Munthandel in antieke munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Munthandel in antieke munten

Bericht door michel2602 » 02 feb 2011, 18:15

Hallo allemaal,
ivm een paypal claim moet ik binnen 10 dagen een overzicht faxen waarop staat dat mijn gekochte "munten" echt nep zijn, en dat het niet om een valse claim gaat. Graag wilde ik hiervoor een munthandel hebben die dit voor mij op papier kan zetten.
Het heeft mijn voorkeur dat dit bedrijf in de omgeving van Rotterdam is.
Alvast bedankt voor de hulp.
gr.
Michel

andres
Senior lid
Senior lid

Re: Munthandel in antieke munten

Bericht door andres » 02 feb 2011, 18:38

Kees Ritmeester lijkt mij de aangewezen man:
http://www.rotterdammer.net/
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 02 feb 2011, 18:50

Ik zal hem eens vragen.
Maar ik zie geen antieke munten? Mogelijk dat een expert hierin overtuigender is.
gr.
Michel

Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin » 02 feb 2011, 19:21

Probeer t eens bij van Mastrigt

http://www.coins-stamps-rotterdam.nl/

Lid van de NVMH

anders hier even kijken..
Rondomons wellicht..Henzen zeker!

http://www.nvmh.nl/leden/
Laatst gewijzigd door Robin op 02 feb 2011, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 02 feb 2011, 19:23

Probeer het eens hier

http://www.verschoor.com./

Ze zitten zelfs in strijen
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC & Proof
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 feb 2011, 19:43

En onze eigen Grivnagozer? Stuur hem een PB of zoiets.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 02 feb 2011, 19:55

Ilosab schreef:En onze eigen Grivnagozer? Stuur hem een PB of zoiets.

Gr. Alfred
Dat lijkt mij ook een juiste keuze! Onafhankelijk en correct!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 02 feb 2011, 21:28

Het lijkt mij dat een Paypal wel een raport wil hebben van een geregistreerde munthandelaar en niet zomaar van een verzamelaar, ondanks dat Eric veel meer kennis heeft dan heeft dan vele geregistreerde handelaren.
Voor een verzekering heb je ook een taxatieraport nodig van een erkende handelaar en niet van een verzamelaar 3 deuren verder.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 02 feb 2011, 21:35

sgtravel schreef:Het lijkt mij dat een Paypal wel een raport wil hebben van een geregistreerde munthandelaar en niet zomaar van een verzamelaar, ondanks dat Eric veel meer kennis heeft dan heeft dan vele geregistreerde handelaren.
Voor een verzekering heb je ook een taxatieraport nodig van een erkende handelaar en niet van een verzamelaar 3 deuren verder.
Naar ik meen heeft Eric een KVK nummer en is hij ook erkent taxateur, maar ik kan het mis hebben... Eric? :eeeh:

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel » 02 feb 2011, 21:38

In dat geval zou het wel kunnen :thumb up:

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 02 feb 2011, 21:57

Bedankt allemaal voor jullie tijd en moeite. Het is lastig iemand te vinden op zeer korte termijn (paypal geeft max. 10 dagen om betreffende documenten te tonen).
De voorwaarde voor betreffende persoon (of instelling):
"Om het onderzoek naar uw klacht te kunnen voortzetten, hebben wij documentatie nodig ter onderbouwing van uw claim dat het object niet authentiek is. Wij verzoeken u om een document te verschaffen van een onpartijdige derde partij, zoals een dealer, taxateur of een andere persoonof organisatie die gekwalificeerd is op het gebied van het object in kwestie (iemand anders dan u) die duidelijk kan vaststellen dat het object niet authentiek is."

Ik heb Eric een PB gestuurd, hopelijk reageert hij op korte termijn. Als hij inderdaad een geregistreerd handelaar is, en bereid is dit te doen voor mij, moet dit geen probleem zijn voor paypal.
Andere geopperde suggesties (mijn dank hiervoor) heb ik overigens ook benaderd.

Overigens zijn de "munten" duidelijk nep in de hand, dit moet niet erg moeilijk vast te stellen zijn. Het probleem waren echter de foto's/afbeeldingen (+ niet kloppende informatie), die mij op het verkeerde been hebben gezet. Daardoor leek alles te kloppen. Momentje van onoplettendheid dus, en een goed leermoment.

Het is erg jammer dat de verkoper niet al te bereid was mee te werken, en tot eind januari met vakantie zou zijn (kan kloppen, natuurlijk). Deze stap was helaas nodig, omdat de 18e januari de aanbieding/advertentie verwijderd zou worden door eBay. En dan heb je geen opties meer.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 03 feb 2011, 09:22

Er staan meer valse munten dan echte munten in de sectie klassiek op Ebay. Ik heb zelf een kamer van koophandelnummer, en iedereen mag in Nederland een taxatie verrichten. Je zal alleen naar Rotterdam moeten komen met de desbetreffende taxatiestukken, daar ik door vertekening nooit een afdoende taxatie kan geven van een computerscan.

www.oudgeld.com is echter de echte expert, welke nog meer weet dan ondergetekende van de klassieke sectie Grieks/Romeins/Byzantijns.
tja..

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 07 feb 2011, 10:22

Gelukkig heb ik ook goede ervaringen met klassieke/antieke munten via eBay. Ik snap ook niet dat ik hier in getrapt ben, maar goed, te weinig slaap, weinig tijd om te beslissen en niet goed kijken leidde nu tot een leermoment. En ik verzamel nu al weer enige tijd munten, en het is gelukkig de eerste keer dat het gebeurd.

Maar nu even de afbeeldingen van de munten, op verzoek van Grivnagozer. Ik vind het bijna genant om deze te plaatsen (ik schaam me echt dat ik dit niet gezien :oops: ), jullie zullen wel zien wat ik bedoel aan de hand van de afbeeldingen. Ik zal ook een van de foto's plaatsen van de verkoper.

Mocht de claim verkeerd uitpakken, dan gaat het gelukkig niet om een groot bedrag. Maar aan iedereen, trek hier ook lering uit!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 07 feb 2011, 11:47

Anatolische nagietsels uit de jaren 1990 via de bazaars in het toeristische Turkije ooit aangeschaft door eerste eigenaar voor een bedrag van iets van 100.000 Turkse lira per stuk.

De solidius (meervoud solidi) behoort een GOUDEN munt te zijn en heeft een geschiedenis van Byzantijns kopiëring tot ver in de zeventiende eeuw. Helaas voor de eigenaar is dit een reproductie, een nagietsel. Ook is de kwaliteit GOUD wat er in hoort te zitten niet onderhevig aan de terminologie van barbarisme, zijnde een Gotisch nagietsel in goud om de vraag naar pasmunt op te lossen.

Lees eens de Basiskennis door van de Romeinse muntslag alhier op dit forum: altijd doen voordat je Romeinse munten begint te verzamelen. Ik heb het destijds niet alleen voor mijn eigen persoontje hier neergepend! http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=63&t=3055

Ook met de benaming Miliarense of Siliqua moet men oppassen. Zilver zou de basis van deze munten moeten zijn, en ik betwijfel of er wel zilver inzit in de getoonde fotootjes.
tja..

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 07 feb 2011, 12:26

Staatsblad 617
http://www.dhzbeveiliging.nl/index.php? ... d_&lang=NL

geeft de juridische basis weer van verkopen via internet en waar een aanbieder zich dient te houden (ook die van Ebay, Marktplaats, Qoop en noem maar op)
Nadeel is dat er geen rechtszaak kan worden gevoerd over bedragen onder de 250 euro per transactie.
tja..

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 08 feb 2011, 12:39

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Eric (Grivnagozer) was zo vriendelijk dit bewijs voor me op te stellen, vandaag gedaan en zojuist bij paypal ingediend. En nu wordt het weer afwachten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Iedereen bedankt voor zijn of haar tijd en suggesties!

gr.
Michel

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 08 feb 2011, 13:10

Succes, ik hoop dat alles snel in orde komt voor je.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 02 mar 2011, 17:21

Eindelijk goed nieuws: na veel traineren door de verkoper is eindelijk het oordeel van paypal gekomen, en gelukkig in mijn voordeel beslist. Het is nu nog afwachten wanneer het bedrag wordt bijgeschreven op mijn rekening, maar dat zal ongetwijfeld ook goed komen.
Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar tijd en suggesties mbt het oplossen van de kwestie, en met name Eric (grivnagozer) voor zijn hulp.
gr.
Michel

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 02 mar 2011, 17:29

Mooi dat het goed is afgelopen maar juich pas voordat het geld op je rekening staat.
Toch weer een positief bericht van het forum, zo moet het ook. Elkaar een beetje helpen is het minste wat men kan doen.
Als je zo'n bericht krijgt dan ben je blij dat er types zoals Grivna lid zijn van dit forum.

Gr. Alfred

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 02 mar 2011, 19:20

Precies, daar heb je gelijk in.
Maar ik had nog niet gepost dat het geld al op de rekening staat (dat is echt razendsnel, in de mail stond dat het 5 dagen kon duren). Ik had hier alvast het eerste bericht gepost dat het in mijn voordeel is beslist, en daarna even ingelogd, en hups, geld stond er al op. Kan niet beter.
Definitief klaar dus.

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 03 mar 2011, 18:39

En nu de vraag, stuur je de muntjes wel terug aan de verkoper :?:

Gr. Willem

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 04 mar 2011, 10:12

Willem schreef:En nu de vraag, stuur je de muntjes wel terug aan de verkoper :?:

Gr. Willem
(Helaas :cry: ,) Dit is me verplicht door paypal. Ik moest een verzendbewijs overleggen, en pas nadat de verkoper bevestigd heeft dat deze zijn ontvangen, werd de oplossing van paypal bekend gemaakt. Hier ging ook bijna 2 weken overheen, waarin de verkoper m.i. aan het traineren is geweest, waarschijnlijk over het verzendadres. Ik kreeg namelijk woensdag namelijk ook bericht van de verkoper via eBay, waarin ze een ander adres opgaf dan paypal mij door gaf, maar dat is verder niet mijn probleem.

Dus ja, de kans bestaat dat iemand anders er in gaat lopen, als ze opnieuw aangeboden gaan worden met een soortgelijke advertentie. Maar de afbeeldingen staan nu op dit forum, dus hopelijk is de kans hierop iets kleiner geworden (sowieso, want ik heb er van geleerd :knipoog: )

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 04 mar 2011, 10:29

wie is die verkoper eigenlijk :?:
en laat je negatieve feedback voor 'm achter ,
dat moet eventuele nieuwe slachtoffers wel afschrikken.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 04 mar 2011, 12:39

Mooi dat het toch nog goed gekomen is. Inderdaad op dit forum zijn er vele ervaren mensen waardoor bijna tot geen vraag onbeantwoord blijft! :thumb up:

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 04 mar 2011, 17:41

andres schreef:wie is die verkoper eigenlijk :?:
en laat je negatieve feedback voor 'm achter ,
dat moet eventuele nieuwe slachtoffers wel afschrikken.
Advertenties zijn ondertussen van eBay verdwenen, dus ik denk dat ik geen negatieve feedback meer kan achterlaten, anders had ik dat zeker wel gedaan. Advertenties zijn volgens mij al van half december geweest. Ik heb zolang gewacht omdat ik eerst met de verkoper ben gaan praten, en die aanvankelijk openstond voor het probleem en het op wilde lossen. Echter, die ging begin januari "met vakantie"(?) tot eind januari, en rond de 18e ofzo verliep de termijn dat ik bij paypal evt. een geschil kon openen. Omdat ik toen niet zo heel veel vertrouwen had in de oplossing en de verkoper, heb ik er voor gekozen om toch dat geschil te openen. Maar of het nog mogelijk is om neg. feedback achter te laten zal ik vanavond eens gaan bekijken.

Openlijk ga ik op het forum geen namen (ook al is het een alias) noemen. Volgens mij kan dit, net als met professionele verkopers, tot serieuze problemen leiden, zowel voor mij als voor het forum. En beide wil ik niet.

Terug naar “Munten algemeen”