Anna munten
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Anna munten
Ik ben geen munten verzamelaar maar ik heb een dochter met de naam Anna. Nu kwam ik er onlangs achter dat er in India Anna munten bestaan vanuit het verleden. Kan iemand me doorgeven welke verschillende Anna munten er bestaan? Alvast bedankt.
Alfred
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Re: Anna munten
Inderdaad zijn er munten met de benaming Anna geslagen in India tot ze overgingen op het decimale stelsel.
Een mooie site: http://www.jfcampbell.us/india/george5/george5.htm (vervang de 5 door een 6 en je hebt de munten van George VI).
Voor een bankbiljettenverzamelaar als jij: er zijn ook Anna bankbiljetten: https://www.google.nl/search?q=india+an ... 88&bih=969
Een mooie site: http://www.jfcampbell.us/india/george5/george5.htm (vervang de 5 door een 6 en je hebt de munten van George VI).
Voor een bankbiljettenverzamelaar als jij: er zijn ook Anna bankbiljetten: https://www.google.nl/search?q=india+an ... 88&bih=969
-
- Donateur
Pakistan had ook "Anna" muntjes in het verleden..
Mooi, van India zijn er dus 5 Anna muntjes en zojuist 4 gewonnen op eBay, dat schiet lekker op. Dat van die biljetten moet ik ook nog even uitzoeken want dat zijn er nogal wat.
In ieder geval bedankt.
Alfred
In ieder geval bedankt.
Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
-
- Donateur
In mijn India map heb ik de volgende....
1/12, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2 en 4 Annas.. Er is volgens mij ook nog een 1/16 Anna..
Om de boel even op te leuken wat plaatjes erbij..
De 1/8 Anna is van de Bengal Presidency..
Geslagen zo rond 1780-1784..
In het Perzisch op de voorzijde: Emperor Shah Alam 1195
En de keerzijde: geslagen in het 22ste jaar van zijn heersen..
Uitgeven door: East India Company, Bengal, India, 1780-1784
1/12, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2 en 4 Annas.. Er is volgens mij ook nog een 1/16 Anna..
Om de boel even op te leuken wat plaatjes erbij..

De 1/8 Anna is van de Bengal Presidency..
Geslagen zo rond 1780-1784..
In het Perzisch op de voorzijde: Emperor Shah Alam 1195
En de keerzijde: geslagen in het 22ste jaar van zijn heersen..
Uitgeven door: East India Company, Bengal, India, 1780-1784
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Senior lid
Anna is oorspronkelijk alleen een rekeneenheid van 1/16 roepia, die in India in gebruik is sedert de 17e eeuw. Vanaf 1763 heeft de 'Engelse VOC', de East India Company munten met de denominatie anna slaan.
Deze denominatie anna is tot de introductie van het decimale stelsel in India (1957) en Pakistan (1961) in gebruik gebleven.
1 anna = 4 paisa = 12 pai. De paisa en de pai werden door de Engelsen als pice en pie aangeduid.
(informatie uit de Encyclopedie van munten en bankbiljetten)
Martin
Deze denominatie anna is tot de introductie van het decimale stelsel in India (1957) en Pakistan (1961) in gebruik gebleven.
1 anna = 4 paisa = 12 pai. De paisa en de pai werden door de Engelsen als pice en pie aangeduid.
(informatie uit de Encyclopedie van munten en bankbiljetten)
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Bedankt voor de info, ben ik dus nog niet klaar met zoeken want ik mis dus nog 1/8, 1/16 en 4 Annas. Nou ja, zoeken we gewoon verder.
Alfred
Alfred
-
- Volledig lid
Daarnaast zijn er in Oman, Yemen en Kenya munten met de denominatie Anna.
Kortom nog genoeg om te verzamelen.
Nou, daar ben ik mooi klaar mee. Nog even en ik word een muntenverzamelaar. Misschien moet ik de naam van onze dochter maar veranderen (geintje). Wel een uitdaging om die munten te zoeken, zal lastig zijn want ik weet niet of het dure munten zijn. Ik ben niet van plan om er kapitalen aan te besteden.
Alfred
Alfred
Alexander schreef:Daarnaast zijn er in Oman, Yemen en Kenya munten met de denominatie Anna.