Nederland 5 & 10 euro 2012 "400 jaar Nederland - Turkije"

Plaats hier berichten over verzamelaarsmunten, dit zijn speciale uitgiften van de euromunten. Denk hier bijvoorbeeld aan zilveren en gouden afslagen voor een bepaald thema.

Moderator: euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Nederland 5 & 10 euro 2012 "400 jaar Nederland - Turkije

Bericht door Munthunter » 03 mar 2012, 20:21

Martin schreef:Soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden.. :hahaha:

Marvin
Een boeket Tulpen ook hahahaha
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 04 mar 2012, 10:43

Collector schreef:Ik zou het erg waarderen, als de KNM die kring wat meer zou betrekken bij zijn producten. Zo zouden alle kunststromingen eens aan bod kunnen komen. Als beleid zou je afwisseling kunnen invoeren ipv hoodzakelijk abstract. In een enquete zou je de stijl, kunsstroming voor je volgende munt kunnen laten bepalen door het publiek. Zo zou je tot afwisseling kunnen komen waarin alles eens aan bod komt.
Er wordt telkens een commissie samengesteld om de thema's en de ontwerpen te bepalen. Deze bestaat uit een werknemer van de KNM (muntmeester), 1 numismaat en 3 (!) kunstenaars.

Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn dat de verzamelaars mee zouden praten over de onderwerpen, het aantal munten enzovoort...

Misschien een idee om een topic te beginnen met de voorstellen voor 2013 - 2015? Dan wil ik er wel voor zorgen dat deze bij de KNM terecht komen!

groeten Paul

Xander
Lid
Lid

Bericht door Xander » 04 mar 2012, 18:10

Ik weet ook niet wat ik van deze munt moet vinden, afwachten tot ik hem zelf in me handen heb.
Ben allang blij dat ze Sinterklaas niet op de munt hebben gezet ter ere van onze relatie met Turkije
Verzamelaar van het Nederlands Koninkrijk, Groot Brittannië en Amerika op jaartal + 2 euro CC

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 04 mar 2012, 20:08

Ja of een shoarmaschotel greeny
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 05 mar 2012, 09:17

Ik denk dat we in Nederland echt niet mogen mopperen wat betreft de afbeeldingen op de verzamelaarsmunten. Als ik naar de verzamelaarsmunten van de andere kijk. Daar wordt je voor het grootste gedeelte niet echt vrolijker van.

Simpele portretten of gewoon foto's in het ontwerp plakken en klaar.

Ik vind het wel mooi dat ze een typische Nederlands ding (de tulp), afkomstig uit Turkije op een munt zetten met een dergelijk thema. Verwoord het naar mijn idee meer dan voldoende. Voor de gemiddelde Nederlander zal het duidelijk zijn.

Groeten Paul

Diva_Mariek
Lid
Lid

Bericht door Diva_Mariek » 05 mar 2012, 21:50

Collector schreef:Zelf wordt ik erg moe van onze technieken en abstracte ontwerpen.
Ben het daar ook wel mee eens. Die technieken boeien me niet, zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit paps en mams kunnen ontdekken in de geboortemunt van prinses Amalia, dus laat dan die technieken maar zitten. Wel knap hoe ze die gezichten toch op de foto hebben gekregen (zal ook wel gefotoshopt zijn, maar goed).

Ik vind persoonlijk de tulpenmunt wel mooi, maar ik had er toch wel wat fraaiers van verwacht. De KNM had er wel wat uitbundigers van mogen maken, het onderwerp leende zich er wel voor. Dus, muntverzamelaars mee laten beslissen, topidee! Er kan wel een kunstenaartje minder meebeslissen.

Maar verder klaag ik niet, ben allang blij dat we hier niet zo'n enorm uitgifteprogramma hebben zoals bijvoorbeeld in Frankrijk. Dat zou te pijnlijk voor mijn portemonnee zijn.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 09 mar 2012, 16:40

KNM schreef:

In het ontwerp van het Tulpen Vijfje is gebruik gemaakt van Minted Photo Image (MPI) om ruimtelijk effect in de binnenste munt te creëren.

Het ontwerp

Kunstenares Deniz Seyda Tunca wilde een evenwichtig ontwerp voor het Tulpen Vijfje. Beide muntzijden vormen dan ook een esthetische en symbolische eenheid die de eeuwenoude betrekkingen tussen Nederland en Turkije op prikkelende wijze verbeeldt.

De voorzijde laat een portret van Koningin Beatrix zien samen met een bloeiende tulp als nationaal symbool. Op de keerzijde is een gesloten tulp te zien in combinatie met de Turkse vlag, als metaforische uitbeelding voor het geboorteland van de tulp.

Openheid als basis van diplomatie staat centraal in het ontwerp. De munt in een munt is hierbij tevens een metaforisch beeld voor de deur die de opening naar de andere zijde suggereert. Door toevoeging van deze derde, ruimtelijke dimensie gaf de kunstenares het Tulpen Vijfje een interessant spanningsveld.
Afbeelding

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 14 mar 2012, 08:31

KNM schreef:

Eerste Slag Tulpen Vijfje op Keukenhof

13 maart 2012

Op 26 maart wordt de ceremoniële Eerste Slag van het Tulpen Vijfje verricht op Keukenhof met behulp van de slingerpers. Keukenhof is dé plek waar de lente tot bloei komt en sluit helemaal aan bij het ontwerp van de munt.
groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 14 mar 2012, 17:46

KNM schreef:

Verkoop Eerste Dag Uitgifte Tulpen Vijfje

14 maart 2012

Maandag 26 maart wordt de Eerste Slag van de nieuwe herdenkingsmunt ‘Het Tulpen Vijfje’ op de Keukenhof verricht. Uitsluitend op deze dag is een zeer unieke uitgifte van het Tulpen Vijfje verkrijgbaar: de Eerste Dag Uitgifte.

Waar: Leidseweg 90 te Utrecht, hoofdingang van het Muntgebouw (Geldmuseum)
Tijd: 16:30 tot 18:30 (zolang de voorraad strekt)

Oplage: 2012
Kosten: slechts €10,-
Betaalmogelijkheden: contant en pin
Maximaal 1 per persoon!
Afbeelding

groeten Paul

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 14 mar 2012, 18:54

Weet iemand waarom er 12 maart staat op een eerste dag uitgifte van 26 maart?

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 14 mar 2012, 19:24

llinde schreef:Weet iemand waarom er 12 maart staat op een eerste dag uitgifte van 26 maart?
Ik denk dat de envelopjes 14 dagen eerder zijn gedrukt. :lollig:
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 19 mar 2012, 11:57

llinde schreef:Weet iemand waarom er 12 maart staat op een eerste dag uitgifte van 26 maart?
Ze hebben ondertussen de datum geweizigd.

Afbeelding
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 22 mar 2012, 07:42

KNM schreef:

Eerste Slag van het Tulpen Vijfje wordt verricht door Melek Usta

21 maart 2012

De ceremoniële Eerste Slag van het Tulpen Vijfje op 26 maart 2012 vindt plaats in een zeer toepasselijk en kleurrijk decor: in een kas vol bloeiende tulpen op Keukenhof. De Eerste Slag wordt verricht door Melek Usta, directeur van Colourful People, en gebeurt onder toeziend oog van gastheer minister van Financiën Jan Kees de Jager en Muntmeester Maarten Brouwer. Het ministerie van Financiën brengt deze herdenkingsmunt in Nederland in circulatie ter ere van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije (1612-2012).

Maandag 26 maart, na de Eerste Slag, is een zeer unieke uitgifte van het Tulpen Vijfje verkrijgbaar: de Eerste Dag Uitgifte.

Waar: Leidseweg 90 te Utrecht, hoofdingang van het Muntgebouw (Geldmuseum)
Tijd: 16:30 tot 18:30 (zolang de voorraad strekt)

Oplage: 2012
Kosten: €10,-
Betaalmogelijkheden: contant en pin
Maximaal 1 per persoon!
groeten Paul

freekdeb
Lid
Lid

Bericht door freekdeb » 24 mar 2012, 13:03

Ik probeer alle varianten van coincards te sparen van nerderland. Dus ik vroeg me af of er verschillen zitten tussen de BU versie en de UNC versie van het Tulpen Vijfje in coincard?

Mvg,

Freek

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 24 mar 2012, 13:12

Ik had (en heb) ook twijfels of de BU en de UNC versie in coincard echt veel verschillen en heb daarna geinformeerd bij KNM.
Mij is toen verzekerd dat er echt verschil zichtbaar zal zijn, de BU munten worden op speciaal behandelde muntplaatjes geslagen met nieuwe stempels.
Oftewel eerst worden de stempels iedere keer gebruikt voor BU munten en daarna pas voor UNC munten.
Mogelijk zijn dus de UNC munten gemiddeld iets minder dan bij vorige uitgiften omdat de stempels eerst worden gebruikt voor de BU munten.

Luit

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 25 mar 2012, 11:42

ik heb een abonnement bij de KNM op de proofversie, krijg deze dus automatisch thuisgestuurd
plus dat ik altijd op het postkantoor 4 stuks coincards haal
ik vind de tulp best een geslaagde versie ,wel niet de allermooiste ,staat wel in de top 5 bij mij
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Klokkestein
Donateur
Donateur

Bericht door Klokkestein » 26 mar 2012, 17:39

Vanmorgen gekocht bij de Bruna, er waren genoeg aanwezig, ze hadden een hele zak vol.
Natuurlijk gewoon voor de prijs van € 5,00 zonder verzendkosten.

Mvg,

Hans

Afbeelding

Afbeelding

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 26 mar 2012, 17:49

Dat is snel, ik dacht dat je hem pas morgen kon kopen omdat vandaag de 1e slag was?
Ziet er toch wel aardig uit, valt niet tegen. Morgen maar gelijk een paar halen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 26 mar 2012, 18:52

Verslag met foto's van de eerste slag: Klik hier.

groeten Paul

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter » 27 mar 2012, 19:14

KNM schreef:

Misslag tijdens de Eerste Slag

27 maart 2012

Gisteren tijdens de Eerste Slag van het Tulpen Vijfje is de eerst geslagen munt afgekeurd door Muntmeester Maarten Brouwer. Het betrof een misslag. In de tien jaar dat Maarten Brouwer Muntmeester is, is dit nog niet voorgekomen. De tweede slag met de ouderwetse slingerpers is wel goed gelukt. Vanavond om 19 uur in Hart van Nederland op SBS6 is er een reportage te zien over deze misslag.
gr. Paul

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 27 mar 2012, 19:19

Vandaag heb ik mijn exemplaren ook opgehaald op het postkantoor. Een prachtige munt wederom waar numismatiek Nederland trots op mag zijn. Ik ben erg benieuwd naar de proof-editie en mijn verwachtingen zijn hoog gespannen!
Enige sof was die f****** coincard die amper te slopen bleek! Die vieze kartonnetjes worden steeds hardnekkiger en meer en meer gaan ze lijken op de amper te openen blisters :twisted: .
Dat terwijl het een betalingsmunt betreft die gewoon in Nederland mag worden uitgegeven! Mijn bakker heeft ze nu al alle twintig ontvangen (en ook bewaard volgens zijn eigen zeggen). Geen van allen met verpakking maar gewoon als normaal geld geruild voor een lekker bruin brood. Ook vandaag keek hij weer verrast op bij het afrekenen en stak hem meteen in zijn eigen portemonnee waaruit hj vervolgens vijf euro haalde om de kassa kloppend te houden. Thuis ben ik de verzamelexemplaren maar met een schaar te lijf gegaan om de munten vervolgens in een coinhouder te kunnen plaatsen.
Mijn verzamelband herdenkingsmunten bevat de munten als munt en niet als scheeuwerige verpakking. De enigste uitzonderingen worden gevormd door de aparte BU uitgaven die terug te vinden zin op een apartheidspagina, de lelijkste pagina uit het album :hahaha: .
Maar ondanks dat: ik ben blij dat de munt zelf WEL geslaagd is, ook dit keer weer :angel: .

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus » 27 mar 2012, 19:48

Foto van de inmiddels gewokkelde misslag:
Afbeelding
Verzamelt:
-coincards van Nederland (Geen eerste dag uitgiftes/bijzondere BU-kwaliteit (m.u.v. 2 euro's)) [compleet]
-coincards vaticaanstad [compleet]
-gemeenschappelijke 2 euro uitgiftes in UNC (VvR, EMU, TJE) [compleet]
-1set/land [compleet m.u.v. Monaco, Andorra]
-1set/bezocht land [UK, HU, 'CA']

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 27 mar 2012, 19:52

Inderdaad Marvin, de coincard slopen én de munt onbeschadigd houden is een hele uitdaging geworden. Verder ben vind ik het overigens een mooie munt geworden, met een eenvoudig maar stijlvol ontwerp. Ik was even bang dat een BU-versie ervoor zou zorgen dat de kwaliteit van de UNC-munten achteruit zou hollen, maar dit is gelukkig niet gebeurd: de munt is ouderwets goed van kwaliteit. Nu ben ik wel benieuwd hoe mensen de BU-munt gaan ervaren (ik heb 'm zelf niet besteld)...

Bernard

Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox » 27 mar 2012, 19:59

KNM schreef:De munten in circulatiekwaliteit zijn in Muntslag geslagen en de zilver Proof en goud Proof in Penningslag. De keuze om de verzamelaarsmunten, zilver en goud Proof, op een andere muntmethode te slaan, in vergelijking met de circulatiemunt is gedaan om het beste resultaat van het ontwerp op beide munten te krijgen. Daarbij is het bijzonder, omdat het maar één keer eerder is voorgekomen dat de circulatiemunt afwijkt van de verzamelaarsmunten. Dit was het Max Havelaar Vijfje waarbij de tekst inwaarts- en opwaarts was.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:

Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin » 27 mar 2012, 20:07

bernard3 schreef:Inderdaad Marvin, de coincard slopen én de munt onbeschadigd houden is een hele uitdaging geworden. Verder ben vind ik het overigens een mooie munt geworden, met een eenvoudig maar stijlvol ontwerp. Ik was even bang dat een BU-versie ervoor zou zorgen dat de kwaliteit van de UNC-munten achteruit zou hollen, maar dit is gelukkig niet gebeurd: de munt is ouderwets goed van kwaliteit. Nu ben ik wel benieuwd hoe mensen de BU-munt gaan ervaren (ik heb 'm zelf niet besteld)...

Bernard
Ik zal het je laten weten, want ik heb die wel besteld. Gewoon om mijn verzameling comleet te houden voor zover mogelijk. Ik verwacht zelf weinig verschillen te zien, net zoals bij de Erasmusmunt het geval was, maar toch... De proof-versie lijkt me wel (nog) mooier. Vooral vanaf het architectuur-vijfje vind ik het verschil heel duidelijk. Dat zal zeker ook liggen aan het formaat van de munt (de proof-versie is 4 mm. groter in diameter).
Tot dan waren ook de 'gewone' munten puur zilver maar dat is sindsdien verleden tijd gezien de metaalprijzen :sad: .

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.

Terug naar “Verzamelaarsmunten”