Mijn verzameling in websitevorm

Links naar interessante websites.
Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Mijn verzameling in websitevorm

Bericht door Christian » 03 feb 2022, 21:35

In de bijna 35 jaar dat ik op deze aarde rond kruip en loop verzamel ik al munten, ik ben er trots op en dat wil ik laten zien.
Al lang liep en zat ik met het idee hoe kan ik mijn verzameling tonen aan andere.
Afgelopen zomer ging ik met mijn complete verzameling naar Ijsselstein, de kofferbak van mijn Saab Cabrio uit 1996 zat helemaal vol met mappen.
Dus praktisch is het niet om mee te nemen om "even" te laten zien.

Dan maar een digitale manier zien te vinden.
Pierre liet zijn website hier zien en daarna heb ik bij hem wat informatie opgevraagd hoe en wat, daarvoor nogmaals bedankt Pierre.

Op mijn werk heb ik vroeger wel eens met wordpress gewerkt, dus dit was voor mij de eerste optie om mee te gaan werken.

Al met al ben ik nu meer dan een maand bezig om mijn site te maken het resultaat tot nu toe deel ik vast.
Detailvorming en andere puntjes op de I gaat nog hoop tijd in zitten, sommige pagina's heb ik nog helemaal niet gemaakt. Eerst grote lijnen.

Insteek van deze site is mijn verzameling te tonen en geen "nieuwe" digitale catalogus met munt specificaties.
Aan de hand van mijn mappen ben ik de munten langs gegaan en proberen te bedenken wat zou ik erover vertellen als iemand naast mij zou zitten.
Wat vertel je zo iemand? De oplage van een munt, het materiaal en de waarde? Nee, hoe kom je eraan en waarom verzamel ik deze munt of munten.

een groot gedeelte van mijn Duitse munten heb ik van Maarten hier, bijna jaar geleden kunnen overnemen, ook nogmaals bedankt aan jou Maarten!

Dit is mijn site :https://muntenvanxander.nl

Aan- en opmerkingen mogen altijd, de komende tijd ben ik nog wel druk bezig om foto's toe te voegen en teksten bij te werken.

Bedankt Bert voor de belichting tips voor mijn toekomstige foto's.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland en Groot Brittannië met name 1937-1970
www.muntenvanxander.nl

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Mijn verzameling in websitevorm

Bericht door koenmunten » 03 feb 2022, 22:37

Hallo Christian,

Ik heb snel even gekeken en dat gaat een hele leuke site worden denk ik. Leuke manier om zo je munten te showen. Kom later zeker nog uitgebreider kijken. Met name het stukje munten met een verhaal is leuk. Dat herkent iedere verzamelaar wel denk ik dat er munten met een speciaal verhaal in je verzameling zitten, van een vakantie, die je op een speciale manier bemachtigd hebt of hebt gekregen van iemand die je dierbaar is.
Zelf heb ik ook veel wereldmuntjes verzameld en begin nu wat de ontzamelen. Ik wil op die manier terug naar een kleinere verzameling waar ik meer van geniet en gemakkelijker kan laten zien, dus de hele mooie stukken, de zeldzame, de rare, bewerkte enz. en speciaal ook de munten met een bjizonder verhaal die mij om persoonlijke redenen dierbaar zijn.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian » 03 feb 2022, 22:56

Op dit moment ben ik nog steeds bang dat ik spijt krijg van als ik een gedeelte van de hand doe ook al is het om de rest er mee te verbeteren. Zolang ik ook maar iets van twijfel heb, zeker qua herinneringen doe ik de rest niet van de hand. Ook al is het nu behoorlijk groot qua omvang.
Op dit moment hou ik het liever om heel af en toe doorheen te bladeren. Een andere optie wat ik het liefst wil het doorgeven aan eventueel kinderen die hopelijk ooit komen.
Dan focus ik mij verder op Nederland en Groot Brittannië :lollig:
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland en Groot Brittannië met name 1937-1970
www.muntenvanxander.nl

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 04 feb 2022, 12:56

Bijzonder geslaagde website!!!
Vooral de Duitse Staten interesseert mij het meeste.
Zelf heb ik een zeer bescheiden verzameling van Duitse, Oostenrijkse, Zwitserse en Franse staten, stadstaten, hertogdommen, graafschappen en heerlijkheden.
Proficiat!

ps.: de staat Hessen-Kessel zou je moeten veranderen in Hessen-Kassel...

Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian » 04 feb 2022, 13:30

Bedankt Einstein voor de correctie.

Er zijn zoveel leuke, mooie en interessante munten oud en modern.
Zwitserse kantons heb ik ook wel eens naar gekeken, maar waar begin je en vooral waar hou je op.
www.muntenvanxander.nl

sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors » 04 feb 2022, 15:17

Ziet er leuk uit hoor, anders ligt het ook maar in de kast

Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian » 04 feb 2022, 16:25

sjors-sjors schreef:
04 feb 2022, 15:17
Ziet er leuk uit hoor, anders ligt het ook maar in de kast
dat zeker, en geeft een andere dementie aan mijn verzameling. Je gaat anders/beter naar munten kijken, naslagwerk opzoeken enzo.

Weer eens wat anders dan Click en Collect tijdens corona :lollig:
www.muntenvanxander.nl

Anomander_Rake Ukraine
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Anomander_Rake » 04 feb 2022, 21:43

Hi Christian,

Leuke website! Ik heb hem met interesse bekeken. Wat ik vooral leuk vind, is je intro tekst, de overzichtelijkheid én de verhalen bij de verschillende munten. Je openheid en authenticiteit maakt het een leuke en boeiende reis door, niet alleen de geschiedenis van jouw munten, maar ook door jouw leven. Ik kom zeker nog eens terug.

Fijn weekend!
Adriaan
SLAVA UKRAINI #STOPPUTIN #STOPTHEWAR Boekentip: De mannen van Poetin, geschreven door Catherine Belton, onderzoeksjournalist en voormalig Rusland correspondent The Times.

Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 » 05 feb 2022, 11:28

Hallo Christian,

Mooi hoor, maar je schrijft op je site het volgende:
“Een leuk feitje over de Nederlandse munten is dat een staatshoofd zijn of haar voorganger nooit in de nek aankijkt, dat werd onbeleefd geacht.”

Het zou zo moeten zijn maar er zijn fouten gemaakt in der loop der Jaren.
Je weet waarschijnlijk wel dat op de koperen en zilveren munten het hoofd anders kijkt dan op de gouden munten.
Maar, bij Lodewijk Napoleon en Willem I is het niet goed gegaan.
En bij de gouden munten Willem II en Wilhelmina ook niet.

Lodewijk Napoleon
zilver →
goud ←
Ik weet niet of het al vanaf Lodewijk Napoleon van toepassing was?

Willem I
zilver →
goud ←

Willem II
zilver ←
goud →

Willem III
zilver →
goud ← (negotiepenning 1850 en 1851)
goud → (10 gld 1875-1889)

Wilhelmina
koper, zilver ←
goud → (5 gld 1912)
goud ← (10 gld 1892-1897)
goud → (10 gld 1898-1933)
Men heeft bij Wilhelmina de fout weer hersteld in de goede richting vanaf 1898

Juliana
koper, zilver →
De stand van het hoofd op het goud op de overzeese gebiedsdelen is volgens mij ook niet altijd goed.

Beatrix
koper, zilver ←
Ik weet niet of de gouden euro herdenkingsmunten erbij horen maar daar is het ook niet altijd duidelijk

Mvg, :)

Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian » 05 feb 2022, 11:52

Voor dit soort informatie zit ik dus op dit forum :thumb up: :thumb up:
Nooit in gouden munten verdiept, bedankt voor de info
Gouden munten zitten niet in mijn verzameling, ligt (nog) niet in mijn budget. Hopelijk hou ik het niet roken vol dan scheelt een gouden tientje per anderhalve maand :lollig:

Lodewijk napoleon kunnen we over discussiëren.
Koninkrijk Holland of koninkrijk der Nederlanden, dus “ander” land
www.muntenvanxander.nl

Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 » 05 feb 2022, 15:34

Christian schreef:
05 feb 2022, 11:52
Gouden munten zitten niet in mijn verzameling, ligt (nog) niet in mijn budget.
Hopelijk hou ik het niet roken vol dan scheelt een gouden tientje per anderhalve maand :lollig:

Ja dat gaan we maar niet doen maar ik lees wel dit:
Onder Lodewijk Napoleon werd Nederland voor het eerst een Koninkrijk, het Koninkrijk Holland.
Dit duurde slechts vier jaar (1806-1810).

En het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 1815-1830 was ook niet hetzelfde:
https://wikikids.nl/Verenigd_Koninkrijk_der_Nederlanden

En over het roken kan ik kort zijn "HOU VOL".
Je ben nu nog in een leeftijd dat het nut heeft om te stoppen en wordt het hopelijk nog schoon van binnen.
Als je je nog 10 jaar doorrookt wordt het effect steeds minder en kans op ziekte steeds groter.
En dan heb ik het nog niet een over de stank (adem en kleren), smaak (eten) en geld dat je overhoud.
Het grootste nadeel is dat je vlugger zwaarder wordt en weer meer moet bewegen. :gniffel:

Succes en mvg, :) .

Christian Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Christian » 06 feb 2022, 10:37

Ger1 schreef:
05 feb 2022, 15:34
Christian schreef:
05 feb 2022, 11:52
Gouden munten zitten niet in mijn verzameling, ligt (nog) niet in mijn budget.
Hopelijk hou ik het niet roken vol dan scheelt een gouden tientje per anderhalve maand :lollig:

Ja dat gaan we maar niet doen maar ik lees wel dit:
Onder Lodewijk Napoleon werd Nederland voor het eerst een Koninkrijk, het Koninkrijk Holland.
Dit duurde slechts vier jaar (1806-1810).

En het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 1815-1830 was ook niet hetzelfde:
https://wikikids.nl/Verenigd_Koninkrijk_der_Nederlanden

En over het roken kan ik kort zijn "HOU VOL".
Je ben nu nog in een leeftijd dat het nut heeft om te stoppen en wordt het hopelijk nog schoon van binnen.
Als je je nog 10 jaar doorrookt wordt het effect steeds minder en kans op ziekte steeds groter.
En dan heb ik het nog niet een over de stank (adem en kleren), smaak (eten) en geld dat je overhoud.
Het grootste nadeel is dat je vlugger zwaarder wordt en weer meer moet bewegen. :gniffel:

Succes en mvg, :) .
Wat betreft de kijk richtingen heb ik ht 1 en ander anders verwoord. de Termologie omtrent de benaming van het land waar ik woon laat ik zo.
"Munten van Nederland uitgegeven sinds 1815, maar die van 1815 zijn mij te duur en daarom vanaf een paar jaar later" is mij te lang :lollig:

Wat betreft het roken, ben er nu 12 dagen af, welliswaar met de hulp van nicotine pleisters dus krijg mijn dosis nicotine nog maar sinds 3 a 4 dagen zit en sta ik te stuiteren als een ADHD-er. Hoeveel energie ik terug heb kon ik mij niet bedenken van te voren.
www.muntenvanxander.nl

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 07 feb 2022, 08:55

Mooie sire. Wat betreft Duitse munten,graag gedaan.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.

Terug naar “Websites”