Munt cassette?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
TASG
Nieuw lid
Nieuw lid

Munt cassette?

Bericht door TASG » 19 feb 2011, 22:45

Waar is het mogelijk om een mooie houten munt cassette te kopen, waarin 2 munten kunnen?

Ik heb een enkele en een dubbele gouden dukaat, maar ik heb ze nog steeds alleen in de orginele (niet zo mooie) KNM doosjes. Het liefst zoek ik de luxe cassette uitvoering van 2002 maar deze is waarschijnlijk niet zo makkelijk te vinden.

Ook heb ik op amerikaanse sites cassettes gezien voor 2 ''slabbed coins'', deze zijn ook goed voor mij (ik snij wel een stukje hout uit in de maat van het vakje en doe daar de munt in), alleen bestel ik liever niets apart uit de V.S. Weet iemand of deze ook in Nederland te krijgen zijn?

Groeten,

Tasg

neozion
Donateur
Donateur

Re: Munt cassette?

Bericht door neozion » 21 feb 2011, 19:50

Je zou ze in een quadrum capsule kunnen doen. Voor die zijn er vele opbergsystemen zoals kistjes beschikbaar van leuchttrum. ook voor 2 capsules.

TASG
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door TASG » 21 feb 2011, 22:52

neozion schreef:Je zou ze in een quadrum capsule kunnen doen. Voor die zijn er vele opbergsystemen zoals kistjes beschikbaar van leuchttrum. ook voor 2 capsules.
Bedankt voor de suggestie! Ik denk dat ik voor deze methode zal gaan.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 22 feb 2011, 08:13

Dat is fijn te horen. Ik vind het persoonlijk een erg goed systeem. Alle grotere zilveren en gouden munten heb ik in quadrums zitten zodat je ze goed "tentoon" kan zetten.

Succes ermee

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 22 feb 2011, 09:16

Die cassettes zijn erg gemakkelijk en ook nog eens in tientallen diverse vormen en maten. Ook voor diverse doeleindes geschrikt, zo heb je bijvoorbeeld een kist om 1 serie munten in te doen maar ook een kist voor alleen EMU munten.

TASG
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door TASG » 23 feb 2011, 13:06

Ik zat er zelf aan te denken om de dukaten in de orginele capsules nog eens in de quandrum capsules te zetten (ik haal ze liever niet uit de orginele capsules), doordat de dukaten erg dun zijn zal dat wel passen haha.

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 23 feb 2011, 14:54

TASG schreef:Ik zat er zelf aan te denken om de dukaten in de orginele capsules nog eens in de quandrum capsules te zetten (ik haal ze liever niet uit de orginele capsules), doordat de dukaten erg dun zijn zal dat wel passen haha.

Je hebt niet erg veel ruimte qua dikte in een quadrum. Hoe dik is de capsule die je in de quadrum wilt plaatsen? Een 3 gulden stuk past bv net qua dikte. Een wagenwiel past ook net.

Als je een doosje quadrums besteld op de maat van de capsule, en het past toch niet, dan zit je met die maat opgescheept. Voor de dukaat heb je een kleinere nodig

TASG
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door TASG » 23 feb 2011, 18:06

neozion schreef:
TASG schreef:Ik zat er zelf aan te denken om de dukaten in de orginele capsules nog eens in de quandrum capsules te zetten (ik haal ze liever niet uit de orginele capsules), doordat de dukaten erg dun zijn zal dat wel passen haha.

Je hebt niet erg veel ruimte qua dikte in een quadrum. Hoe dik is de capsule die je in de quadrum wilt plaatsen? Een 3 gulden stuk past bv net qua dikte. Een wagenwiel past ook net.

Als je een doosje quadrums besteld op de maat van de capsule, en het past toch niet, dan zit je met die maat opgescheept. Voor de dukaat heb je een kleinere nodig
De capsules zijn ongeveer 3,8 mm dik, desnoods doe ik er de bovenkant gewoon niet op haha, of leg hem er wat losser op :lach: .

neozion
Donateur
Donateur

Bericht door neozion » 23 feb 2011, 18:13

een 3.3 mm heeft niet veel ruimte over qua dikte. Dus ik ben benieuwd of jou idee dan gaat passen. Je moet ze wel dicht kunnen doen, anders heeft het weinig nut.

TASG
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door TASG » 05 mar 2011, 16:29

Heb de dukaten, maar de dubbele gouden dukaat pastte net niet, ik haal de dukaten liever niet uit de orginele capsules (kan de proof kwaliteit misschien verpesten).

De kleine dukaat pastte perfect maar de grotere dukaat had een foute inlegmaat (iets tegroot), dus heb de goede maat besteld, moest 28 MM hebben, had 30 MM.

Ook pastte de deksel niet erop bij de grote dukaat dus die plak ik aan de zijkanten vast met een dun streepje plakband.

Ik heb de volterra etui en alles al dus zou alleen nog 1 muntcapsule moeten.

ErwinHD
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door ErwinHD » 06 mar 2011, 20:24

Als je de goede maat quadrum besteld (21 mm) voor de enkele dukaat,
klemt hij goed hoor, dus ikk begrijp heel dat plakband gedoe niet zo.
Ik zou hem gewoon uit het omhulsel van de knm halen,
als je hem normaal behandeld gebeurd er nix met de munt hoor!
Je moet er alleen niet mee gaan gooien.
Al dat (overdreven) beschermen van een munt terwijl hij hooguit 10 seconden zonder bescherming zit vind ik ook nogal overdreven.
Als er morgen een vliegtuig op je huis valt is hij ook beschadigt!!

Terug naar “Munten algemeen”