Vraagen over dukaten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Michael-Vladimiriov
Nieuw lid
Nieuw lid

Vraagen over dukaten

Bericht door Michael-Vladimiriov » 27 jul 2011, 23:10

Ik heb kort gelden besloten om zilveren en gouden dukaten te gaan sparen maar had er toch nog een paar vragen over.
1. Hoe onderscheidt ik nep van echt zilveren en/of goud dukaten? Zijn er ook nepen dukaten in omloop? ik heb al op internet gezocht maar zijn er ook manieren waar op je de dukaat niet beschadigt en toch op echtheid kan testen?
2. Hoe zit met de zilver en goud koers wat zou nou de zilveren en/of goud koers kunnen laten dalen? Is er spraken van een goudbubbel? de ene media zegt van wel en de ander zegt weer van niet. En hoe is het mogelijkheid dat de koersen drastisch zouden kunnen dalen?
3.Is een zilveren en/of goud, dukaat een goede belegging munt?

andres
Senior lid
Senior lid

Re: Vraagen over dukaten

Bericht door andres » 27 jul 2011, 23:36

Als je die dukaten gewoon bij gerenomeerde verkopers aanschaft , hoef je je geen zorgen te maken,
ik ben overigens nog nooit een valse zilveren of gouden dukaat tegen gekomen. Maar in China maken ze momenteel alle soorten munten na.

Ga je de oude provinciale dukaten verzamelen of meer het modernere spul ? ze worden nog steeds geslagen bij de KNM (Koninklijke Nederlandse Munt) in Utrecht,
ze zijn daar ook te koop via hun site.

als iemand het antwoord weet op vraag 2 , word diegene heeeel erg rijk :lach:

vraag 3 , Niet echt, als beleggingsmunt kun je beter Krugerrands, canadese Maple leafs , amerikaanse eagles enz kopen, die zijn van puur goud of puur zilver.
is ook een topic over geschreven hier op het forum.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Michael-Vladimiriov
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Michael-Vladimiriov » 28 jul 2011, 10:16

Bedankt voor je antwoord, ik wil eerst de Beatrix periode dukaten gaan verzamelen

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 28 jul 2011, 14:19

Ik vind de zilveren Beatrix dukaten mooier en heel afwisselend met al die verschillende ridders, betere keus m.i. als al die saaie gouden dukaten (allemaal hetzelfde).
Uit mijn collectie:
Afbeelding
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Terug naar “Munten algemeen”