5 Shillings (of Dollar) Bank of England 1804

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

5 Shillings (of Dollar) Bank of England 1804

Bericht door Jan W » 08 aug 2015, 13:56

Een tijdje geleden kocht ik een Ierse 6 Shilling 1804 waarbij ik schreef (http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=165&t=15317):
Begin 19de eeuw was er in Engeland een enorm gebrek aan zilvergeld. De Engelse schatkist zat vol met Spaanse acht realen munten maar daar werd verder niets mee gedaan omdat de Royal Mint zo goed als stil lag. Een aantal 8 realen werden voorzien van een kleine stempel van het hoofd van George III in de nek van de Spaanse koning (zie ook: viewtopic.php?f=113&t=2438) en kwamen in circulatie.

Matthew Boulton (die al eerder de befaamde koperen cartwheel pennies sloeg: viewtopic.php?f=165&t=13434&p=125325&hilit=cartwheel#p125325) wist het Engelse kabinet ervan te overtuigen om deze 8 realen munten te gaan gebruiken voor de muntslag. In Birmingham werden de 8 realen gebruikt als muntplaatje om daar munten over heen te slaan met behulp van een stoommachine. Omdat het geen munten waren die geslagen werden door de Royal Mint werd op de munt Bank of England token gezet en circuleerden deze munten voor 5 shilling, iets boven de intrinsieke waarde om te voorkomen dat ze werden opgepot en/of omgesmolten. Dit zijn de beroemde Bank of England Dollars.

Op een veiling kocht ik laatst zo'n 5 Shillings 1804. Deze munten werden geslagen tussen 1804 en 1811 (altijd met als jaartal 1804). Waar bij de Ierse munten nog een klein toplaagje werd afgeslepen werden de Engelse Bank Dollars rechtstreeks over de Spaanse 8 realen munten geslagen. Het komt dan ook wel voor dat je nog vage sporen van de gastmunt kunt zien. Bij deze munt zie je de sporen van de oude munt nog vrij duidelijk. Dat je zelfs het jaartal van de gastmunt kunt zien (onder 1804 (180 gevolgd door waarschijnlijk een 6)) is iets wat je niet zo vaak ziet.

Ook opvallend is de Chinese chopmark links naast het hoofd van George III. Waarschijnlijk zat deze al op de gastmunt. Op de keerzijde, onder het jaartal 1804 zie je een klein hakje. Nader bekeken met een loep denk ik dat dit een proefhakje is geweest om indertijd de echtheid van de munt te bepalen (en niet een plaatfoutje). Rond 1790-1800 werden de 8 realen munten massaal met valse ovale en octagonale instempelingen van het hoofd van George III voorzien (en heel wat verzamelaars zullen zo'n exemplaar dan ook in hun verzameling hebben.. :knipoog: ). Ook van de Bank Dollars uit 1804 zijn veel contemporaine vervalsingen bekend (van koper met een laagje zilver). Logisch dat men toen dus al wat voorzichtig werd bij het aannemen van zo'n munt.

Ik had al een andere variant van deze munt (No stop after rex) maar wilde deze munt graag toevoegen aan de collectie vanwege de vele sporen van de oorspronkelijke munt.
5 Shilling Bank of England 1804.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jan W op 09 aug 2015, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: 5 Shillings (of Dollar) Bank of England 1804

Bericht door sgtravel » 09 aug 2015, 08:13

Interessant verhaal bij deze mooie aanwinst!!!
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 5 Shillings (of Dollar) Bank of England 1804

Bericht door Jan W » 03 okt 2015, 16:33

Omdat er (waarschijnlijk) een chopmark op de munt staat heb ik de foto van de munt naar de Chopmark Collectors Club (CCC) gestuurd. Ik kreeg gelijk een aardig mailtje terug. Omdat de editor ook niet weet welke chopmark dit is (er zijn heel veel chopmarks bekend maar alleen is vaak niet duidelijk wat de historische achtergrond is - wie is de eigenaar en in welk tijdperk) gaan ze de foto plaatsen in de Chopmark News in de hoop dat wellicht een van de leden uitsluitsel kan bieden.

Wordt dus vervolgd.

Terug naar “Europa (voor euro)”