iran 1 rial SH1338, maar de verkeerde afmeting.

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Azië.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
neozion
Donateur
Donateur

iran 1 rial SH1338, maar de verkeerde afmeting.

Bericht door neozion » 23 jul 2013, 11:02

Ik heb een rial SH1338 die 18,55 mm diameter heeft met een gewicht van 1,77 gram

volgens krause zou het de 1171a zijn met een diameter van 18,3 mm en een gewicht van 1,75 gram

foto heb ik helaas niet, krijg hem ook met de macro niet scherp.

wie o wie?

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Re: iran 1 rial SH1338, maar de verkeerde afmeting.

Bericht door grivnagozer » 23 jul 2013, 11:32

1338 is in westerse jaartelling 1959, en Shah Reza Pahlavi was toen getrouwd met de mooiste vrouw van de wereld, ene Farah Dibah. Er waren al staatsbezoeken geweest in de westerse wereld, en Reza had daarbij wat muntenhuisjes bezocht, want het tekort aan pasmunt was gigantisch. Zou het lonend zijn om muntjes in het buitenland te slaan?
In Engeland en in de USA had men van die jaarsetjes, en die werden wel eens weggegeven. De shah zag het licht, raakte gefascineerd, want hij kreeg heel veel bezoek door Farah Dibah, en de perzische traditite van je visite een kadootje geven als teken dat ze op moeten pleuren, kostte wel eens meer geld dan begroot. Fantastisch!!
En zo werd de gehele muntreeks van de laagste munt tot de hoogste waarde van de muntreeks op een fluweelrood bedje gepresenteerd aan een bezoeker: alsjeblieft en nu oprotten. Het geschenk van de Shah brengt nu zo'n 30 us-dollars op E-bay, maar de crux is, dat die set van 1338 (1959) heel mooi er uit ziet, want het zijn de eerste slagen van de muntreeks die in die set zitten, en jaa, je raadt het al, de munten wegen nogal wat, want het wemelt van de gewichtsafwijkingen, dikten en afmetingsverschillen.
We weten niet hoeveel bezoekers de Shah heeft laten weten dat ze op moesten krassen, dus de weg jij-sets hebben politiek bewust een onbekende oplaag. Daar is oveer nagedacht, want Reza Pahlavi was een slimme man. Toen Khomeini aan de macht kwam in 1979, is de keizerlijke familie in ballingschap gegaan om een burgeroorlog onder de eigen bevolking te voorkomen. Helaas betaalt de USA ene Saddam Hoessein om Khomeini er uit te wippen, en zodoende breekt de oorlog uit tussen 1981 en 1988. Iran gaat op slot naar het westen toe vanwege de CIA, en dat is tot op de dag van vandaag nog zo.
Niet iedereen gooit iedere riyal op een weegschaaltje, maar wanneer deze nogal unc er uit ziet en een afwijking vertoont, dan kan je er veilig van uit gaan dat de shah tegen de eerste eigenaar liet weten dat deze moest buigen en oprotten. Ga nou weG!!

squarecoin
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door squarecoin » 23 jul 2013, 12:13

neozion schreef:Ik heb een rial SH1338 die 18,55 mm diameter heeft met een gewicht van 1,77 gram

volgens krause zou het de 1171a zijn met een diameter van 18,3 mm en een gewicht van 1,75 gram

wie o wie?

In een van mijn oude Krause staat er een note by 1171a ( variaties in gewicht en groote )
dus ik denk dat wet wel goed zit met deze riaal.
Grivna heeft al een verklaring gegeven waarom :)

squarecoin

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 23 jul 2013, 12:18

squarecoin schreef:
neozion schreef:Ik heb een rial SH1338 die 18,55 mm diameter heeft met een gewicht van 1,77 gram

wie o wie?

In een van mijn oude Krause staat er een note by 1171a ( variaties in gewicht en groote )
dus ik denk dat wet wel goed zit met deze riaal.
Grivna heeft al een verklaring gegeven waarom :)

squarecoin

In de 2012 krause staat dat er niet meer bij vermeld. Zal eens in het archief een oude versie opduikelen van krause.

Maar beide heren bedankt.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 23 jul 2013, 14:37

Daar zijn we vor!!

squarecoin
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door squarecoin » 23 jul 2013, 16:00

graag gedaan

squarecoin

Terug naar “Azië”