Engelse Cartwheel munten uit 1797

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Engelse Cartwheel munten uit 1797

Bericht door Jan W » 27 okt 2013, 13:18

In de tijd dat George III van Engeland regeerde (1760-1820) was er vooral in de laatste twintig jaar van de 18de eeuw een enorm gebrek aan pasgeld. Er werden door particulieren allerlei tokens uitgebracht (een verzamelgebied op zich) en de koperen farthings en halfpennies van George III werden veelvuldig vervalst (en waren dan ook lichter).
De 18de eeuw was ook de eeuw van de industriële revolutie in Engeland. Van landbouw en handwerk ging men over op productie door (de toen nieuwe) stoommachines. Eén van de uitvinders en vernieuwers in die tijd was Matthew Boulton, de fabrikant en ingenieur die bedacht dat je met stoommachines ook munten kon slaan waarbij de kosten veel lager zouden liggen dan bij het handmatig schroeven van munten zoals in die tijd gebeurde op de munt. Een andere bekende uitvinder in die tijd was James Watt die had uitgevonden dat een stoommachine dingen in beweging konden zetten zoals de wielen van een trein, tandwielen voor een machine of natuurlijk een op- en neergaande pers voor bijvoorbeeld munten.
De samenwerking van die twee mannen zorgde ervoor dat Boulton in 1790 al acht stoom aangedreven muntmachines had die ieder 50 grote of 150 kleine munten per minuut konden slaan. Een ongelofelijk aantal voor die tijd.
De Engelse Munt was is eerste instantie nog niet echt enthousiast maar in 1797 kreeg Boulton dan toch een contract om koperen munten van 2 en 1 pence aan te maken in zijn fabriek, The Soho Foundry, in Handsworth, Birmingham.

Dit zijn dus de eerste munten die gemaakt zijn met stoomkracht. Deze koperen munten vallen niet alleen op door hun zwaarte en grootte maar ook door de perfecte afwerking. De technische specificaties waren zo hoog dat ze bijna niet na te maken waren.
De munten van twopence (2 pennies) zijn de grootste en zwaarste koperen munten die ooit in Engeland gemaakt zijn (iets meer dan 55 gram zwaar, 4,5 mm. dik en een doorsnede van 41 mm.). Door hun omvang werden ze al gauw cartwheels genoemd (karrenwielen).
Nadat deze munten in circulatie kwamen verdwenen de tokens en vervalsingen al gauw van de straat. Toen de prijs van koper steeg werden deze cartwheel munten ingetrokken en vervangen door lichtere pennies, halfpennies en farthings. Veel Engelsen zullen deze munten toch hebben bewaard want je komt ze zeer regelmatig tegen op de markt.
Als je goed kijkt zie je in de golven rechts onder Britannia het woord SOHO staan. Dat was om de muntplaats van deze munten aan te geven: the Soho Foundry in Birmingham.

Deze munt heb ik zelf ooit aangekocht omdat het zo'n geweldenaar is. Wat een gewicht, wat een mooi ontwerp en wat een historie. Ik betaalde er toen 20 euro voor maar de prijzen zijn sindsdien voor mooie exemplaren wel gestegen. Het is zeer moeilijk om deze munten zonder randschade te vinden. Vallen ze één keer dan hebben ze, door de zwaarte, gelijk een deukje in de rand. Naast mijn Engelse crowns heeft deze Cartwheel twopence een eigen plekje ingenomen.
Afbeelding
Afbeelding

neozion
Donateur
Donateur

Re: Engelse Cartwheel munten uit 1797

Bericht door neozion » 27 okt 2013, 13:41

20€ voor een 2p in zo'n mooie kwaliteit is een erg mooie prijs. :thumb up: . Nooit verwacht dat jij een koperen munt in de collectie zou hebben.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 okt 2013, 14:05

neozion schreef:Nooit verwacht dat jij een koperen munt in de collectie zou hebben.
Met 41 mm. doorsnede is dit een mooie crownsize munt. Ook al is ie van koper. :knipoog:

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 27 okt 2013, 14:17

ik wist wel dat je alleen crownsize zilveren munten spaarde. Dus ook koperen.
heb nog wel meer ideeen dan. Heb wel meer koperen en bronzen munten in die maat :) (een maat waarvan je je echt afvraagt hoe mensen ze vroeger bij zich droegen)

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 27 okt 2013, 16:20

neozion schreef:ik wist wel dat je alleen crownsize zilveren munten spaarde. Dus ook koperen. heb nog wel meer ideeen dan. Heb wel meer koperen en bronzen munten in die maat :) (een maat waarvan je je echt afvraagt hoe mensen ze vroeger bij zich droegen)
In een zilveren crown gingen 60 pennies, dus 30 van deze grote jongens. Dan heb je wel een gewicht van ruim 1,6 kilo in je portemonnee... :knipoog: Inderdaad vraag je je af waar de mensen dat geld lieten.

Nee, ik beperk me verder tot de zilveren munten maar deze cartwheel vond ik als jochie al zo leuk dat ie een blijvertje is. In Rusland hadden ze ook van die grote kopeken munten. Vroeger in Egypte ook al, de AE39 (39 mm. doorsnede) uit ongeveer 100 v Chr. is ook al zo'n enorme munt.

Lotus07
Superlid
Superlid

Bericht door Lotus07 » 27 okt 2013, 19:54

Leuk zeg! Hij ziet er ook echt prachtig uit in die kwaliteit!
Ik heb alleen de penny van deze serie en helaas is die ook nog eens flink onder handen genomen door de koperpoets! :crying:
Maar ach, voor een dikke koperen munt uit 1797 in zfr- doe ik voor 3 euro niet zo heel moeilijk! (ook al is die dan gepoetst)

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 28 okt 2013, 10:41

neozion schreef:heb nog wel meer ideeen dan. Heb wel meer koperen en bronzen munten in die maat :) (een maat waarvan je je echt afvraagt hoe mensen ze vroeger bij zich droegen)
Misschien leuk voor een apart onderwerp: grote koperen/bronzen munten en hun herkomst? Ik vind het wel leuk om die munten op het forum te zien, het liefst met een verhaaltje erachter.

matthijs11 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 » 28 okt 2013, 13:00

Jan W schreef:Misschien leuk voor een apart onderwerp: grote koperen/bronzen munten en hun herkomst? Ik vind het wel leuk om die munten op het forum te zien, het liefst met een verhaaltje erachter.
Lijkt me een leuk idee. Ik heb ooit een keer een zweedse ore (cristina) gevonden met de metaaldetector, hier bleek ook een leuk verhaal achter te zitten. Deze valt in dezelfde catogorie. Gaan we door in dit topic, of verdient het een eigen titel?

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 okt 2013, 13:05

matthijs11 schreef:
Jan W schreef:Misschien leuk voor een apart onderwerp: grote koperen/bronzen munten en hun herkomst? Ik vind het wel leuk om die munten op het forum te zien, het liefst met een verhaaltje erachter.
Lijkt me een leuk idee. Ik heb ooit een keer een zweedse ore (cristina) gevonden met de metaaldetector, hier bleek ook een leuk verhaal achter te zitten. Deze valt in dezelfde catogorie. Gaan we door in dit topic, of verdient het een eigen titel?
maak nu even een nieuw topic aan.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 28 okt 2013, 13:07

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 23 okt 2015, 13:53

Voor meer achtergrondinformatie over Matthew Boulton, James Watt, de SOHO Factory in Birmingham: http://www.4shared.com/web/preview/pdf/8u624F_2

Terug naar “Europa (voor euro)”