Amerikaanse Dollars

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Noord Amerika.

Moderators: koenmunten, Willem

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Amerikaanse Dollars

Bericht door MuntMeneer » 12 okt 2016, 12:12

Best mede muntverzamelaars,

Ik heb een vraagje, ik heb een mapje met Amerikaanse dollars die ik wil verkopen zodat ik daar gulden munten voor terug kan kopen. Maar ik weet niet goed wat ze precies waard zijn. Zouden jullie mij kunnen helpen met de waarde? Het gaat om de volgende munten:

Wat zouden de munten totaal waard zijn, als partij? Of wordt de waarde van de partij door een paar "duurdere" munten bepaalt? Welke zijn dat dan en kan ik die dan beter los verkopen?

(Sorry voor de vele vragen :D )

½ cent 1853

1 cent 1841
1 cent 1858
1 cent 1890
1 cent 1943
1 cent 1944

2 cent 1864

3 cent 1865

5 cent 1867
5 cent 1910
5 cent 1935
5 cent 1964

Zilver:

½ Dime 1872

Dime 1877
Dime 1912
Dime 1941
Dime 1959

Quarter Dollar 1857
Quarter Dollar 1902
Quarter Dollar 1917
Quarter Dollar 1944
Quarter Dollar 1967 (Geen zilver)

Half Dollar 1834
Half Dollar 1893
Half Dollar 1900
Half Dollar 1923
Half Dollar 1925
Half Dollar 1946
Half Dollar 1952
Half Dollar 1957
Half Dollar 1964
Half Dollar 1976
Half Dollar 1982

Dollar 1878 2x
Dollar 1923
Dollar 1924
Dollar 1971
Dollar 1976
Dollar 1983
Dollar 1984
Dollar 1986
Dollar 1987 1 oz
Dollar 1988 1 oz
Dollar 1989

Alvast bedankt voor het meedenken!!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Amerikaanse Dollars

Bericht door koenmunten » 12 okt 2016, 15:38

Beste MuntMeneer,

Voor de munten is het van belang om de kwaliteit van de munten te weten voor een goede waardebepaling, dus als je zelf niet weet welke kwaliteit de munten hebben is het denk ik handig om een aantal goede foto's te plaatsen. Ook zijn er van de Amerikaanse munten nogal wat vervalsingen en ook daarvoor is het handig om goede foto's te hebben.

Er zitten wel een aantal interessante munten tussen, bijvoorbeeld de 1/2 cent 1853 (als ie niet vals is :knipoog: ) en bijvoorbeeld ook de cent 1841 en 1858, de 2 cent 1864 en de 3 cent 1865 zijn interessant, mits de kwaliteit goed is.
En er zitten nog veel meer munten tussen ook bij de zilveren die een redelijke waarde kunnen hebben. Dus het lijkt in ieder geval best een leuke verzameling te zijn.

Over het algemeen levert losse verkoop meer op. Men kan dan alleen de munt kopen die men echt hebben wil en heeft daar dan ook meer voor over (gangbaar 75 tot 100 procent catalogus waarde). Maar dat is natuurlijk voor jou meer werk. Als je de munten in een keer als verzameling verkoop, ben je alles is 1 keer kwijt maar krijg je minder voor de munten. ca. 40% van de waarde van de verzameling is dan redelijk gangbaar. De koper moet namelijk ook weer flink aan de slag om de munten die hij niet voor de verzameling kan gebruiker weer kwijt te raken.

Dus ik zou zeggen plaats eerst even een paar goede foto's/scans van de munten, dan kunnen wij je verder helpen.
Of kijk of je iemand van het forum kunt bezoeken voor bepaling van kwaliteit en waarde van de munten. Ik zou je bijvoorbeeld kunnen helpen, ik woon in de buurt van Utrecht.

Met vriendelijke verzamelgroet,

Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 okt 2016, 17:43

Je kunt hier alle munten opzoeken https://www.ngccoin.com/price-guide/united-states/

Let wel dat dit verkoopprijzen in dollars zijn. Bij verkoop aan de handel moet je rekenen op ongeveer 50% of wellicht wat hoger als het om een zeldzamer (duurder) exemplaar gaat of exemplaren van hoge kwaliteit.

Daarnaast is het advies van Koen om foto's te plaatsen wel handig als jezelf niet zo goed weet hoe je de kwaliteit moet bepalen.

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 12 okt 2016, 18:26

Ten eerste super bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van het bepalen van de kwaliteit van een munt. Ik zal een aantal foto's plaatsen van de munten die mogelijk interessant zijn volgens Koen. Zijn er nog andere munten die mogelijk van waarde zijn waar jullie foto's van zouden willen zien?

Er is mijn 315 euro geboden voor de partij op een verkoopsite. Ik had ze daar op gezet om ze mogelijk te verkopen en te zien of er belangstelling voor is. Wat vinden jullie van zo'n bod?

mvg, Tjeerd

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 12 okt 2016, 19:21

MuntMeneer schreef:Ten eerste super bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad niet zo veel verstand van het bepalen van de kwaliteit van een munt. Ik zal een aantal foto's plaatsen van de munten die mogelijk interessant zijn volgens Koen. Zijn er nog andere munten die mogelijk van waarde zijn waar jullie foto's van zouden willen zien?

Er is mijn 315 euro geboden voor de partij op een verkoopsite. Ik had ze daar op gezet om ze mogelijk te verkopen en te zien of er belangstelling voor is. Wat vinden jullie van zo'n bod?

mvg, Tjeerd
Het lijkt me handig om eerst m.b.t. de site die Jan noemde of een andere catalogus of met hulp van een deskundige van het forum bijvoorbeeld te bepalen wat de waarde is. Afgaande van alle munten die je noemt lijkt dit bod, 315 euro, me aan de lage kant. Maar daarbij ga ik er dus van uit dat behoorlijk wat munten van goede verzamelwaardige kwaliteit zijn.
Dus ik zou zeggen neem even de tijd om het uit te zoeken. Als het munten van goede kwaliteit zijn kan de verzameling wellicht veel meer waard zijn. Dus maak binnenkort wat goede foto's en dan kunnen we je helpen.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 okt 2016, 19:29

Ik zou eerst foto's plaatsen. Is het kwalitatief niet meer het mooiste (versleten, gepoetst) dan weet je dat ook weer (en is 315 euro misschien een mooi bod al vind ik het persoonlijk wel wat laag). Maar voor hetzelfde geld zit er een mooi exemplaar tussen van een vroege munt en dan gaan de prijzen hard omhoog.

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 12 okt 2016, 19:50

Ik heb een aantal foto's gemaakt van de door Koen genoemde centen. Hoop dat ze van voldoende kwaliteit zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 12 okt 2016, 19:51

Het vervolg:

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 12 okt 2016, 20:49

Ik heb je topic gevolgd, en oordelen over kwaliteit heeft mij al in moeilijk en ondiep vaarwater gebracht.
Maar mijn bescheiden mening is deze kwaliteit niet zo goed.
Wat mij betreft haalt het de graad "zeer fraai" niet, en dat moet je volgens mij toch minstens halen als je een goede prijs wilt krijgen van je munten.
Maar ik herhaal dit is mijn mening, misschien ben ik gewoon te streng.
Maar ik wens je wel een goede verkoop gekoppeld met de juiste prijs.
groeten Luc. :D

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 12 okt 2016, 21:12

Ook de halve cent niet Luc?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 12 okt 2016, 21:29

Die halve cent en de twee cent vind ik nog wel richting de Zeer Fraai gaan zo vanaf de foto. Bij de 2 cent kan ik trouwens niet zien of het motto nu large of small is (small motto is een stuk duurder, die tikt dan alleen al de 300 aan :knipoog:). De andere munten zijn helaas minder mooi.

Ik ben wel benieuwd naar de andere foto's. :thumb up:

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 12 okt 2016, 21:45

Heb de 2 cent even met een vergrootglas bekeken en jammer genoeg Is het een large :( :)

Zal morgen wat meer foto's plaatsen.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 12 okt 2016, 21:54

Je halve cent 1853 vind ik persoonlijk ook de mooiste, als verzamelmunt best oke hé !
mooie munt maar ik mis een beetje scherpte, ik weet ook dat sommige munt types niet altijd scherp geslagen zijn.
Ik heb zelf morgan en liberty dollars in mijn bezit, scherpe en wat versleten en op deze baseer ik mijn mening.
ik denk dat jou halve cent zweeft (zoals meestal de meeste munten) tussen fraai plus en zeer fraai.
Maar misschien heeft een ander forumlid een andere en betere kijk op.
Ik zelf vind het een mooie munt, maar hem als een uitgesproken 'zeer fraai' betitelen kan ik niet, dan eerder als "zeer fraai min".
groeten luc. :)

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 13 okt 2016, 08:43

Een leuke collectie USA munten. De waarde is echter sterk afhankelijk van de kwaliteit. Zo kan de cent 1841 oplopen tot een waarde van zo'n 1000 euro (bij een sublieme kwaliteit).
Ik sluit me aan bij Luc wat kwaliteiten betreft.

Wellicht dat ik interesse heb in een aantal munten. Hier heb ik dan wel foto's voor nodig.

Verzamelen van de dollarmunten is leuk en (afhankelijk van hoever je wil gaan in kwaliteit) goed behapbaar. Ter vergelijking: Momenteel kent de V.S. drie munthuizen (D, P, S) welke munten slaan voor circulatie tegenover meer dan 25 uitgevende eurolanden.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 13 okt 2016, 10:47

Op basis van de foto's schat ik de kwaliteiten als volgt in:

2 cent 1864, zf-
1 cent 1841 zg+
1/2 cent 1853 zf-
3 cent 1965 fr-
cent 1858 fr

Ik denk er best diverse mensen zijn op dit forum die interesse hebben in 1 of meerdere munten.
Als ik jou was zou ik ze plaatsen op de forum veiling, de meer bijzondere munten apart en een aantal gangbare samen als een lotje, startprijs 40 % cataloguswaarden en de liefhebbers lekker een weekje laten bieden.

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 13 okt 2016, 19:24

Zoals ik gisteren had beloofd hier een aantal foto's/scans van alle munten. Ik heb de achterkanten andersom gelaten om zo de volgorde gelijk te houden en het (volgens mij) makkelijker te maken om de combinatie voor- en achterkant te maken.

Dit is trouwens de advertentie waar ik ze te koop heb op marktplaat: http://link.marktplaats.nl/m1095714240 het hoogste bod is nu 350 euro. Wat lijkt (nu jullie alle munten hebben gezien) een rieele vraagprijs (ongeveer).

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 13 okt 2016, 19:28

Deel 2

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 14 okt 2016, 15:48

Is het de Koen van het forum die 360 heeft geboden? Ik zou de advertentie nog even laten staan.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 14 okt 2016, 17:20

Toch altijd leuk om te zien dat er nog mensen zijn (verzamelaar of handelaar maakt niet uit) die dit lot interessant genoeg vinden om een bod te doen. :thumb up:
MuntMeneer ik wens je nog een goede afloop met je verkoop.
vriendelijke groeten Luc. :D

MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer » 15 okt 2016, 12:35

Ja en het bieden gaat nogsteeds door. Het marktplaats bod is nu 390 maar er Is per mail 400 geboden. Verwacht dat ze binnenkort verkocht worden.
En dit Is nog niet alles. De volgende ronde zal Canada worden. En heb nog wat losse munten van verschillende landen. Denk totaal nog zo'n 100/120 munten. Doe al het buitenlandse spul weg en ga daarvan guldens kopen. Gouden 5 gulden van Willem I staat hoog op mijn verlanglijstje.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 15 okt 2016, 13:54

Ik zou niet te vlug verkopen en degene die 400 per mail heeft geboden een antwoord sturen dat hij via MP kan bieden. Die 10 euro maakt niet uit maar als hij via MP biedt drijft dat wel de prijs op voor andere kopers. Ik vind sowieso dat men niet moet ingaan op een bod per mail, niet fair voor bieders die via MP bieden maar dat is mijn persoonlijke mening. Misschien ben ik wel te eerlijk voor deze wereld.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Noord Amerika”