VOC munten echt of nep?

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

mvanzutphen Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

VOC munten echt of nep?

Bericht door mvanzutphen » 28 okt 2019, 18:55

hoi allemaal,

vorige week zijn mijn vriend en ik terug gekomen uit Sri Lanka. Een man in Galle sprak ons aan en liet ons zijn eigen opgedoken muntverzameling zien. daar zaten deze munten bij. We twijfelde aan de echtheid van het verhaal en de munten maar vonden het toch tof ze te kopen voor in totaal 15 euro.

Mijn vraag is nu natuurlijk: zijn ze echt of nep?

Groetjes Marion
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Re: VOC munten echt of nep?

Bericht door marksch » 28 okt 2019, 22:14

Ik gok "nep". De patina heeft wel een heel vreemde kleur. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij munten die bijv. lang op de zeebodem hebben gelegen. Ik zou duidelijke corrosie (een soort korreltjes of bubbeltjes) en een groene kleur verwachten. De lange plaat zou m.i. dikker moeten zijn als dat een stuiverbonk of iets soortgelijks moet voorstellen. De tekens op die plaat herken ik niet goed. De muntplaatjes van de duitachtigen zijn wel heel erg mooi rond voor zulke schot en scheef geslagen muntjes (zie bijv. de munt met het wapen van Zeeland op de foto). Ik geloof ook niet dat er op de duiten van die tijd met zoveel letters STUIVER stond. Tenslotte waren de muntjes van die tijd een stuk mooier en eleganter dan wat jeop de foto ziet. Ik zeg: huisvlijt. Wat is dat trouwens voor een raar kruis op die munt uit 1791? Echt typisch de officieel protestante Nederlanden...? Ik ben heel benieuwd of er nu toch iemand is die kan aantonen dat deze muntjes echt zijn.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 29 okt 2019, 03:15

4 x vals een keer echt de goedkoopste (duit zeeland) is natuurlijk echt zodat de vals minder opvallen precies de truc waar het programma oplichters in het buitenland ook een reportage over maakte

Peter1978 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Peter1978 » 29 okt 2019, 07:26

Het feit dat deze munten op één na bijna dezelfde "patina" hebben zegt mij al genoeg.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 30 okt 2019, 11:23

Voor 3 euro per stuk zijn het toch leuke studiestukjes.

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 30 okt 2019, 21:35

In Sri Lanka op verschillende plaatsen mensen gezien die munten te koop aanboden. Ook oude zilveren NL rijksdaalders. Behalve wat recentere muntjes en een paar matige VOC duitjes geen enkel echt exemplaar... Bijna alles is dus nep... Lokaal gemaakt vaak of China troep.

Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans » 17 nov 2019, 00:30

Op de zeeuwse duit na zo vals als mn buurmans tanden typische toeristen muntjes uit india/sri-lanka
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 17 nov 2019, 19:21

Meeste in sri lanka is nep maar voc duiten over het algemeen niet en munten. Munten uit engelse periode kan je daar kopen voor prikkie. Als je weet waar je moet zoeken.
Laatste keer kocht ook wat bij iemand uit galle. Hij was me gauw zat omdat alleen maar kocht wat echt was :lollig:
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”