar zeer fraai zijn maar in mijn ogen niet veel beter dan fraai zijn. Blijven afgaan op je eigen kennis en gezonde verstand is altijd raadzaam.

Trouwens, vooral op Ebay word je om de oren geslagen met termen als RARE!, RAR!, SEHR RAR!, SELTEN! en allerlei varianten hierop. Terwijl het vaak om doodnormale munten gaat. Ook hierbij is kennis en kunde absoluut onontbeerlijk.

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Dennis88 » 24 jun 2013, 07:06

Ben al jaren op zoek naar hoge kwaliteit Nederlandse munten voor slabs maar er is gewoon weinig. Zo gauw meer mensen dat gaan beseffen zullen we prijzen voor het betere materiaal omhoog gaan schieten. Neem, simpel voorbeeldje, bijvoorbeeld de 50 Cent stukken van Malaya en Brits Borneo, in het bijzonder de 1958H en 1961H. In UNC zegt Krause $50, en ik koop ze regelmatig voor rond de $35, wat ze gemiddeld in UNC weg gaan. De meeste hebben frictie op de wang van Elizabeth en komen nooit hoger als MS-64, en zelfs die stukken gaan voor meer dan $100 weg. In MS-66 zijn dit echt zeldzaamheden, en verzamelaars voor dit gebied zijn hier sinds kort ook massaal achtergekomen. Resultaat: Opbrengsten van rond de $400 voor een munt die in lagere UNC kwaliteit voor een fractie daarvan weg gaan. Zeldzaamheid in hogere kwaliteit is de reden en met bijvoorbeeld kwartjes van Juliana uit de jaren 50 kan zomaar het zelfde gebeuren; zo gauw er meer mensen warm voor gaan lopen.

Jeffelz, wees gewaarschuwd dat de PCGS en NGC slabs niet luchtdicht zijn. Er komt nog steeds lucht binnen en afhankelijk van waar de munten bewaard worden kunnen ze altijd verkleuren. Leg ze bijvoorbeeld niet in het raamkozijn.

En voor diegene die het allemaal onzin vinden en zeggen het verschil tussen MS-62 en MS-66 niet te zien: MS-62 kan vergelijken worden met PR+ en MS-66 met UNC/FDC. Wie dat verschil niet ziet moet toch maar eens een groot aantal munten bekijken en zien waar het nou allemaal over gaat. En vervolgens natuurlijk uren spenderen aan het feit dat een munt volgens PCGS MS-65+ en niet MS-66, met vele honderden of wellicht duizenden euro's verschil.

Dennis

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 jun 2013, 08:01

Dennis88 schreef: zo gauw er meer mensen warm voor gaan lopen.
En dat is precies het punt, vraag en aanbod bepalen de prijs.
Laag aanbod geeft dus bij een lage vraag nog steeds lage prijzen.

Luit

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 24 jun 2013, 08:39

Dennis88 schreef:Ben al jaren op zoek naar hoge kwaliteit Nederlandse munten voor slabs maar er is gewoon weinig. Zo gauw meer mensen dat gaan beseffen zullen we prijzen voor het betere materiaal omhoog gaan schieten. Neem, simpel voorbeeldje, bijvoorbeeld de 50 Cent stukken van Malaya en Brits Borneo, in het bijzonder de 1958H en 1961H. In UNC zegt Krause $50, en ik koop ze regelmatig voor rond de $35, wat ze gemiddeld in UNC weg gaan. De meeste hebben frictie op de wang van Elizabeth en komen nooit hoger als MS-64, en zelfs die stukken gaan voor meer dan $100 weg. In MS-66 zijn dit echt zeldzaamheden, en verzamelaars voor dit gebied zijn hier sinds kort ook massaal achtergekomen. Resultaat: Opbrengsten van rond de $400 voor een munt die in lagere UNC kwaliteit voor een fractie daarvan weg gaan. Zeldzaamheid in hogere kwaliteit is de reden en met bijvoorbeeld kwartjes van Juliana uit de jaren 50 kan zomaar het zelfde gebeuren; zo gauw er meer mensen warm voor gaan lopen.

Jeffelz, wees gewaarschuwd dat de PCGS en NGC slabs niet luchtdicht zijn. Er komt nog steeds lucht binnen en afhankelijk van waar de munten bewaard worden kunnen ze altijd verkleuren. Leg ze bijvoorbeeld niet in het raamkozijn.

En voor diegene die het allemaal onzin vinden en zeggen het verschil tussen MS-62 en MS-66 niet te zien: MS-62 kan vergelijken worden met PR+ en MS-66 met UNC/FDC. Wie dat verschil niet ziet moet toch maar eens een groot aantal munten bekijken en zien waar het nou allemaal over gaat. En vervolgens natuurlijk uren spenderen aan het feit dat een munt volgens PCGS MS-65+ en niet MS-66, met vele honderden of wellicht duizenden euro's verschil.

Dennis
Dat de slabs niet helemaal luchtdicht zijn is het eerste wat ik hoor! Heb er zelf nog niets van gemerkt.. Die van mij liggen in het donker opgeborgen. Precies zoals je het al verwoord is het verschil tussen een MS 62 en 65 of hoger wel duidelijk te zien! En daar zit ook vaak een hele prijsverschil tussen.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 jun 2013, 10:53

Dennis88 schreef:Ben al jaren op zoek naar hoge kwaliteit Nederlandse munten voor slabs maar er is gewoon weinig. Zo gauw meer mensen dat gaan beseffen zullen we prijzen voor het betere materiaal omhoog gaan schieten.
Luit was me al voor... Je kunt het ook omdraaien: zodra meer mensen gaan beseffen dat twee munten in MS62 meer voldoening geven dan een munt in MS66 zullen de prijzen van het betere materiaal instorten. Bovendien: misschien denk alleen ik er zo over, maar ik vind de prijzen voor het betere materiaal nu al erg hoog.

Wat prijsontwikkeling op de lange termijn betreft is mijn verwachting dat je in het algemeen geen grote prijsstijgingen hoeft te verwachten. Als ik zo rondkijk heb ik de indruk dat de gemiddelde leeftijd van muntenverzamelaars redelijk hoog ligt. Er sterven er meer dan dat er bijkomen. En dat betekent meer aanbod dan vraag...

Samengevat: munten als belegging is risicovol.

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 24 jun 2013, 11:52

spatbord schreef:
Dennis88 schreef:Ben al jaren op zoek naar hoge kwaliteit Nederlandse munten voor slabs maar er is gewoon weinig. Zo gauw meer mensen dat gaan beseffen zullen we prijzen voor het betere materiaal omhoog gaan schieten.
Luit was me al voor... Je kunt het ook omdraaien: zodra meer mensen gaan beseffen dat twee munten in MS62 meer voldoening geven dan een munt in MS66 zullen de prijzen van het betere materiaal instorten. Bovendien: misschien denk alleen ik er zo over, maar ik vind de prijzen voor het betere materiaal nu al erg hoog.

Wat prijsontwikkeling op de lange termijn betreft is mijn verwachting dat je in het algemeen geen grote prijsstijgingen hoeft te verwachten. Als ik zo rondkijk heb ik de indruk dat de gemiddelde leeftijd van muntenverzamelaars redelijk hoog ligt. Er sterven er meer dan dat er bijkomen. En dat betekent meer aanbod dan vraag...

Samengevat: munten als belegging is risicovol.
Dat jij de prijzen voor het betere materiaal al hoog vind is jou mening, maar ik vind de prijzen echt een lachtertje! Bijv. Een gulden 1905 die in het boekje als zijnde FDC voor 550 euro staat ( Muntalmanak 2013 ) Nou ik kan je vertellen als jij ze kunt vinden lever ze maar voor die prijs.... Ik wil ze wel eens in MS kwaliteit zien! Is dan die 550 euro een hoge prijs? een ander voorbeeld: een 1 cent 1917 in het boekje ongeveer 25 euro als zijnde FDC, Lever ze maar in die ms kwaliteit en ik betaal je de prijs! Nou ik zie ze nooit voorbij komen.... is die 25 euro dan duur? En zo kan ik nog wel lang door gaan hierover! Hetzelfde geld voor de proofmunten.. ze zijn er bijna niet meer in topkwaliteit! Maar het probleem is dat de zogenaamde Muntalmanak de prijzen hebben bepaald ( de handel dus ) en dat vele verzamelaars dit volgen. En dan kom je bij iemand en dan zeggen ze: Ja maar die staat voor zoveel in het boekje.. dan zeg ik lever ze maar! Dan kijken ze je aan en dan is het direct van: ja, maar.... Het topspul is er gewoon bijna niet en het word tijd dat er daar eens prijsverschillen tussen gaan zitten!

Mij verwachting is dat de prijsstijgingen er zeker zullen gaan komen, en dat bij de topkwaliteiten ook vele beleggers zich bij toe gaan voegen! Dat zal minder leuk worden voor de verzamelaars.. En dat jij zegt dat er veel oudere verzamelaars zijn kan ik in komen, maar toch als ik steeds om mij heen kijk valt het mij op dat er juist ook vele jonge verzamelaars zijn en bij komen! En dat er meer aanbod dan vraag is lijkt mij stug, ja misschien in de mindere kwaliteit munten maar niet in de top munten! Daar is de vraag nog wel groot maar het aanbod er niet...

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 24 jun 2013, 12:56

jeffelz schreef:Het topspul is er gewoon bijna niet en het word tijd dat er daar eens prijsverschillen tussen gaan zitten!
Die prijsverschillen zijn er toch? Jij bent bereid 550 euro voor een gulden 1905 in FDC te betalen, ik betaal 70 euro voor dezelfde gulden in ZF. Ik vind 550 euro een hoop geld om aan een enkele munt uit te geven, jij vindt het een lachtertje. Maar op basis waarvan?

Als iets zeldzaam is betekent het niet automatisch dat het veel waard is, er moet eerst iemand zijn die het ervoor wil betalen. Er zijn bijvoorbeeld metalen die veel zeldzamer zijn dan goud, maar minder opbrengen. Beleggen in munten is daarom een mooi voorbeeld van de 'greater fool theory'. Als je munten alleen koopt met het oog op koerswinst, dan hoop je dus dat er iemand anders voorbij komt die er later meer voor wil betalen.
Waarom zou iemand anders er meer voor willen betalen op een later tijdstip? De intrinsieke waarde van munten is niet zo heel hoog, dan is er nog de verzamelwaarde. Hoeveel is een verzamelaar bereid te betalen om een munt aan zijn verzameling toe te voegen en er naar te kunnen kijken? Die waarde is natuurlijk erg subjectief, en verschilt van persoon tot persoon. Voor jou is een betere kwaliteit gulden 1905 een extra 480 euro waard, voor mij niet. Ik voeg dan liever wat andere munten aan mijn verzameling toe voor dat geld. Dat is geen kwaliteitsoordeel over jou of mijn verzamelgedrag, slechts een constatering. Maar voor een munt om meer waard te worden moet de waarde die verzamelaars aan een kwaliteit toekennen toenemen, of moet het aantal verzamelaars toenemen, en bij voorkeur allebei. Ik zie niet waarom het eerste zou moeten veranderen. Het tweede zie ik niet zo snel gebeuren.
Beleggers zijn geen verzamelaars, en zullen weer verkopen zodra ze geen verdere prijsstijgingen verwachten. Wanneer dat gebeurt zakken de prijzen weer. Ik sluit niet uit dat er beleggers bij gaan komen (gezien de financiele markten in de afgelopen jaren zijn er beleggers die alternatieve beleggingen zoeken waar ze meer kunnen verdienen), maar dat zou in mijn ogen een cyclische toename, geen structurele toename zijn. Munten als belegging is wat dat betreft niet anders dan wijn als belegging. Wijn is een tijdje erg populair geweest, maar blijkbaar zijn daar de afgelopen paar jaar prijzen ook weer flink gedaald. Beleggers stapten in, en net zo snel weer uit.

Als mensen graag extra betalen om een munt in een nog betere kwaliteit te bezitten, laat dan niemand je tegenhouden. Maar doe het alsjeblieft niet omdat je denkt dat de prijs omhoog zal gaan. Dat kan alleen maar tot teleurstelling leiden. Zo te horen weet jij prima wat je doet, dus jij hebt zo'n waarschuwing niet nodig. Er lopen echter ook heel veel mensen rond zonder die kennis, aan hen is deze waarschuwing wel gericht.

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 24 jun 2013, 15:33

spatbord schreef:
jeffelz schreef:Het topspul is er gewoon bijna niet en het word tijd dat er daar eens prijsverschillen tussen gaan zitten!
Die prijsverschillen zijn er toch? Jij bent bereid 550 euro voor een gulden 1905 in FDC te betalen, ik betaal 70 euro voor dezelfde gulden in ZF. Ik vind 550 euro een hoop geld om aan een enkele munt uit te geven, jij vindt het een lachtertje. Maar op basis waarvan?

Ja de prijsverschillen zijn er ook, maar op basis van een boekje wat door de handelaren zelf gemaakt is! Iedereen blijft zich maar vastpinnen op een boekje waar de handelaren zelf hun slaatje uit slaan.. Ook zijn het prijsverschillen van niets. Een zf kun je op elke hoek wel krijgen, maar een ongecirculeerde niet! I En dat de een meer dan de ander ervoor uit wil geven is ieders goed recht! De een neemt met een zf al genoeg maar de ander wil niet minder dan een ongecirculeerde in zijn/haar collectie.
Op basis van zeldzaamheid vind ik het een lachertje, en dat is op veilingen is ook te zien dat wanneer deze gulden in een pr+ kwaliteit al 900 a 950 euro euro oplevert.

MuntenZwolle
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntenZwolle » 24 jun 2013, 18:18

Ik sluit mij aan bij Jeffrey. Bekijk eerst de munt, praat dan over de prijs. De prijzen in de Almanak slaan nergens op vindt ik, totaal nergens op.
Munten in topkwaliteit, MS65 en hoger doen tot een aantal keren de boekjes waarde van FDC.

Neem nou als voorbeeld mijn simpele gulden 1975.... Die staat voor € 16 in de Almanak als FDC. Nou, degene die mij deze gulden in MS67 en hoger kan leveren, krijgt van mij 3x de boekjes waarde...
Succes met zoeken denk ik dan maar
Verzamelaar van dubbeltjes 1818 tot 2001 in een zo hoog mogelijk kwaliteit;
10 eurocenten, 19 landen in minimaal BU kwaliteit compleet tot en met 2012

Terug naar “Koningin Wilhelmina”