Valse Rijksdaalder 1868?

Koning Willem III ☼ 1817 - † 1890
Regeerperiode: 1849 - 1890

Moderator: maarten89

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Valse Rijksdaalder 1868?

Bericht door Piet Boka » 26 sep 2016, 15:29

Hallo medeverzamelaars,

Ik zou jullie willen vragen of jullie misschien een idee hebben of deze Rijksdaalder echt of vals is. Ik vraag dit omdat ik hem heb nagewogen en hij 24,74 gram weegt (diameter is wel oké). Ik vind de kleur ook erg " dof", maar dacht in eerste instantie dat dat het patina was (weet niet hoe je dat bij munten noemt). Ik heb hem gekocht op de muntmanifestatie laatst in Houten, dus ging ervan uit dat dat betrouwbare handelaren waren, maar nu twijfel ik toch. Zie de foto's.

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Met vriendelijke groeten,

Piet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

spatbord
Donateur
Donateur

Re: Valse Rijksdaalder 1868?

Bericht door spatbord » 26 sep 2016, 16:25

Het gewicht is prima. Ze zouden 25 gram moeten wegen, maar gezien de slijtage lijkt het gewicht wat je noemt mij in de buurt van wat ik zou verwachten. Ik zie er verder ook geen verdachte dingen aan.
In het algemeen zijn de vervalsingen van de veel voorkomende jaren (zoals deze) vrij makkelijk te herkennen. De beste vervalsingen zijn in het algemeen de zeldzame jaren. Voor 'gewone' jaren loont het, gezien de prijs van dat soort munten, niet de moeite om een goede vervalsing te maken.

Piet Boka Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Piet Boka » 26 sep 2016, 21:20

spatbord schreef:Het gewicht is prima. Ze zouden 25 gram moeten wegen, maar gezien de slijtage lijkt het gewicht wat je noemt mij in de buurt van wat ik zou verwachten. Ik zie er verder ook geen verdachte dingen aan.
In het algemeen zijn de vervalsingen van de veel voorkomende jaren (zoals deze) vrij makkelijk te herkennen. De beste vervalsingen zijn in het algemeen de zeldzame jaren. Voor 'gewone' jaren loont het, gezien de prijs van dat soort munten, niet de moeite om een goede vervalsing te maken.
Hallo spatbord,

Dank je wel voor je antwoord. Ik werd een beetje ongerust door het gewicht en de kleur, maar je stelt mij gerust. Ik snap dus dat 0,25 gram eraf niet zo ernstig is. Bij welke waardes moet ik me dan wel zorgen maken spatbord? 1 gram minder? Ik heb namelijk een tip van iemand hier overgenomen en een weegschaaltje en schuifmaatje aangeschaft om in ieder geval mijn zilveren munten te kunnen controleren op echtheid, maar dan is het natuurlijk wel handig te weten wat de marge is. De officiële maten en gewichten zijn wel te vinden.

Met vriendelijke groeten,

Piet

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 27 sep 2016, 14:37

Piet Boka schreef:Bij welke waardes moet ik me dan wel zorgen maken spatbord? 1 gram minder? Ik heb namelijk een tip van iemand hier overgenomen en een weegschaaltje en schuifmaatje aangeschaft om in ieder geval mijn zilveren munten te kunnen controleren op echtheid, maar dan is het natuurlijk wel handig te weten wat de marge is. De officiële maten en gewichten zijn wel te vinden.
Dat ligt aan de munt. Provinciale munten hebben grotere afwijkingen dan koninkrijksmunten. Een afgesleten munt zal allicht minder wegen dan een munt in ongecirculeerde staat. Normaal gesproken zou ik zeggen dat het gewicht niet meer dan 1% mag afwijken, en misschien iets meer voor een flink versleten munt. Kleine muntjes zullen wat meer kunnen afwijken, al was het maar vanwege de afwijking/precisie van je weegschaal, maar ook deze zullen geen 10% lichter moeten zijn.

Terug naar “Koning Willem III”