1000 Reis 1845 Maria II van Portugal

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

1000 Reis 1845 Maria II van Portugal

Bericht door Jan W » 13 dec 2013, 20:57

Als je de grote zilveren (crownsize) munten van Portugal wilt verzamelen ben je redelijk snel klaar. Daar zijn maar zes verschillende munten van waarvan deze 1000 Reis van Maria II de enige echt duurdere is (andere 1000 reis munten komen uit 1898, 1899 en 1910 plus twee Escudo munten uit 1910 en 1915/16).

In 1836 ging Portugal over op een decimaal stelsel waarbij de munt van 1000 Reis de grootste zilveren munt was (gewicht van 29,60 gram). Maria II was toen koningin van Portugal. In de jaren 1837, '38, '42 (waarschijnlijk ook '43), '44 en 1845 werden er in totaal ongeveer 30.000 stuks geslagen. Van de laatste twee jaren het meest: ongeveer 11.000 stuks per jaar. Je ziet deze munten dan ook niet zoveel opduiken. Ze zijn vaak wel redelijk tot zeer mooi bewaard gebleven. Waarschijnlijk vonden mensen dit een munt die mooi genoeg was om te bewaren.
Afbeelding

Dat de munt zo mooi gevonden werd (en wordt) is waarschijnlijk te danken aan de ontwerper William Wyon, in die tijd hoofdgraveur aan de Engelse munt. Wyon, die lid was van de prestigieuze Royal Academy, is ook verantwoordelijk voor de beroemde Gothic Crown van Victoria en het 5 Pond stuk Una and the Lion uit 1837. Het meest bekend is hij echter van het young head portret van Victoria zoals op deze crown uit 1844 (de gelijkenis tussen deze crown en de 1000 Reis berust dus beslist niet op toeval...).
Afbeelding

Het young head portret van Victoria werd later ook toegepast op de allereerste postzegel: de Penny Black.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 1000 Reis 1845 Maria II van Portugal

Bericht door Jan W » 12 jun 2014, 20:43

Jan W schreef:
Dat de munt zo mooi gevonden werd (en wordt) is waarschijnlijk te danken aan de ontwerper William Wyon, in die tijd hoofdgraveur aan de Engelse munt. Wyon, die lid was van de prestigieuze Royal Academy, is ook verantwoordelijk voor de beroemde Gothic Crown van Victoria en het 5 Pond stuk Una and the Lion uit 1837.
Toevallig kwam deze laatste munt op de veiling van Auktionen Münzhandlung Sonntag van 3-4 juni jongstleden. De geschatte prijs was 25.000 euro voor deze grote gouden munt van 5 Pond. De opbrengst was echter 46.000 waarbij nog 23% opgeld kwam (totaalprijs van 56.580 euro).

Deze munt wordt beschouwd als één van de allermooiste Engelse munten, zo niet de mooiste.
Afbeelding
(foto: Auktionen Münzhandlung Sonntag - Stuttgart)

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 12 jun 2014, 22:14

Jan, wat voor catalogus gebruik je eigenlijk voor de niet-Nederlandse munten?

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 jun 2014, 11:23

Ik heb ooit in 2000 een Krause catalogus gekocht: Standard Catalog of World Crowns and Talers from 1601 to date (uitgave 1994). Dit dikke boek paste precies bij wat ik zocht (en nog steeds verzamel). Tegenwoordig kijk ik vaak op www.rhinocoins.com en www.NGCcoin.com voor actuelere prijzen (of liever gezegd: indicaties). En ik zie natuurlijk de veilingresultaten op internet. De prijzen in de Krause zijn voor een groot deel verouderd. De meeste munten zijn intussen wat duurder geworden, sommigen echter juist weer goedkoper.
Het is met deze munten wel goed opletten want prijzen kunnen soms enorm variëren. Grote zilveren munten zijn altijd in trek en soms slaat kopers op een veiling helemaal op hol. :knipoog:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 jun 2014, 12:15

Ik zal die websites aan mijn favorieten toevoegen, altijd handig. Heb zelf nog geen catalogi of munten buitenland, maar ik zie soms in de veilingcatalogi wel mooie munten ertussen staan.
Ik hou wel een beetje bij waarop ik zoal zou willen bieden of heb geboden, en waarvoor munten vervolgens weggaan, omdat het een hoop werk kan zijn om alle veilingcatalogi langs te lopen op zoek naar de prijzen waarvoor een bepaalde munt in het verleden is verhandeld. Ben nog op zoek naar een goed systeem om dat snel op te zoeken. :)

Dat prijzen op veilingen soms wel erg hoog gaan was me al wel opgevallen...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 jun 2014, 12:57

spatbord schreef:Dat prijzen op veilingen soms wel erg hoog gaan was me al wel opgevallen...
En het vreemde is dat je soms dus ook munten kunt kopen voor echt lage bedragen. Wat wel opvalt is dat als men meerdere gelijke munten aanbiedt, zoals toen met al die zilveren dukaten bij MPO, dat hoe eerder je erbij bent des te goedkoper ze vaak zijn. De laatste munten gaan dikwijls voor hoge bedragen weg omdat er opeens kopers zijn die bang zijn de boot te missen. Ik kocht in het begin van de veiling een mooie dukaat 1694 voor 60 euro terwijl gaandeweg de veiling dukaten rustig voor een stukje meer weggingen. Bizar maar ook wel weer psychologisch verklaarbaar.. :knipoog:

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord » 18 jun 2014, 14:31

Dat was een mooie koop. Ik heb alleen schriftelijk geboden bij MPO, en dan is het toch altijd een gok voor welke je moet gaan wanneer er zo'n serie is, en je er maar 1 van de serie wilt. Dan is in de zaal zitten toch handiger. :) Het viel me wel op dat bij die dukaten vooral de hogere kwaliteiten t.o.v. de catalogusprijs voor veel weggingen, terwijl de ZF munten juist relatief goedkoop weggingen.
Bij munten die voor belachelijk veel weggingen dacht ik vooral aan dit item bij Karel de Geus: inzet 175 en verkocht voor 2900...

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 18 jun 2014, 17:54

spatbord schreef:Bij munten die voor belachelijk veel weggingen dacht ik vooral aan dit item bij Karel de Geus: inzet 175 en verkocht voor 2900...
Ha, ha, dat is wel één van de mooiste voorbeelden van hoe kopers elkaar opjagen. Waarschijnlijk dachten beiden dat 1796 het moeilijke jaar was (in plaats van 1797 die wel voor 2.000 in Zeer Fraai staat in de NVHM catalogus 2012). Sjonge, wat zal de koper gedacht hebben na de veiling toen hij/zij weer tot bezinning kwam? En wat aardig voor de verkopende partij... :knipoog:

dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego » 06 dec 2014, 10:12

Sorry voor mijn bemoeienis, maar ik vrees dat Portugal meer grote zilveren munten uit de koninklijke periode heeft dan men kan vermoeden. Ik baseer mijn mening op de boeken met afbeeldingen en DVD's (2000 jaar munten geschiedenis in Portugal) die ik in mijn bezit heb.
Kortom begin daar niet al te snel aan, anders moet je alles wat je lief hebt verkopen en ben je lang niet klaar met verzamelen.

Betreffende Maria II kan ik met jullie delen dat haar bewind twee perioden heeft geduurd. 1st van 1826 tot 1828 omdat haar vader Pedro/Peter IV afstand heeft genomen van zijn koningsrechten en verkies om de eerste keizer (Pedro/Peter I)van Brasilië te worden. Tussen 1828 en 1834 naam haar echtgenoot Miguel/Michael I tevens oom, tegen de wil van zijn broer Peter IV, de macht over wat leidde tot een burgeroorlog en de terugkeer van Maria II als absolute koningin. Zij heeft hierna geregeerd van 1834 tot 1853 en werd opgevolgd door haar zoon Pedro/Peter V.
In 1836 hertrouwde Maria II met Ferdinand August van Saksen Coburg Gotha (broer van Leopold I uit België).

Hopelijk hebben jullie wat aan gehad.

dutchgalego
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door dutchgalego » 06 dec 2014, 10:20

dutchgalego schreef:Sorry voor mijn bemoeienis, maar ik vrees dat Portugal meer grote zilveren munten uit de koninklijke periode heeft dan men kan vermoeden. Ik baseer mijn mening op de boeken met afbeeldingen en DVD's (2000 jaar munten geschiedenis in Portugal) die ik in mijn bezit heb.
Kortom begin daar niet al te snel aan, anders moet je alles wat je lief hebt verkopen en ben je lang niet klaar met verzamelen.

Betreffende Maria II kan ik met jullie delen dat haar bewind twee perioden heeft geduurd. 1st van 1826 tot 1828 omdat haar vader Pedro/Peter IV afstand heeft genomen van zijn koningsrechten en verkies om de eerste keizer (Pedro/Peter I)van Brasilië te worden. Tussen 1828 en 1834 naam haar echtgenoot Miguel/Michael I tevens oom, tegen de wil van zijn broer Peter IV, de macht over wat leidde tot een burgeroorlog en de terugkeer van Maria II als absolute koningin. Zij heeft hierna geregeerd van 1834 tot 1853 en werd opgevolgd door haar zoon Pedro/Peter V.
In 1836 hertrouwde Maria II met Ferdinand August van Saksen Coburg Gotha (broer van Leopold I uit België).

Hopelijk hebben jullie hier wat aan gehad.

By the way, wie heeft Portugese munten om te verkopen/ruilen?

Terug naar “Europa (voor euro)”