Onvindbare variant "Double Tournois Louis XIII"

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Gerebernus
Nieuw lid
Nieuw lid

Onvindbare variant "Double Tournois Louis XIII"

Bericht door Gerebernus » 06 feb 2015, 20:05

Hallo iedereen,

Ik heb een Double Tournois van Louis XIII van de munt Axe Loire-Rhône in redelijk goede staat, vooral de details van de buste en de legende op de achterzijde zijn (grotendeels) in prachtige staat en in volledig detail. De voorzijde met datum is echter voor de helft afgesleten, waardoor ik enkel nog de '6' uit de datum kan lezen (deze is de '6' van het honderdtal in het jaartal). De munten uit Axe Loire-Rhône zijn voor zover ik weet geslagen tussen 1637 en 1640 en aan de hand van de legende op de achterzijde heb ik nu al dagen geprobeerd om de echte datum te achterhalen en ook de zeldzaamheid van deze munt te bepalen, maar tot nu toe heb ik nog geen enkele afbeelding of verwijzing gevonden daar een munt met dezelfde specifieke legende op de achterzijde als de mijne, behalve een verwijzing naar deze legende op numista.com (http://en.numista.com/catalogue/pieces52797.html). Mijn specifieke legende op de achterzijde is "LOYS.XIII.R.D.FRAN.E.T.N." maar ik vind enkel afbeeldingen en verwijzingen naar munten met een legende die eindigd op '"NA", "NAV" of "NAVA" (van Navarre) en geen enkele die enkel eindigt op slechts een "N". Verder staat er ook een punt tussen de "E" en de "T" van "ET", hetgeen ik ook nergens kan terugvinden. Aangezien mijn fototoestel stuk is heb ik nog geen foto van mijn munt, maar ik heb foto's van een gelijkaardige munt (wel met "NAV" i.p.v. gewoon de "N" in de legende op de achterzijde) toegevoegd ter referentie.

Mijn vraag is dus: kan iemand mij vertellen in welk jaar deze specifieke variant geslagen is en of deze munt veel voor komt? Ik vind in ieder geval geen enkele variant met deze legende op internet na verschillende dagen zoeken.

Ik zit hier echt mee vast dus alle hulp is van harte welkom!

Alvast bedankt :)

Vriendelijke groeten,
Gerebernus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Re: Onvindbare variant "Double Tournois Louis XIII"

Bericht door Einstein » 07 feb 2015, 17:30

In de nieuwste 2014-catalogus van Droulers staan meer dan 100 double tournois, met al hun varianten, maar nergens zie ik "E.T.N."
Wel vind je veel "E.N." en varianten daarvan (zoals "E.NAVA."), en dus zou het wel nuttig zijn een afbeelding naar de uitgever te sturen:
frederic.droulers@free.fr

Laat ons please het resultaat weten!
marc

Gerebernus
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Gerebernus » 08 feb 2015, 11:48

Dag Marc,

Hartelijk bedankt voor de info! Ik stuur zo snel mogelijk een bericht met foto's naar de redactie en deel het resultaat zeker mee. Hieronder alvast enkele foto's van de munt in kwestie.

Met vriendelijke groeten,
Gust
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerebernus
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Gerebernus » 09 feb 2015, 19:58

Marc,

Ik heb twee keer geprobeerd om een mail te sturen naar de redactie van de catalogus van Droulers, maar ik kreeg elke keer de melding dat het verzenden mislukt was. Is het emailadres juist?

Gust

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 09 feb 2015, 20:09

Tja, dat is nochtans het mailadres dat op de tweede bladzijde van zijn boek staat...
Anders probeer je het schriftelijk (zoals vroeger), want dat adres staat er ook op:

Frédéric Droulers
4, rue Georges Morvan - A211
F-17000 La Rochelle

en de co-uitgever is:

Image - Document
70, rue de la République
F - 92325 Châtillon

Veel succes!
marc

Gerebernus
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Gerebernus » 09 feb 2015, 20:31

Bedankt! Ik hou jullie wel op de hoogte :)

Terug naar “Europa (voor euro)”