rare munt

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
tekellady
Aankomend lid
Aankomend lid

rare munt

Bericht door tekellady » 06 feb 2011, 20:21

Beste mensen, ik heb echt geen idee. Ben al wat langer aan het neuzen op internet maar weet echt niet wat deze munt inhoud.

als het lukt om de foto erbij te zetten doe ik dat.

Maar hier alvast een beschrijving.

een 5 francs munt uit 1999
het is nogal een grote munt, in het midden staat een afbeelding van een leeuw.
daaromheen staat republique democratique du congo
daaromheen staat banque centrale * 99* 5 francs*19* dit moet je lezen als een cirkel.

op de andere kant is iets geks. hier staat namelijk een plaatje wat erop is geplakt met daarop koningin Juliana 1948-1980 boven haar hoofd staat ook nog la reine des pays-bas
eromheen staan Maisons Royales D éurope Des Siecles Derniers

wie weet er iets over......

BVD Tekellady Afbeelding Afbeelding

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: rare munt

Bericht door Willem » 06 feb 2011, 20:26

Ik heb er geen kaas van gegeten maar ik denk dat een soort penning is uit een serie Koninklijken (staatshoofden)

Gr. Willem

tekellady
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door tekellady » 06 feb 2011, 20:30

Heej Willem,

Ik weet het ook echt niet..
Maar wel bedankt voor je reactie.

Ik hoop dat iemand wel een idee heeft.

Tekellady

tekellady
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door tekellady » 06 feb 2011, 20:59

mensen... ik zie wel dat jullie dit lezen.. alleen niemand reageerd..

N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck » 06 feb 2011, 20:59

Een 5 francs munt van de democratische republiek van Congo, deze hebben in 1999 een hele serie van deze munten uitgegeven, maar gek genoeg staat deze er niet bij (in de Krausse world coin catalogus)...
Er zijn munten van Anna Pauwlona, Willem 1, Willem 3, Wilhelmina, Bernard, Claus en Willem Alexander. Voorgenoemde munten zijn allen in dezelfde stijl als de munt die jij toont. Echter gaat het hier volgens de catalogus om proofmunten, dat lijkt me bij deze niet het geval.

Vreemd :?

EDIT: ik heb verder gekeken dan mn neus lang is, deze staat wel vermeld in de krause maar zonder afbeelding, daarom zag ik hem niet.
Waarde in proof kwaliteit is 12 dollar, materiaal is koper-nikkel.
Wat de gek er voor geeft.

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 06 feb 2011, 21:11

tekellady schreef:mensen... ik zie wel dat jullie dit lezen.. alleen niemand reageerd..
Ho ho take it easy, dat er niemand reageert is omdat ze het ook niet weten.

Gr. Willem

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 06 feb 2011, 21:18

tekellady schreef:mensen... ik zie wel dat jullie dit lezen.. alleen niemand reageerd..
Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum!

Je bent wel heel erg ongeduldig hoor, ik vind juist dat het antwoord zeer snel is gegeven voor een NIET circulatiemunt... Binnen een uur!!! Iets meer geduld zou welkom zijn.

Voor ons is dit alles ook een hobby en we zijn geen database waar we aan de hand van een afbeelding een antwoord uit kunnen laten rollen. ;)

Vriendelijke groeten,

Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck » 06 feb 2011, 21:21

Ja alleen hoe zit het nou, want de afgebeelde munt is denk ik niet in proof. Krausse vermeld als jaartal ''1999 proof'', en zet dan onder het kopje 'unc' een prijs van 12.00 dollar neer. Bij die anderen staat gewoon direct achter het jaartal 'value: 10.00'. Dus is hier dan toch ook een circulatieversie van?
Wat de gek er voor geeft.

tekellady
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door tekellady » 06 feb 2011, 21:42

allereerst bedank voor de reacties, en sorry van mijn opmerking dat niemand wat schreef.

Maar ik ben echt een leek op dit gebied. Dus wat houd proof in..... en de laatste ben ik wel benieuwd naar of er een circulatie van is.

Daarnaast schreef iemand dat en een boek zou zijn. Waar deze munt met andere munten te vinden zou zijn.

bvd.

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 06 feb 2011, 21:47

Proof is een munt geslagen met gepolijste stempel op een gepolijst muntplaatje.

Gr. Willem

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 06 feb 2011, 21:57

tekellady schreef: Daarnaast schreef iemand dat en een boek zou zijn. Waar deze munt met andere munten te vinden zou zijn.

bvd.
N1ck heeft het hier over de Krause een boekwerk wat jaarlijks uitkomt en alle uitgegeven munten vanaf 2001 tot heden bespreekt. Voor 2001 is er een boekwerk welke teruggaat tot 1901, dus die moet je hebben. Zijn wel dure boeken.

Hopelijk ben je straks ook besmet met het verzamelvirus en is er weer een nieuwe munten (bankbiljettenverzamelaar) bij :D

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 06 feb 2011, 22:06

Voordat je een boek aanschaft kun je ook eens kijken op www.numismaster.com. Even inschrijven (is gratis), dan kun je snel zoeken. Bij de meeste munten staat wel een foto.
Ook kun je kijken op de volgende site : http://worldcoingallery.com/index.php

En ik meen me te herinneren dat iemand op dit forum een boek uit 2004 (?) tweedehands aanbood, dus even zoeken, misschien is dat wat voor je.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 10 feb 2011, 11:49

Dit is maakwerk van een Europese firma al of niet in opdracht van de Congolese regering. Ook het Engelse, Duitse, Belgische en Spaanse koningshuis heeft dergelijke fotootjes op muntjes van 5 francs Congo. Gewoon geslagen om verzamelaars geld te doen storten, en niets bijzonders. Vaak verspreidt bij Europese huis-aan-huis reclames. Niet aan beginnen, heb ze wel eens in een partijtje en reken er dan zelf voor de liefhebber 3 euro voor. Ze zijn van cupronikkel, maar ik heb ook wel eens zilveren varianten gezien.
tja..

Terug naar “Munten algemeen”