Proof, BU of UNC?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
G€£RT€N
Lid
Lid

Proof, BU of UNC?

Bericht door G€£RT€N » 02 apr 2011, 10:18

Hallo allemaal,

Ik hoor jullie allemaal met termen rondstrooien, van 'ik heb er een in BU gekocht'.
Zou iemand mij precies het verschil kunnen uitleggen tussen UNC, Proof of BU?

Geerten
Verzamel wereldmunten!

Dick
Superlid
Superlid

Re: Proof, BU of UNC?

Bericht door Dick » 02 apr 2011, 10:43

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Circulation strike: Normale productieslag.

Brilliant Uncirculated (BU): Als de normale productieslag, maar afzonderlijk opgevangen en niet los vervoerd, waardoor geen krasjes zijn ontstaan. Vaak al in het munthuis verpakt voor losse verkoop boven de nominale waarde (zie ook pseudomunt).

Prooflike: Als BU, maar minder snel en met meer kracht geslagen, waardoor een spiegelend muntbeeld is ontstaan. De eerste afslagen van een munt met omloopslag geslagen lijken soms prooflike.

Proof: Als prooflike, maar met gepolijste stempels geslagen. Hierdoor wordt het veld spiegelend en de beeldenaar dof tot melkwit

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 02 apr 2011, 11:27

Dick schreef:Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Brilliant Uncirculated (BU): Als de normale productieslag, maar afzonderlijk opgevangen en niet los vervoerd, waardoor geen krasjes zijn ontstaan. Vaak al in het munthuis verpakt voor losse verkoop boven de nominale waarde (zie ook pseudomunt).

Prooflike: Als BU, maar minder snel en met meer kracht geslagen, waardoor een spiegelend muntbeeld is ontstaan. De eerste afslagen van een munt met omloopslag geslagen lijken soms prooflike.

Proof: Als prooflike, maar met gepolijste stempels geslagen. Hierdoor wordt het veld spiegelend en de beeldenaar dof tot melkwit

Groet
Dick
Dick,

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar ik zie wel heel merkwaardige zaken in jouw verhaal.
je verwijst naar pseudomunten, en ik zie daar verder nergens iets over staan.
Ik zie ook absoluut niet wat BU munten met pseudomunten te maken zouden hebben.

Het verhaal van prooflike munten klopt ook al niet, het effect wordt in eerste instantie bereikt door gepolijste stempels en speciaal behandelde muntplaatjes.

En proof tenslotte wordt met gepolijste stempels en gepolijste muntplaatjes geslagen.

ik denk dat het verhaal hier correcter en duidelijker is: http://www.knm.nl/Muntkwaliteiten/nl/page/427/

Luit

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 02 apr 2011, 11:44

llinde schreef:
Dick schreef:Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet
Dick
Dick,

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar ik zie wel heel merkwaardige zaken in jouw verhaal.
je verwijst naar pseudomunten, en ik zie daar verder nergens iets over staan.
Ik zie ook absoluut niet wat BU munten met pseudomunten te maken zouden hebben.

Het verhaal van prooflike munten klopt ook al niet, het effect wordt in eerste instantie bereikt door gepolijste stempels en speciaal behandelde muntplaatjes.

En proof tenslotte wordt met gepolijste stempels en gepolijste muntplaatjes geslagen.

ik denk dat het verhaal hier correcter en duidelijker is: http://www.knm.nl/Muntkwaliteiten/nl/page/427/

Luit
Zo zie je maar weer denk je het te weten maar mist dus.
Luit bedankt voor de aanvulling .

Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

G€£RT€N
Lid
Lid

Bericht door G€£RT€N » 02 apr 2011, 16:55

Bedankt, ik weet nu wat jullie er precies mee bedoele :thumb up:

Geerten
Verzamel wereldmunten!

Terug naar “Munten algemeen”