Muntslag Polen

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Muntslag Polen

Bericht door grivnagozer » 20 apr 2010, 12:20

Er zijn mensen die bang zijn dat de Polen uit de kassen hun werk overnemen, en zeker de numismaten welke werken in de krochten van het veilingwezen.

Polen is zwak uitgedrukt een zeer gecompliceerd geheel gezien de historische situatie van het land, ookwel rotzootje genoemd.

Men staat er echt huiverig tegenover, want het is nogal wat!

Is bijvoorbeeld Frankrijk met het point secrets systeem al bijna niet te doen, hoedt U dan voor de Polen.

De grootste hersenkrakers liggen midden in de zestiende een zeventiende eeuw. Tot en met 1793 is het gebied speelbal van Grootmachten: Ottomanen, Zevenbergers, Hongaren, Oostenrijkers, Zevenbergers, Russen, Zweden, Saksers, Pruissische, Franse overheersers naast hun eigen monarchiële lijn van opvolging. De Duitse Ridderorde der Teutonen hadden er hun vestigingen met eigen muntslag, alsmede een hoop warlords en rebellen die al dan niet tijdelijk een eigen muntje lieten rouleren in hun gebiedje. En de munten der Polen vormen dus onderdeeel van de Russische, Zweedse, Pruissische, Saksische en Zweedse muntslag, en worden dus ook aldaar neergezet in de diverse catalogi, en niet onder Polen. Krakau en Danzig (Gdansk) zijn slechts 2 van de grote vrijsteden met eigen muntslag, en daarnaast gaf iedere middelgrote stad of bisdom wel zijn eigen muntjes uit. Het ontbreken van een overzichtscatalogus als bijvoorbeeld de Schulman alhier maakt Pollse muntslag determineren geen eitje!

Oorlog en bezetting zijn reden van de lappendeken aan muntplaatsen der Polen.

Wat je moet weten van vroeg Poolse muntslag is dat de hoofdmoot van de circulatiemunten afkomstig was van de Poolse koningen, welke een Thesaurier (Schatkistbewaarder) hiervoor hadden aangesteld. In goed Pools noemen we dat:

WIELKI PODSKARBIE KORONY.

Er waren 2 Thesauriers werkzaam: 1 voor geheel Polen, en 1 voor het gebied Litouwen. Op de keerzijde der Poolse munten staat ALTIJD het teken van 1 van deze 2 personen, SKARB geheten. Vele muntmeesters en waardijns waren ook muntpachters en financierden de aanmunting van hun eigen middelen. En deze muntpachters waren eveneens dikwijls werkzaam voor het Koninkrijk Pruissen, waartoe ook hun identieke munttekens gebruikt werden.

In 1793 volgt een verdeling van Polen, waardoor de muntslag wat overzichtelijker gaat worden. Hier en daar is er nog een volksopstand die numismatische sporen trekt (Kosciuzko bijvoporbeeld), doch het is determineerbaar te behappen.

Kiev, Smolensk en de gehele Oekraïne zijn tot en met 1663 Pools grondgebied geweest. Het Congres van Wenen erkent het door Napoléon Bonaparte ingestelde Koninkrijk Polen niet, en Polen wordt verdeeld tussen Pruissen en Rusland, en dit betekent dat vanaf 1815 de Pollse muntslag wordt doordrongen van Russische invloeden. Russische munten circuleren naast Poolse munten in het alledaagse betalingsverkeer, en zodoende moeten Polen verzamelaars zich ook verdiepenn in de Russische muntslag.

Warschau is in de aanmunterij gebleven tot en met het jaar 1867. Tussen 1867 en 1918 rouleert uitsluitend Russische valuta in Polen.

Een munt uit Pools Silesia (Silezië) en Pommeren (Pommern) zoeken we dus op in Pruissen, of Galizië, danwel Boekovina, en vanaf het jaar 1772 onder Oostenrijk. :lol:
tja..

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 02 mei 2010, 02:31

Mooi verhaal Grivnagozer :-)

Duidelijk en goed verhaal waar veel mensen wat aan kunnen hebben.
Zoals je weet :) (wij kennen elkaar nu een tijdje) :) verzamel ik hoofdzakelijk Poolse ijzers.
Ik ga ook steeds meer oudere munten verzamelen.
Wel blijf ik de allernieuwste drukken direct inkopen.
De poolse munt wordt steeds moeilijker te krijgen voor een normale prijs.
Daar wordt al bijna gevochten voor de ingang van de bank en daar slapen mensen letterlijk voor de deur om een zakje 2zloty's te bemachtigen.
Gelukkig heb ik zo mijn trucs om er ook nog aan te komen :-) dus loop ik aardig op schema.

Have fun is all i have to say :-)

Mvg, Dennis
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 02 mei 2010, 10:11

Dit berichtje past misschien niet helemaal bij dit topic.. maar kwam dit Polse muntje tegen in een lotje gekocht bij een inboedelverkoop.. Lijkt me geen huisvlijt..

Afbeelding

Afbeelding

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 02 mei 2010, 11:41

$and€r schreef:Dit berichtje past misschien niet helemaal bij dit topic.. maar kwam dit Polse muntje tegen in een lotje gekocht bij een inboedelverkoop.. Lijkt me geen huisvlijt..

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel een mooi muntje (vind ik) maar helaas krijgt het de aanduiding "amateurs waarde" in polen.
Ik zou hem zeker even inpakken in een muntenhoesje en in een map doen :-) have fun.
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 02 mei 2010, 19:17

de 50 grozsy is een gewone omloopmunt geweesten er is niks mis mee. Mis van de 2zt. alleen nog de Sienkiewicz en de Zygmunt II, voor de rest heb ik geloof ik bijna alles vanaf 1995.. Met name de eerste 2 zt. worden in Polen verkocht tussen de 40 en 60 euro stuk, terwijl ze niet zo hoog in de Krause staan! Dennis heeft een schitterende collectie zilveren 10zt. stukken... :wink:
tja..

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 02 mei 2010, 19:58

grivnagozer schreef:de 50 grozsy is een gewone omloopmunt geweesten er is niks mis mee.

Heb er inderdaad meer van maar daar mist bij geen van allen een "stukje"..... :wink:

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 02 mei 2010, 20:56

$and€r schreef:
grivnagozer schreef:de 50 grozsy is een gewone omloopmunt geweesten er is niks mis mee.

Heb er inderdaad meer van maar daar mist bij geen van allen een "stukje"..... :wink:
Dat stukje is wel vreemd je maar ze doen wel gekkere dingen in Polen ;-)

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 10 mei 2010, 11:49

In Nederland zaagde men hoekjes uit zinken 10 centen en bronzen 2 1/2 centstukken voor de gasmeter. In Polen (Gdansk e.o) waren ook dergelijke gasmeters aangebracht en het tarief was 50 groszy, dus deze munt is aangepast voor gebruik in een gasmeter.
tja..

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 10 mei 2010, 12:06

grivnagozer schreef:In Nederland zaagde men hoekjes uit zinken 10 centen en bronzen 2 1/2 centstukken voor de gasmeter. In Polen (Gdansk e.o) waren ook dergelijke gasmeters aangebracht en het tarief was 50 groszy, dus deze munt is aangepast voor gebruik in een gasmeter.
Das weer een leuk stukje informatie..

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 10 mei 2010, 12:18

Zo leren we nog wat :-)

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Re: Muntslag Polen

Bericht door marksch » 24 jun 2015, 13:40

Hallo Polen-vezamelaars,

Op dit moment ben ik veel met Poolsle munten bezig en ik vond bovenstaande artikeltje leuk om te lezen. Inmiddels heb ik veel foto's van Poolse, Litouwse en Zweedse munten, die ik in mijn bezit heb (gehad). De munten uit deze drie landen, voor zover geslagen in de 16e en 17e eeuw, hebben allemaal iets met elkaar te maken. Dat maakt het determineren van de munten soms erg lastig. Zo begrijp ik niet helemaal waarom Riga in 1624 de Zweedse koning Gustav II Adolf op de munt vermeldt, maar blijkbaar had Zweden in die tijd dat deel van Litouwen bezet. Om dit te begrijpen, zal ik me nog wat meer in de Pools-Litouwse-Zweedse geschiedenis moeten verdiepen.

Hieronder volgt een voor bovenstaande artikel relevante foto.

Vriendelijke groeten,

Mark

f246-solidus_1601.jpg
Solidus uit 1601. Sigmund III was koning van Polen en groothertog van Litouwen en tot 1599 koning van Zweden. De munt is geslagen in Riga. Het materiaal is biljoen (50% zilver). Text kz. SIG III D G REX PO D LI; mz. SOLIDUS CIVI RIGENS 601
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Europa (voor euro)”