Halve cent 1826B zeldzaam

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Halve cent 1826B zeldzaam

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 14:52

Deze halve cent heb net gekocht voor 15 euro. Dat is zoziezo geen geld, tis me wel duidelijk dat deze munt te Utrecht is geslagen. Dit kan je aan het muntmeesterteken zien, namelijke de brandende Fakkel! Maar welk jaartal. Kijk en oordeel. Ik vindt zelf lastig, want bij 8 zie je toch duidelijk 2 rondtje met kleine inkeeping. Deze kan ik hier niet op ontdekken.

Gr.

Maarten
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door maarten89 op 18 okt 2009, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.

tweety_
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tweety_ » 16 okt 2009, 15:02

Leuk muntje!

Ik denk dat het, het jaartal 1826 is
Muntenverzamelaar:
- wereldmunten
- Euromunten/speciale 2 euromunten/coincards, etc.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 16 okt 2009, 15:11

Maarten,

ik kan heel goed begrijpen waarom jij die vraag steld en inderdaad ik kan er geen 8 van maken.
Maar jij denkt vast dat als het geen 8 is dan moet het een 6 zijn en eigenlijk zie ik dat ook . Maar ja je weet heel goed 1826 U pffffff enkele stuks. Het is een bodemvondst en echt geen fraai meer een Goed zal ik zeggen.
Je moet de munt maar aan diverse personen laten zien die bekent zijn met Koninkrijksgeld 19e eeuw.

Eigenlijk kan ik je wel feliciteren .

Het is mijn oordeel over deze munt en daar moet je je niet alleen op vastpinnen.
Kelly gaat er van uit dat het 1826 is en jij vast ook wel en dan ik zei de gek.
Utrecht is het zeker.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 15:18

voskeman schreef:Maarten,

ik kan heel goed begrijpen waarom jij die vraag steld en inderdaad ik kan er geen 8 van maken.
Maar jij denkt vast dat als het geen 8 is dan moet het een 6 zijn en eigenlijk zie ik dat ook . Maar ja je weet heel goed 1826 U pffffff enkele stuks. Het is een bodemvondst en echt geen fraai meer een Goed zal ik zeggen.
Je moet de munt maar aan diverse personen laten zien die bekent zijn met Koninkrijksgeld 19e eeuw.

Het is mijn oordeel over deze munt en daar moet je je niet alleen op vastpinnen.
Utrecht is het zeker.
Uhu ik ken er wel paar en die ga ook zeker vragen ja! Mijn moeder dacht ook zeker te weten dat 6 was. Met blote oog niet goed te zien, maar je moet echt goeie foto er van maken. Tja maakt echt groot verschil he. 1828u is ook wel schaars catalogus waarde van dit zal ongeveer 40 zijn aangezien, fraai 130 is. Maar 1826, hehe €1750 op fraai is.
Hier nog paar foto van andere 1826u
Afbeelding

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 16 okt 2009, 15:23

kijk eens aan al 4 personen .
Eignelijk twijfel ik er geen eens over. Ik hoor graag verder.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 15:34

JOngens ik kan jullie vertellen het is 1826U!!! Ik heb hem net in zon bekeken, het kan niet anders. Heb moeder hem laten zien, en niks over waarde gezegt ofzo. En zij ook 1826U!!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2009, 16:08

Nou ik zal mij er ook even in mengen ;)

Verkijk je alsjeblieft niet op jaartallen met bodemvondsten. De tijd in grond heeft erg op de munt ingewerkt en kan rare bobbels doen ontstaan. Ik heb echt het idee dat het jaartal 1828 eerder in de buurt komt. De foto's zijn te onduidelijk (niet scherp genoeg) om met zekerheid te zeggen of het om een 1826 zou gaan. Misschien even inscannen en vergroten. Dit werkt vaak erg goed. (Hoge resolutie, dan kun je verder inzoomen, zonder kwaliteitsverlies)

Daarbij lijkt het mij vrijwel ondenkbaar dat, wanneer men enkele stuks heeft geslagen, deze in de roulatie terecht zijn gekomen.

Ik wil je niet ontmoedigen en hoop net zo hard voor je dat het een 1826 U is, maar heb hier heel wat bodemvondsten liggen waar ik het jaartal op verschillende manieren kan interpreteren.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 16:13

Hier nog duidelijke foto!
Afbeelding

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 16:17

Munthunter schreef:Nou ik zal mij er ook even in mengen ;)

Verkijk je alsjeblieft niet op jaartallen met bodemvondsten. De tijd in grond heeft erg op de munt ingewerkt en kan rare bobbels doen ontstaan. Ik heb echt het idee dat het jaartal 1828 eerder in de buurt komt. De foto's zijn te onduidelijk (niet scherp genoeg) om met zekerheid te zeggen of het om een 1826 zou gaan. Misschien even inscannen en vergroten. Dit werkt vaak erg goed. (Hoge resolutie, dan kun je verder inzoomen, zonder kwaliteitsverlies)

Daarbij lijkt het mij vrijwel ondenkbaar dat, wanneer men enkele stuks heeft geslagen, deze in de roulatie terecht zijn gekomen.

Ik wil je niet ontmoedigen en hoop net zo hard voor je dat het een 1826 U is, maar heb hier heel wat bodemvondsten liggen waar ik het jaartal op verschillende manieren kan interpreteren.

Gr. Jeroen
Hoe zou het niet kunne, ik ken diverse gevallen van bodemvondsten 1826u! En de aanduidelijk enkele stuk klopt ook niet, ik ken ongeveer tussen 10-15. Dus Uiterste zeldzaam. En ja de helft zijn bodemvondsten. Ik ken er 4 die hogere kwaliteit hebben als fr+. Namelijk 2 op zf, 1 op Pr en 1 op FDC. De rest ligt rond zg tot fr .

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2009, 16:35

Misschien is mijn opmerking wat te kort door de bocht. Toch kan ik het uit deze afbeeldingen (overigens een stuk duidelijkere) niet opmaken. Ik heb hier bodemvondsten liggen waar ik echt geen chocolade van kan maken, gezien het jaartal.

Maar toch ik heb nu wel sterk het gevoel om ook richting 1826 te gaan. Wellicht heb je gelijk met de stelling dat de opmerking in de catalogus 'slechts enkele stuks' niet geheel correct is. Zie ook in Mevius dat 1826 U ook bekend is met valse ½ cent munten (alleen dat jaar bij Willem I), maar om zover te gaan lijkt mij wat te kortzichtig.

Blijft een feit dat ik, eerlijk is eerlijk, toch ook uitga van 1826 U... :D

Gr. Jeroen

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 16:36

Nieuwe foto's, nog steeds lastig om goed op te foto te krijgen.
Afbeelding

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 16 okt 2009, 16:42

Ik moet bekennen dat ik hier een hele 'grote' wekpot met door mij gevonden bodemmunten heb staan en er nu zo een aantal halve en hele centen uitpak van Willem I. Zelfs nog redelijk duidelijke. Aangezien ik altijd heb gedacht dat dergelijke (zoals deze die jij nu hier laat zien), redelijk onleesbare munten, niets meer waard zouden zijn. Heb hier een redelijk mooie van 1830, 1823 (centen) enz. Ga er toch eens een avondje voor zitten en het uitzoeken;) Wie weet kom ik toch nog een zeldzaam jaar tegen.

Zal ze binnenkort eens plaatsen met scans.

Gr. Jeroen

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 16:47

Kijk ik heb 2 feiten waarom dit 1826u is:

1: Je hebt plat stukje boven aan bij de ronding van 6. Waar het boogje uitkomt, zie afbeelding aangeduidt met een streepje
2: Hij mist gewoon de inkeeping van 8 waar de rondtje samen zouden moeten komen, je ziet dat het 1 geheel is, anders is onderste rondtje grote als bovenste.
Afbeelding

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 16 okt 2009, 18:05

Wees gerust het is 1826U . Jeroen, Maarten heeft een vb staan van een 1/2 cent 1826U en die is echt knap versleten , in roulatie is deze zeker geweest.

Maar ik begrijp heel goed jouw gedachten en dat je Maarten niet iets voor ogen wil houden wat wel eens niet hoeft te kloppen.
Je moet de munt van Maarten maar eens vergelijken met de andere afbeelding van hem. Kan eigenlijk niet meer anders .
Wie weet zijn er meer geslagen dan bekend is de metaaldetector doet wonderen.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 16 okt 2009, 19:19

voskeman schreef: Je moet de munt maar aan diverse personen laten zien die bekent zijn met Koninkrijksgeld 19e eeuw.

Utrecht is het zeker.
Ik heb meedere mensen nu op bevesteging dat om 1826U gaat, zelfs een goeie vriend van mij DHR R.Tholen zegt dat dit een echt 1826 is.
Jullie kennen hem misschien wel van de site: http://members.chello.nl/~r.tholen/index1.html.htm

JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins » 16 okt 2009, 19:44

Ik ben er toch ook zeker van dat dit een 6 betreft hoor, dat heb je mooi voor elkaar :shock:

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 17 okt 2009, 01:21

Tasu schreef:Ik ben er toch ook zeker van dat dit een 6 betreft hoor, dat heb je mooi voor elkaar :shock:
Haha ja ik kan het zelf ook nog nauwelijks geloven joh :D

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 okt 2009, 11:21

Maarten,

Bij de mijn felicitaties voor deze halve cent uit 1826 U. Ik heb de afbeeldingen opgeslagen en vergroot, verkleind, gedraaid, etc. En ik kan er ook niets anders van maken dan dat het hier moet gaan om een halve cent uit 1826. Met behulp van de almanak kan ik geen ander jaartal vinden wat in de buurt komt van deze '6'vorm. Whiehoeeee!!! Wat lijkt me dat een heerlijk gevoel. En wat een een rot gevoel als de detectorman die hem gevonden heeft, dit muntje weer op het forum tegenkomt. Weet je wie hem heeft gevonden?

€10,00 is wel wat aan de lage kant voor een dergelijk schaarse munt en ik begrijp dat je, je bevriende verzamelaar niet uitnodigt op het forum, hahahaha. Maar OK, hij blijft natuurlijk van harte welkom! :D

Blijft voor mij de grote vraag... Wat is een dergelijk schaars muntje in deze kwaliteit nu waard?

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 17 okt 2009, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 17 okt 2009, 11:23

Munthunter schreef:Maarten,

Bij de mijn felicitaties voor deze halve cent uit 1826 U. Ik heb de afbeeldingen opgeslagen en vergroot, verkleind, gedraaid, etc. En ik kan er ook niets anders van maken dan dat het hier moet gaan om een halve cent uit 1826.

€10,00 is wel wat aan de lage kant voor een dergelijk schaarse munt en ik begrijp dat je, je bevriende verzamelaar niet uitnodigt op het forum, hahahaha. Maar OK, hij blijft natuurlijk van harte welkom! :D

Gr. Jeroen
Nou ik kende deze man niet hoor, tis dus geen vriend :P Maar onwetende muntenverzamelaar :? :?:

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 17 okt 2009, 11:25

Oh ik dacht dat je dat zei in een ander topic, zal me wel vergist hebben.

Ik heb trouwens mijn vorige bericht even gewijzigd en er wat meer bijgeschreven en wat vragen gesteld. In de tussentijd had jij al weer gereageerd.... Snelle ;)

Gr. Jeroen

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 17 okt 2009, 11:39

Munthunter schreef:Maarten,

Blijft voor mij de grote vraag... Wat is een dergelijk schaars muntje in deze kwaliteit nu waard?

Gr. Jeroen
Phoe lastig vrij vond dus ook heel lastig. Weet je wat de catalogus waarde is voor een fraai :P €1750, ter vergelijking 1/2 cent 1819 staat op €750! En als die in deze kwaliteit wil kopen, bij een handelaar. Ben ik gauw 300 tot 400 euro kwijt!. Ik weet dat 1 cent 1819 meestal op zg aangeboden word voor 250 a 300 en die staat iets lager in FR namelijk 600.
NU zijn er laatste tijd wel aantal op de markt geweest:

Verzamelaarsmarkt(ruiter): ZF €5500
En zg/fr, check afbeelding maar op hun site. Kwaliteit misschien iets hoger of gelijk aan, de mijne, €1150
Kevelam heeft er te koop Zf: € 4950
2008; De nederlandsche muntenveiling 1 dec: -Fr tax 800, €850
43ste AA muntenveiling, fr/zf(theo noemde dit zf :? ), tax 1500, €2500
2003: AA muntenveiling, FDC, tax 10,000 € 17,000

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 17 okt 2009, 11:51

gefeliciteerd maarten :D.

ik denk ook dat dit een 6 is en niet een acht.

en stuur die verkoper maar een bosje bloemen haha ;).

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 17 okt 2009, 11:55

En weten jullie die FDC is van mij , ha geintje zo vermogend ben ik niet.

Zijn jullie wel eens bij Kevelam geweest in Garderen dat is een plaatsje naast Putten mijn woonplaatst . Ik ben daar wel geweest en heb daar zeker aangekocht PR-FDC dus jullie weten wel wat ik voor een hele mooie munt kan over hebben. Dit is nu wel voorbij omdat ik ze voor veel minder kan krijgen.
Bij Kevelam kun je gewoon uitzoeken tussen kwaliteit PR/UNC met andere woorden heeft hij een dubbeltje 1874 zwaard met klaverblad dan heeft hij er gewoon enkele stuks in die kwaliteit en ik dan lekker uitkiezen natuurlijk de mooiste en meestal voor het zelfde geld.

Het kan best zijn dat een goed exemplaar 1826U nog een 300-400 euro doet. Je hebt het jaar in de boeken.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 17 okt 2009, 12:21

voskeman schreef:En weten jullie die FDC is van mij , ha geintje zo vermogend ben ik niet.

Zijn jullie wel eens bij Kevelam geweest in Garderen dat is een plaatsje naast Putten mijn woonplaats . Ik ben daar wel geweest en heb daar zeker aangekocht PR-FDC dus jullie weten wel wat ik voor een hele mooie munt kan over hebben. Dit is nu wel voorbij omdat ik ze voor veel minder kan krijgen.
Bij Kevelam kun je gewoon uitzoeken tussen kwaliteit PR/UNC met andere woorden heeft hij een dubbeltje 1874 zwaard met klaverblad dan heeft hij er gewoon enkele stuks in die kwaliteit en ik dan lekker uitkiezen natuurlijk de mooiste en meestal voor het zelfde geld.

Het kan best zijn dat een goed exemplaar 1826U nog een 300-400 euro doet. Je hebt het jaar in de boeken.
Heb zelf hele goeie contacten met kevelam! Ook met zijn zoon, heb toch wel regelmatig een mail contact, als weer iets leuks heeft, stuurt hij de afbeeldingen op voor mijn archief :D

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 17 okt 2009, 12:32

Ik ben er regelmatig geweest , natuurlijk echt zaken mensen maar wel vriendelijk. Ja zijn zoon daar heb ik een paar keer contakt mee gehad en die wou
mij had ik het idee nog wel matsen :D

Ik waardeer zijn collectie, heel mooi en al heb ik 100% voor munten betaald ik ben er nog altijd blij mee. Gewoon top munten.

Terug naar “Koning Willem I”