VOC: vervalsingen, misslagen, instempelingen, vergulding etc

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: VOC: vervalsingen, misslagen, instempelingen, vergulding

Bericht door Stephan O » 08 dec 2014, 10:29

Hoe kom je er nu achter dat het hier gaat om een eigentijdse vervalsing en niet een vervalsing uit later tijden?
Lijkt me toch lastig.

Maar misschien zie ik dingen over het hoofd ;)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 08 dec 2014, 13:53

Stephan O schreef:Hoe kom je er nu achter dat het hier gaat om een eigentijdse vervalsing en niet een vervalsing uit later tijden?
Lijkt me toch lastig.

Maar misschien zie ik dingen over het hoofd ;)

Gr, Stephan
Je hebt boeken/ catalogussen waar vervalsingen uit de tijd in beschreven staan en met geluk staan er ook platen bij. Bij deze vervalsingen kan je dus met behulp van de beschrijvingen & platen vast stellen of het om een eigentijdse vervalsing gaat. Ook vind je er een aantal in oudere veilingcatalogussen & andere informatiebronnen die je dan ook als vergelijkingsmateriaal kunt gebruiken. Als ik er de tijd voor heb zal ik een kopie maken van vervalsingen van/ uit Banjarmasin uit een (digitale) oudere boek, leuke tekeningen zijn dat!
Waarom ik voor mij zelf zeg dat dit een eigentijdse vervalsing is, ik heb geen valse duiten van Gelderland maar wel aardig wat vergelijkingsmateriaal van andere provincies en materiaal varianten. Hiermee ga je vergelijken en vind overeenkomsten, antwoorden zoeken in naslagwerken en eventueel 'lijntjes" uitgooien naar medeverzamelaars waardoor je steeds dichter bij het antwoord komt. Je verwachting kan uiteraard soms ook op het laatste moment uit één spatten.......
Als je dit duitje in je handen hebt, bij het iets vaststellen moet je een stuk gewoon in handen hebben, en gaat vergelijken met andere eigentijdse vervalsingen dan zie je bv. overeenkomsten zoals het kroontje op het wapenschild, vorm van het duitje en de slag ervan.

Of dit een vervalsing is van latere tijd verwacht ik niet omdat daarover andere stukken over beschreven staan. Al moet ik er gelijk bij zeggen, ik kan geen informatie vinden over valse halve duiten van de pr. Gelderland. Dit zijn type duiten waar weinig over bekend is, Banjarmasin duiten kan je weer veel meer over vinden.

Gr., Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 08 dec 2014, 17:21

Een tekening met een aantal voorbeelden van duiten uit Banjermasin, kopie uit Tijdschrift voor Indische Taal-, Land- en Volkenkunde.

Gr., Richard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 03 feb 2015, 01:51

Erg leuk deze vervalste halve VOC duit Gelderland van Banjarmasin ikzelf heb een hele duit hiervan. De reden waarom ze zo zeldzaam zijn is dat de teksten op de Gelderse voc duiten onleesbaar waren voor de lokale ongeletterde bevolking uit deze tijd en zo erg moeilijk onherkenbaar te vervalsen. duiten zonder teksten ( Holl,.Zland,W,Friesland) werden veel makkelijker over het hoofd gezien door kooplieden op oa, markten en voc personeel daar zijn er dan ook veel meer van overgebleven ipv weggegooid

Groet,Frans...
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 03 feb 2015, 21:34

@ Frans

Het zijn allebei interessante vervalsingen van Gelderland, je ziet ze eigenlijk nooit. Zelf heb ik eigenlijk ook nog niet vaak een valse halve duit gezien, wel weer flink gesnoeide duiten die dan door gingen voor een halve. De bevolking wist toch niet wat er allemaal officieel in omloop was. Van de overige provincies zie je er inderdaad veel meer, zelf van WF al flink aantal valse duiten en ben maar varianten van 1787 bij elkaar aan het zoeken! Op het eerste gezicht zijn ze hetzelfde maar er zitten verschillen in, 17 klein 17 groot en ga zo maar door.
Ik heb er helemaal niet bij stil gestaan met wat je zegt dat de teksten op de duiten van Gelderland erg lastig waren om na te maken/ vervalsen. De vervalvers waren vaak analfabeten, dan laten ze inderdaad de duiten van Gelderland wel liggen en pakken een makkelijkere duit. Zelf vind ik de valse duiten met onmogelijke jaartallen wel erg leuk om te zien, 71.. En ga zo maar door! Of de graveerde valse duiten op andere muntplaatjes en duiten met fantasie leeuwen, kronen ed.
Dat westerlingen het gemakkelijk zagen in kleine aantallen geloof ik meteen, maar begreep ook dat de bevolking de valse duiten gewoon gebruikte omdat hun niet zagen wat goed en vals was.

Gr., Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 03 feb 2015, 21:47

Hierbij een voorbeeld van een voor mij leuke vervalsing van een VOC duit Utrecht 1790 met mmt. ster tussen punten, mooi voorbeeld van fantasie leeuwen die meer lijken op stijgende paarden......

Gr., Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 09 aug 2015, 11:16

Dubbelslag van een 1/4 stuiver Nederlands Indië waardoor het jaartal flink verandert is naar 8256!

Gr., Richard

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 24 apr 2017, 17:16

In een andere topic hebben we het gehad over een vervalsing 2 cent 1834 Nederlands Indië waarvan de valsemunter zich vergist heeft in de J & V. Bij deze vervalsing van een 2 cent 1839 J heeft de valsemunter een te klein muntplaatje gebruikt en is zijn aandacht ontsnapt dat de 2 cent groter van formaat moet zijn.

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 02 mei 2017, 01:14

Idd een erg leuke vervalsing van die "VOC" duit Richard. Ik heb zelf een enkele en een dubbele "VOC" duit '1790' gegoten van tin
En een tinnen "VOC duit" Utrecht uit '1777'. :thumb up:

Groet.frans...

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 03 mei 2017, 17:20

Bedankt Frans, dit soort vervalsingen zijn inderdaad erg leuk! Ben wel benieuwd naar jouw 77'er.
Materiaal varianten zijn inderdaad ook wel erg leuk ja, al zijn ze vaak helaas wat minder van kwaliteit. Van tinnen vervalsingen (1726-1806) heb ik ook niet gek veel van, ja een ruwe vervalsing 1790 ster en twee VOC duiten (tin) die denk ik niet eigentijds zijn maar door moeten gaan als vervalsing zilveren afslag.

Gr., Richard.

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 09 mei 2017, 22:14

Dit keer een zeldzame en vooral interessante halve VOC duit waar de valsemunters denk ik een borreltje teveel op hebben gehad, niet dat het een "ruwe" vervalsing is. Maar het was toch erg lastig voor ze welke provincies ze erop wilde hebben staan.
Voorzijde provincie Zeeland en op de keerzijde provincie Holland, het muntmeesterteken is een "fantasie mmt" van de rozet tussen punten. Wat me bij staat is dat er in de afbeeldingen van Moquette waar die diverse eigentijdse vervalsingen uit Bandjarmasin toont een duit met vergelijkbare mmt tekent/ afbeeld.

Weer een zeer mooie voorbeeld van een vergissing die de valsemunters maakte...

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 10 mei 2017, 22:12

Richardddd schreef:Dit keer een zeldzame en vooral interessante halve VOC duit waar de valsemunters denk ik een borreltje teveel op hebben gehad, niet dat het een "ruwe" vervalsing is. Maar het was toch erg lastig voor ze welke provincies ze erop wilde hebben staan.
Voorzijde provincie Zeeland en op de keerzijde provincie Holland, het muntmeesterteken is een "fantasie mmt" van de rozet tussen punten. Wat me bij staat is dat er in de afbeeldingen van Moquette waar die diverse eigentijdse vervalsingen uit Bandjarmasin toont een duit met vergelijkbare mmt tekent/ afbeeld.

Weer een zeer mooie voorbeeld van een vergissing die de valsemunters maakte...

Idd. Een leuk stukje huis nijverheid uit banjarmasin Richard. :thumb up:

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd » 23 mei 2017, 22:25

Weer een eigentijdse/ contemporaine vervalsing met als provincie Zeeland en met het jaar 1790, Moquette toont & beschrijft deze vervalsing ook met nr.114. Voor mij denk ik ook één van de beste vervalsingen die zijn gemaakt, voor pak en beet een jaar geleden werd een zelfde vervalsing als origineel en geslabt (dacht PCGS of NGC) MS "nog wat" voor een hoop duiten geveild!
De voorzijde is eigenlijk op het oog gewoon goed, zoals voorgaande jaren kan de voorzijde in alles variëren. Variatie in kroon/ haarband, recht schild & breed uitlopend, leeuwen die meer lijken te verdrinken en ga zo maar door. Maar toch is dit een ding die hem gaat verraden en de punten op de rand van de duit (voorzijde & keerzijde).
Keerzijde verraad wel zijn ware aard, het muntmeesterteken/ burcht wijkt af en de romeinse I.
Helaas voor de valsemunter maar is wel een goede en mooie vervalsing die je goed in de gaten moet houden! Vraagje aan de mede VOC verzamelaars, hebben jullie deze in je verzameling, ben benieuwd of die (niet wetende) vaak voorkomt.
Je herkent hem ook door de twee stippen tussen de O & C in het VOC monogram.

Gr., Richard

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”