Bezig met Catalogus

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Londoh
† in memoriam †

Re: Bezig met Catalogus

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 05:04

amadio schreef:Ja dat is natuurlijk leuk scholten (is voor mijn geboorte herschreven 45 jaar geleden) alleen erg achterhaald vindt je ook niet, wat een gek ervoor geeft is leuk maar geen richtlijn, iedereen heeft zo zijn eigen budget.
Ja zodra hij online staat wil ik je reactie nog wel een keer horen, en natuurlijk weten of je het allemaal al wist wat er in voor komt, zelf ben ik al 30 jaar bezig met verzamelen en uitzoeken dit doe ik ook voor een grote muntenhandelaar, die is al 60 jaar bezig vader op zoon, dus ik denk dat z'n catalogus met zoekopdracht mensen verder helpt met het zoeken van bepaalde munten. Amadio
Ik vind het nogal een boude opmerking om te stellen dat Scholten achterhaald zou zijn omdat het 45 jaar geleden geschreven is (dit is overigens inmiddels 50 jaar ). Voor de munten van Nederlands Indië baseert Scholten zich o.a. op Moquette en had zelf de beschikking over de gegevens van de firma Schulman, waar hij werkte. Wat hij schreef gaat over munten die in het verleden zijn geslagen. Ik vraag me af wat er daar aan veranderd is ? Er zijn nieuwe gegevens bij gekomen, maar in het algemeen is het boek van Scholten zeer bruikbaar en zo uitgebreid dat niemand zich eraan gewaagd heeft dit werk proberen te overtreffen.

Lees ik het gequoteerde stukje van die Amadio, haalt hij in de eerste alinea uit naar anderen, in de tweede alinea gaat hij hoog over zichzelf opgeven. Ik wordt altijd een beetje misselijk van dit soort technieken, want uit geen enkel woord blijkt dat deze figuur echt kennis heeft van de materie waarvan hij zegt dat hij daarmee bezig is. Dit was mijn reactie op de catalogus voordat deze on-line staat. :D Er wordt op weinig respectloze wijze geschreven over een numismaat die zijn sporen reeds meer dan verdiend heeft, dit gebeurd door iemand wiens naam net zo goed Jansen had kunnen wezen, niemand heeft ooit van hem gehoord.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 14 aug 2010, 10:27

Ik wil helemaal niet denigrerend over Scholten doen, dat zegt niets over achterhaald zijn.
Er zijn nieuwe munten bijgekomen, er zijn veel munten gevonden die als 2, 3 of zelfs 4 R beschreven zijn wat al helemaal niet meer klopt.
Ik kan nog wel eventjes doorgaan, maar dat bedoelde ik met achterhaald en probeer dit stuk mee te nemen naar mijn catalogus.
Als basis is Scholten natuurlijk goed en is er niets anders, alleen er moeten wel verschillende munten of plaat fouten bij, natuurlijk zijn er negatieve reacties in vooruit gang als het maar in perspectief gezien wordt.
Is er geen vooruitgang dan hadden we nu nog met paard en wagen gereden, ik zeg niet dat dit niet goed is maar wel achterhaald.
Die Amadio reageert op een reactie als iemand denkt wat een gek ervoor geeft klopt, sorry maar dat zegt iets over de persoon en daar kan ik niets mee, volgens mij ben ik ook zeker respectvol naar andere, jammer dan voor z'n reactie dit kon ook zeker anders geformuleerd worden.
Ik hoef niet uit de hoogte te doen, had ik wel andere mogelijkheden naar voren gebracht.
Jammer dat je dit als een techniek beschouwd, zo had ik het niet gezien en bedoelt maar ook dit zegt denk ik niets over mij als persoon.
Ja een techniek is zeker om een ander persoon persoonlijk aan te vallen en niet over het onderwerp te discussiëren, jammer dat het zo moet gaan nu is iemand ziek geworden en dat was zeker niet de bedoeling sorry voor de misselijkheid.
Dit figuur wil graag naar een ander met respect praten, en bij voorbaat wordt iemand al neer gehaald, al zou ik geen kennis hebben van de materie dan zeker wel over of iemand met respect behandelen.

Amadio

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 11:26

Laten we er vanuit gaan dat jij 100% gelijk hebt, dan vrees ik toch dat als jij een catalogus gaat schrijven dat een verzameling van misverstanden wordt. Dus raad ik je aan wat uitdrukkingsvaardigheid te gaan leren alvorens je jezelf op het pad gaat wagen om numismaten te gaan verbeteren die hun sporen op dit gebied meer dan verdiend hebben. Iets dat achterhaald is moet als ouderwets beschouwd worden, iets dat niet meer aan de eisen des tijds voldoet. Mijn ervaring is dat het boek van Scholten juist heel erg voldoet, en zou je bijna kunnen zeggen dat die man zijn tijd ver vooruit was.

Deze zin “natuurlijk zijn er negatieve reacties in vooruit gang als het maar in perspectief gezien wordt.” komt bij mij over als nietszeggend brabbel-Nederlands.

“Wat de gek ervoor geeft” is een staande Nederlandse uitdrukking, en sloeg op de centen van Nederlands Indie. Uit ervaring weet ik dat de schrijver van deze zin hier volkomen gelijk in heeft. Op de forumveiling wilde niemand 50 van deze centen voor 7.50 euro (dat was incl. verzenden) van mij kopen. “Wat de gek ervoor geeft” is een prijs die voor veel 19e eeuwse munten van Nederlands Indië geldt, onbekend maakt onbemind.

Ik vind het ook erg overdreven en een beetje zieligdoenerij dat er eigenaardig en tegenstrijdig taalgebruik aangetoond wordt je dat als een gebrek aan respect gaat uitleggen.Leg even uit waarmee dat respect verdiend is, met het “plan” om een catalogus te maken? Laat me niet lachen zeg. :lol: Overigens heb ik niets tegen jouw persoon, het gaat over de manier van schrijven, en die is in mijn ogen in bovenstaande twee stukjes ondermaats.

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 14 aug 2010, 11:45

Ik ga geen welles nietes spelletje spelen (kleuterschool ontgroeit)

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 13:07

amadio schreef:Ik ga geen welles nietes spelletje spelen (kleuterschool ontgroeit)
Nee doe dat asjeblief niet, je hebt al genoeg onzin geschreven Het is jammer dat je niets over Scholten te vertellen hebt, want dan had ik met numismatische argumenten kunnen komen, want toevallig ben ik zeer vertrouwd met dit boek. Helaas blijkt niets van de gepretendeerde deskundigheid, dat terwijl ik over uitgebreide gegevens beschik. Helaas verdoe ik hier mijn tijd aan een dilletant. :lol:

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 14 aug 2010, 14:06

dilttant of dilettant bedoel je denk ik, ja wie is nu aan het prutsen als dit ook met de info wordt gedaan laat het dan maar, moet ik nog alls uitzoeken.

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 14:12

amadio schreef:dilttant of dilettant bedoel je denk ik, ja wie is nu aan het prutsen als dit ook met de info wordt gedaan laat het dan maar, moet ik nog alls uitzoeken.

Dat heet een typo, spelfoutje, ik had mijn stukje eigenlijk even in "word"moeten schrijven en de spelling controleren. Je weet echter wat er bedoeld wordt, dat kan van jouw taalgebruik niet gezegd worden. Echt van iemand die interessant wil klinken, maar het niet is.

PS ik val niet over "alls" want is een typo :lol:

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 14:39

Het blijkt dat je een website hebt waarmee je een of andere munten registratie systeem wilt verkopen.
Na veel tijd en energie zijn we nu dan zover om AmaDio-CRS op de markt te brengen. Het programma is gratis voor 7 dagen, wat u de mogelijkheid geeft om in deze periode gebruik te maken van de krachtige en dynamische functies met over de 22000 toegevoegde munten (deze kunt u al boven op deze pagina globaal bekijken). Ook kunt u in de trial versie al van alles doen, toevoegen munten, aantal, jaartallen en u kunt zelfs alles verwijderen waar u geen interesse voor heeft zoals provincie, kolonie, vroegere landsnaam maar ook zelfs de toegevoegde munten.

Nadat de trial-periode is afgelopen kunt u AmaDio-CRS voor een bedrag van € 50,- euro in uw bezit stellen. Ook zullen we u voor ondersteuning blijvend helpen, zodat het voor u gebruiksvriendelijk zal blijven, en de aanschaf geen negatieve nasmaak zal geven.
Wat je hier afdraait zijn dus niets anders dan slechte verkooppraatjes :lol:

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 14 aug 2010, 14:53

Voor EUR 50,00 koop je denk ik wel betere catalogi

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 14 aug 2010, 15:37

Is geen catalogus

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 14 aug 2010, 15:43

Londoh je mag het laatste woord hebben.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 aug 2010, 16:30

Potverdorie wat zijn we weer lekker bezig. Kappen alsjeblieft. :oops:

Ik wil een paar goede redenen opgeven voor nieuw catalogussen. Al dan niet of er al voldoende bestaan (bijna 60 jaar al!!!)
De boeken Schulman en Scholte zijn niet meer verkrijgbaar dus lastiger aan te komen. Daarbij zijn catalogussen in digitaal formaat toch iets van de toekomst en kan men deze makkelijker bemachtigen. Verder ben ik van mening dat er in 60 jaar echt wel nieuwe informatie bij komt en dat lijkt mij toch niet iets wat volleerde numismaten kunnen en durven te ontkennen... Dat oude naslagwerken nog voldoen is natuurlijk ook waar, maar soms is het tijd voor iets nieuws, al zijn het maar frisse (kleuren) afbeeldingen en dergelijke.

Dat familie Schulman er voor kiest om geen nieuwe edities meer uit te brengen is jammer, maar waarom kan iemand anders dat dan niet doen? Beetje ouderwetse gedachte. Iets nieuws is niet altijd eng...

Ik ben wel blij als nieuwe numismaten de taak op zich willen nemen om nieuw catalogi te ontwikkelen en hopelijk voor de verzamelaar makkelijk bereikbaar te houden (gratis)

Maar goed ik begrijp niet dat hier zo kidnerachtig op moet worden gereageerd, vanwaar die frustratie?

Hoeft niet op gereageerd te worden, laten we gewoon verder gaan met de goede bedoelingen van Maarten en Amadio a.u.b.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 16:35

Munthunter schreef:Potverdorie wat zijn we weer lekker bezig. Kappen alsjeblieft. :oops:

Ik wil een paar goede redenen opgeven voor nieuw catalogussen. Al dan niet of er al voldoende bestaan (bijna 60 jaar al!!!)
De boeken Schulman en Scholte zijn niet meer verkrijgbaar dus lastiger aan te komen. Daarbij zijn catalogussen in digitaal formaat toch iets van de toekomst en kan men deze makkelijker bemachtigen. Verder ben ik van mening dat er in 60 jaar echt wel nieuwe informatie bij komt en dat lijkt mij toch niet iets wat volleerde numismaten kunnen en durven te ontkennen... Dat oude naslagwerken nog voldoen is natuurlijk ook waar, maar soms is het tijd voor iets nieuws, al zijn het maar frisse (kleuren) afbeeldingen en dergelijke.

Dat familie Schulman er voor kiest om geen nieuwe edities meer uit te brengen is jammer, maar waarom kan iemand anders dat dan niet doen? Beetje ouderwetse gedachte. Iets nieuws is niet altijd eng...

Ik ben wel blij als nieuwe numismaten de taak op zich willen nemen om nieuw catalogi te ontwikkelen en hopelijk voor de verzamelaar makkelijk bereikbaar te houden (gratis)

Maar goed ik begrijp niet dat hier zo kidnerachtig op moet worden gereageerd, vanwaar die frustratie?

Hoeft niet op gereageerd te worden, laten we gewoon verder gaan met de goede bedoelingen van Maarten en Amadio a.u.b.

Gr. Jeroen

Je heb er geen zak van begrepen :?

Kinderachtig ? Frustratie ?

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 aug 2010, 16:41

Denk dat je beter even een dagje kunt uitrusten Lon.

Heb hier geen zin!

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 14 aug 2010, 17:08

Hoi Jeroen en Londoh,
Ik wil het zeker bereikbaar houden en hij wordt ook zeker gratis, de bedoeling is dat iedereen mee kan helpen om hem zo groot en gedetailleerd mogelijk te maken, maak een eerste opzetje waar het meeste wel beschreven wordt.
Natuurlijk heb ik me eerst op Nederland geconcentreerd daarna ga ik verder met omliggende landen, zelf zit ik bij de Indiase numismatiek vereniging (senior lid) dus deze moeilijke uitgebreide materie komt ook zeker aan de orde en ik denk dat als er mensen geïnteresseerd zijn in deze materie ook zeker iets hebben aan de catalogus (India is al moeilijk genoeg)
Sorry voor het lange doorgaan ik liet me een beetje meeslepen, zou mij niet meer gebeuren heb er ook een steentje aan bij gedragen.
Tegen Londoh wil ik ook sorry zeggen het was en is nooit mijn bedoeling geweest om iemand tegen het zere been te schoppen, een discussie over het onderwerp vindt ik juist leuk en positief, en zeker als iemand mij kan helpen en gedachtes kan uitwisselen om het te verbeteren.
Groetjes,
Gerrit

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 17:23

Munthunter schreef:Denk dat je beter even een dagje kunt uitrusten Lon.

Heb hier geen zin!
Net zo als ik geen zin heb ik jouw denigrerende opmerkingen, daar ik meen te weten waar ik over spreek. Ik was een van de eersten ter wereld die in 2002 met een catalogus online kwam.Dat was deze:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas vond men het nodig om de honderden VOC links die ik bijeen had gebracht te kapen om een eigen pagina op te zetten, plus dat er onderdelen op eBay downgeload werden om bepaalde munten heel duur te verkopen. Geen poot om op te staan om deze diefstallen te voorkomen. Daar ik geen zin had om 10 jaar werk door anderen voor commerciële doeleinden te laten misbruiken heb ik begin 2008 het hele spul off-line gehaald.

Als ik dan de naam Scholten hier lees met allerlei deskundige opmerkingen erbij dan ben ik zeer geïnteresseerd. Want voor die catalogus heb ik Scholten veelvuldig geraadpleegd, maar had wel meer dan 200 nieuwe varianten ontdekt, plus de stempeldraaiingen omschreven waarover nog nooit eerder was gepubliceerd. Als ik dan jouw commentaar lees dan moet ik even lachen. Je mag dan wel een forumpie uitbaten, maar dat betekent niet dat je de wijsheid in pacht heb. Zo steek die maar in je zak. Als mijn opmerkingen je niet aanstaan, als moderator kan je zo mijn lidmaatschap ongedaan maken, daar zal ik niet mee kunnen zitten, heb ik weer tijd voor andere kinderachtige frustraties toch. Ik heb nou eenmaal geen zin om mezelf te gedragen zoals anderen dat graag zouden willen. Amen.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 14 aug 2010, 17:59

Helaas Londoh,

Ik zal je als BEHEERDER ;) niet van het forum afgooien hoor. :D Ik ken je al wat langer als vandaag.
Londoh schreef:Je heb er geen zak van begrepen

Ik reageerde op deze uitspraak en niet of jij wel of geen kennis van zaken zou hebben, integendeel. Mijn uitspraak zal net zo denigrerend zijn als die van jou.
Wie de baal kaatst...

Maar ik ben er wel zo'n beetje klaar mee en vind het zonde van de eigenlijke opzet van dit topic en ga er van uit dat het hoogst nodige al lang besproken is.

Gr. Jeroen

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 14 aug 2010, 18:06

@ Jeroen, voor 25 euro incl. verzending kun je op ebay een herdrukte versie van Scholten kopen :wink:

Volgens mij heeft het helemaal geen zin om een nieuwe NI catalogus te maken, leg eens twee "dezelfde" munten naast elkaar uit NI tot 1840 en bekijk ze eens goed :wink: . Wat ik heb geleerd is dat geen éen munt uit NI precies hetzelfde is, was jij van plan om alle varianten van 1 centen in je catalogus te stoppen? Om die állemaal te kunnen vinden ben je je leven lang bezig en zelfs dan zul je ze nog niet eens allemaal hebben. Dit geldt voor de 1 centen maar ook zeker voor vroegere munten (al dan in iets mindere mate). Als je dan toch een catalogus wilt maken richt je dan op één specifiek onderdeel, catalogi als Krause e.d. zijn er al.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 14 aug 2010, 18:11

Munthunter schreef:Helaas Londoh,

Ik zal je als BEHEERDER ;) niet van het forum afgooien hoor. :D Ik ken je al wat langer als vandaag.
Londoh schreef:Je heb er geen zak van begrepen

Ik reageerde op deze uitspraak en niet of jij wel of geen kennis van zaken zou hebben, integendeel. Mijn uitspraak zal net zo denigrerend zijn als die van jou.
Wie de baal kaatst...

Maar ik ben er wel zo'n beetje klaar mee en vind het zonde van de eigenlijke opzet van dit topic en ga er van uit dat het hoogst nodige al lang besproken is.

Gr. Jeroen
Ik vind niet dat je elke keer de boel moet proberen te sussen als een discussie wat verder gaat dan normaal (dit moet je zeker níet lullig opvatten :wink: ), het is niet eens een agressieve discussie ofzo maar twee meningen die tegenover elkaar staan, en dat kan juist wél goed zijn :wink:

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 14 aug 2010, 18:13

londoh schreef:
Helaas vond men het nodig om de honderden VOC links die ik bijeen had gebracht te kapen om een eigen pagina op te zetten, plus dat er onderdelen op eBay downgeload werden om bepaalde munten heel duur te verkopen. Geen poot om op te staan om deze diefstallen te voorkomen. Daar ik geen zin had om 10 jaar werk door anderen voor commerciële doeleinden te laten misbruiken heb ik begin 2008 het hele spul off-line gehaald.

Als ik dan de naam Scholten hier lees met allerlei deskundige opmerkingen erbij dan ben ik zeer geïnteresseerd. Want voor die catalogus heb ik Scholten veelvuldig geraadpleegd, maar had wel meer dan 200 nieuwe varianten ontdekt, plus de stempeldraaiingen omschreven waarover nog nooit eerder was gepubliceerd. Als ik dan jouw commentaar lees dan moet ik even lachen. Je mag dan wel een forumpie uitbaten, maar dat betekent niet dat je de wijsheid in pacht heb. Zo steek die maar in je zak. Als mijn opmerkingen je niet aanstaan, als moderator kan je zo mijn lidmaatschap ongedaan maken, daar zal ik niet mee kunnen zitten, heb ik weer tijd voor andere kinderachtige frustraties toch. Ik heb nou eenmaal geen zin om mezelf te gedragen zoals anderen dat graag zouden willen. Amen.
begrijp je helemaal maar ik vind het jammer dat ik de site nooit gezien heb, leek me super interessant :D

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 14 aug 2010, 18:15

sebastiaan1995 schreef:
londoh schreef:

begrijp je helemaal maar ik vind het jammer dat ik de site nooit gezien heb, leek me super interessant :D

Die zou ik ook nog wel eens willen zien.
GR Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 14 aug 2010, 19:06

sebastiaan1995 schreef:Om die állemaal te kunnen vinden ben je je leven lang bezig en zelfs dan zul je ze nog niet eens allemaal hebben. Dit geldt voor de 1 centen maar ook zeker voor vroegere munten (al dan in iets mindere mate). Als je dan toch een catalogus wilt maken richt je dan op één specifiek onderdeel, catalogi als Krause e.d. zijn er al.
Ik heb het geluk gehad dat ik tienduizenden van deze munten voor weinig heb kunnen aanschaffen en er altijd goed naar gekeken heb. In Indonesië kocht ik per kilo, daar zitten er ongeveer 300 in. De mooie eruit gezocht de restanten weg voor de koperprijs. Elke munt omschrijven is natuurlijk niet nodig, je kan aangeven op welke punten de varianten zitten en hoeveel verschillende varianten er zijn. Dan hou je een paar 100 punten over en kan de verzamelaar zelf gaan uitzoeken wat hij leuk en belangrijk vindt. Het verhaal erachter is dat deze munten veel meer te bieden hebben dan wat jaartallen die achtereen in de catalogus staan. Ik heb hier trouwens een catalogus over geschreven om uit te leggen waarom er zo een verscheidenheid aan munten is. De varianten moeten nog opgenomen worden. Ik ben daar laatst mee bezig, maar kwam er achter dat ik niet meer zo idealistisch ben als 10 jaar geleden. Ik was van plan dit uit te laten geven, maar neig meer en meer naar de gedachte “laat die verzamelaars de koelere maar krijgen”. Een mooi boek moet toch een 20 euro kosten en zou je er misschien niet eens 250 van af kunnen zetten. Ik denk dat ik voor de helft van dat geld liever met een lekker wijf een paar maanden ergens in de zwoele jungle in Indonesië leg, dan dat ik bekend ben onder die vent die een munten-catalogus heb geschreven. Ambitie is mij vreemd ik kom toch wel aan me poen.

sebastiaan1995 schreef:Ik vind niet dat je elke keer de boel moet proberen te sussen als een discussie wat verder gaat dan normaal (dit moet je zeker níet lullig opvatten :wink: ), het is niet eens een agressieve discussie ofzo maar twee meningen die tegenover elkaar staan, en dat kan juist wél goed zijn :wink:
Het is moeilijk om op dit forum met een mening te komen, die wordt afgedaan als kinderachtig en frustraties. We moeten feliciteren en "Oh wat een mooie munt" zeggen. Ik heb het wel gehad hiero, want ben echt niet van plan op mijn woorden te gaan letten, alsof ik kwaaie bedoelingen zou hebben. Ik wordt wel behoorlijk sjacharijnig van de reacties, want het doodt elk initiatief in mij en kan ik de weinige energie die ik nog heb beter in iets anders steken.

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 15 aug 2010, 13:24

Toen ik voor het eerst de catalogus van Lionel op het internet bekeek, ging er een wereld voor me open. Ik was toen nog een 'broekie' en zag door, onder andere zijn website en het handboek van Schulman in, dat er meer is, dan alleen de munten op jaartal verzamelen en afstrepen in een NVMH of telefoon-boek.
Een passie voor rariteiten en verhalen achter de muntslag was geboren...

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 15 aug 2010, 14:18

Dat kan ik me nog goed herinneren, want toen die catalogus online stond kreeg ik ineens vragen van jonge verzamelaars, tot dat moment kende ik alleen maar ouwe lullen die verzamelden. Een munt wordt pas interessant als je de verhalen die bij die munten horen leert kennen je moet bij wijze van spreke de munt een verhaal laten vertellen. Ik zelf heb ook een zeer grote hekel aan een rijtje van die plastic albums waarin de zeer-fraai-minnetjes keurig zijn opgeborgen en daarnaast een boek met streepjes, plus een relaas wat de “dure” in de verzameling zijn. Ik heb toen veel van mijn afwijkende smaak op anderen proberen over te brengen.

De rariteiten en onmogelijkheden in de muntslag, hoe de munten gebruikt werden, dat is interessant Ik zelf ben door die VOC duiten op zoek naar VOC-locaties gegaan, plekken waar de VOC een fort en zo had staan. Daardoor ben ik op de gekste eilanden in Indonesië geweest, waar nooit een blanke komt, vaak in wrakke bootjes en wat niet verantwoord risico. Daardoor hoor je ook verhalen van de plaatselijke bevolking, om die forten heen spoken ook allerlei verhalen.

Jou passie voor rariteiten heeft inmiddels grootse vormen aangenomen. Ik kan me zo voorstellen dat ik bij je langskom om even te kletsen dat je zo zegt “Een ogenblikje” je loopt naar de wasautomaat en ik vraag “Wat ben je aan het doen, FDC van ZFR aan het maken? “Nee ik liep tegen een paar overalletjes van de rijksmunt uit 1910 aan die wat vuil waren” :wink:

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 15 aug 2010, 17:06

londoh schreef:Dat kan ik me nog goed herinneren, want toen die catalogus online stond kreeg ik ineens vragen van jonge verzamelaars, tot dat moment kende ik alleen maar ouwe lullen die verzamelden. Een munt wordt pas interessant als je de verhalen die bij die munten horen leert kennen je moet bij wijze van spreke de munt een verhaal laten vertellen. Ik zelf heb ook een zeer grote hekel aan een rijtje van die plastic albums waarin de zeer-fraai-minnetjes keurig zijn opgeborgen en daarnaast een boek met streepjes, plus een relaas wat de “dure” in de verzameling zijn. Ik heb toen veel van mijn afwijkende smaak op anderen proberen over te brengen.

De rariteiten en onmogelijkheden in de muntslag, hoe de munten gebruikt werden, dat is interessant Ik zelf ben door die VOC duiten op zoek naar VOC-locaties gegaan, plekken waar de VOC een fort en zo had staan. Daardoor ben ik op de gekste eilanden in Indonesië geweest, waar nooit een blanke komt, vaak in wrakke bootjes en wat niet verantwoord risico. Daardoor hoor je ook verhalen van de plaatselijke bevolking, om die forten heen spoken ook allerlei verhalen.

Jou passie voor rariteiten heeft inmiddels grootse vormen aangenomen. Ik kan me zo voorstellen dat ik bij je langskom om even te kletsen dat je zo zegt “Een ogenblikje” je loopt naar de wasautomaat en ik vraag “Wat ben je aan het doen, FDC van ZFR aan het maken? “Nee ik liep tegen een paar overalletjes van de rijksmunt uit 1910 aan die wat vuil waren” :wink:
Toch is het niet gek dat men vaak op jaartal verzameld, de wat modernere munten hebben vaak weinig variaties en misschien is het ook wel onwetendheid. Jíj hebt geluk gehad dat je in Indonesië zoveel hebt kunnen kopen, dat gaat ons hier niet lukken :lol: . duiten.nl is nu ook begonnen aan de opzet van een VOC-duiten site. De eerste zin is: "Al weer enige tijd geleden is de VOC-duiten website van Lionel Sluiter uit de lucht gegaan om nooit meer terug te keren." lache zeg :lol: :lol:

Is het geen idee om de info die je op je site had staan in catalogusvorm uit te geven? je hebt alles vast nog wel ergens op een pc staan neem ik aan..

Terug naar “Munten algemeen”