Wolfraam in munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
rikkie52
Aankomend lid
Aankomend lid

Wolfraam in munten

Bericht door rikkie52 » 26 nov 2010, 10:24

Ik heb voor iemand een drietal gouden munten geanalyseerd waaronder een gouden tientjes uit 1912 en verbaas me dat er in geen van de 3 munten goud (Au) te vinden is. Wel heel veel Wolfraam ( rond de 90%) en ook Koper (Cu) en Selenium (Se) . Hieronder de chemische samenstelling.

Bi 1.15 %
Se 4.622 %
W 88.065 %
Cr 0.188 %
Cu 5.957 %

Ik dacht dat een gouden tientje minimaal een gram of 6 goud bevat.
Kan iemand dit verklaren

MvG
Erik

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Wolfraam in munten

Bericht door koenmunten » 26 nov 2010, 11:16

Ik wist wel dat er in veel pizza's geen echte kaas meer zit, maar dat er geen goud zit in een gouden munt lijkt me een vreemd verhaal... dus je zou denken dat je een paar nepmunten hebt geanalyseerd, er van uitgaande dat je apparatuur wel klopt...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoule EK 2016

Ik ben op zoek naar plantagegeld !!!
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

andres
Senior lid
Senior lid

Bericht door andres » 26 nov 2010, 11:22

Wolfraam heeft hetzelfde S.G. als goud, maar kost slechts 30 euro de kilo.
er zijn al heel veel nep goudbaren in omloop, deze worden in China geproduceerd en voorzien van een dun laagje goud.
blijkbaar worden er nu ook nep gouden munten gemaakt van Wolfraam.
verzamelaar van niet Euromunten en Bankbiljetten

rikkie52
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door rikkie52 » 26 nov 2010, 11:32

Bedankt voor jullie reactie. Wat de apparatuur betreft deze is nieuw, wordt regelmatig gekalibreerd en we hebben er al (voor de gein) diverse trouwringen mee geanalyseerd. Daar zit dus wel goud in!
De munten heeft de eigenaar al ettelijke tientallen jaren in bezit, het gouden tientje is zelfs van zijn oma geweest dus praten we echt over de vroege jaren van de vorige eeuw! Ik las dat er na een bepaald jaar sprake was van de intrinsieke waarde van een goude tientje. Betekent dat dat de waarde van de legeringen niet meer was dan de waarde van 10 gulden? Dit zou een hoop verklaren

Erik

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 26 nov 2010, 14:04

rikkie52 schreef:Bedankt voor jullie reactie. Wat de apparatuur betreft deze is nieuw, wordt regelmatig gekalibreerd en we hebben er al (voor de gein) diverse trouwringen mee geanalyseerd. Daar zit dus wel goud in!
De munten heeft de eigenaar al ettelijke tientallen jaren in bezit, het gouden tientje is zelfs van zijn oma geweest dus praten we echt over de vroege jaren van de vorige eeuw! Ik las dat er na een bepaald jaar sprake was van de intrinsieke waarde van een goude tientje. Betekent dat dat de waarde van de legeringen niet meer was dan de waarde van 10 gulden? Dit zou een hoop verklaren

Erik
Je kunt ook een foto plaatsen van de munten, aan die foto's kun je ook snel zien of de munt nep of echt is.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 26 nov 2010, 14:38

Met de intrinsieke waarde bedoelt men de waarde die het materiaal (metaal) waard is. In die tijd was het gewicht aan goud van de munt ongeveer gelijk aan fl.10,- Na gelang de goudprijs bleef stijgen is de 'gouden standaard' vervangen door de zilveren, totdat die ook te hoog werd. Vandaag de dag zien we hetzelfde gebeuren met de zilveren 5 euromunten. De intrinsieke waarde (dus de waarde in zilver) is hoger dat de €5,- die de munt als wettig betaalmiddel is. Om die reden is de kern van de munt vervangen en bevatten deze munten enkel een laagje zilver aan de buitenkant. De eerste 5 euromunten zijn wel van geheel zilver, maar het zilver in de munt is dus meer waard dan €5,-

Maar volgens mij heeft de Koninklijke Nederlandse Munt nooit munten als goud of zilver uitgeven, terwijl deze uit een ander metaal bestond. In ieder geval niet zonder dit te vermelden zoals bij de 5 euromunten wel gebeurd. Ik ga er dan ook vanuit dat dit valse exemplaren zijn (die overigens erg goed zullen zijn nagemaakt) een afbeelding zie ik graag verschijnen.

Welkom overigens Erik!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Munten algemeen”