Bezig met Catalogus

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bezig met Catalogus

Bericht door maarten89 » 02 aug 2010, 15:58

Ik ben altijd veel afwezig, maar ben wel degelijk bezig met munten hoor. Wees niet gevreesd. Ben bezig met catalogus aan maken, eerst veel info verzameld en nu klein begintje gemaakt. Maar weet iemand een site waar PDF ff kan uploaden. Heb alleen nog maar 1/2 cent willem 1 af hoor. Maar dit wou even aan jullie laten zien. Voor ideen op/ of aanmerkingen. Feedback zeg maar :twisted: Bedoeling is dat uiteindelijk alle munten vanaf willem 1 worden beschreven+ varianten tot de euro.
Dit komt deze zomer echt niet af. Maar ben vanaf nu 2 weekjes alleen thuis. Dus probeer voordat ik op vakantie ga, willem 1 (ex. goud) af te krijgen.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 02 aug 2010, 16:18

Wat bedoel je met die PDF uploaden? Je hebt diverse programma's waarmee je PDF's kunt maken, maar deze zijn vaak wel prijzig. Ik heb er ooit een gedownload via Piratbay en deze werkte perfect. Deze bekeken om te kijken of het wat was. Was van Adobe Acrobat Professional. Natuurlijk niet legaal dus daar moet je even over nadenken.

Hier kun je hem ook gratis downloaden, maar weet niet hoe dat kan, aangezien het geen freeware is...
http://downloads.phpnuke.org/nl/downloa ... -l-g-x.htm

Er zijn ook gratis programma's maar daar moet je vaak reclame (watermerk) van de maker accepteren en dat wil je natuurlijk niet. Heeft Open office ook niet zo'n programma?

Wat voor catalogus gaat het worden?

Ben benieuwd!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck » 02 aug 2010, 19:09

Munthunter schreef:Wat bedoel je met die PDF uploaden?
Ik denk dat ie bedoelt dat ie een pdf wil uploaden zodat wij hem ook kunnen bekijken, net als met een plaatje

Ik zocht op google, misschien dat dit iets is?
http://pdfcast.org/
Wat de gek er voor geeft.

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 02 aug 2010, 19:16

Ik ben zeer benieuwd Maarten wat je allemaal al hebt gedaan tijdens je vakantie met de munten! :D
We wachten hier ongeduldig af.. :P
Verzamelaar zeldzame en proof munten van wilhelmina en proof munten juliana!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 02 aug 2010, 19:26

N1ck schreef: Ik zocht op google, misschien dat dit iets is?
Let dan wel even op dat je PDF-je ook direct op het web staat en je de kans loopt dat men het zonder enig probleem (gratis) van je overneemt.

Neem aan dat Maarten het niet allemaal voor niets zal doen en er wat aan wil verdienen.

Gr. Jeroen

N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck » 02 aug 2010, 20:57

Munthunter schreef:
N1ck schreef: Ik zocht op google, misschien dat dit iets is?
Let dan wel even op dat je PDF-je ook direct op het web staat en je de kans loopt dat men het zonder enig probleem (gratis) van je overneemt.

Neem aan dat Maarten het niet allemaal voor niets zal doen en er wat aan wil verdienen.

Gr. Jeroen
Dat is inderdaad wel een hele goeie tip.
Wat de gek er voor geeft.

Jan2002
Lid
Lid

Re: Bezig met Catalogus

Bericht door Jan2002 » 07 aug 2010, 20:48

maarten89 schreef:Ik ben altijd veel afwezig, maar ben wel degelijk bezig met munten hoor. Wees niet gevreesd. Ben bezig met catalogus aan maken, eerst veel info verzameld en nu klein begintje gemaakt. Maar weet iemand een site waar PDF ff kan uploaden. Heb alleen nog maar 1/2 cent willem 1 af hoor. Maar dit wou even aan jullie laten zien. Voor ideen op/ of aanmerkingen. Feedback zeg maar :twisted: Bedoeling is dat uiteindelijk alle munten vanaf willem 1 worden beschreven+ varianten tot de euro.
Dit komt deze zomer echt niet af. Maar ben vanaf nu 2 weekjes alleen thuis. Dus probeer voordat ik op vakantie ga, willem 1 (ex. goud) af te krijgen.
Niet om je te ontmoedigen, maar waarom ga je een catalogus maken die al in allerlei varianten bestaat? Er zijn goede papieren catalogi en voor Nederlandse munten kun je ook op internet ruim voldoende informatie vinden, bijvoorbeeld op de Nederlandse Muntensite van Ron Tholen.
Groet,
Jan

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 08 aug 2010, 08:42

Waarom hij dat zou doen? Nou, bijvoorbeeld, de Muntalmanak 2010 vermeldt de 1 cent 1882 over 1881 wel, en de Mevius 2010 weer niet. De Mevius geeft bij het kwartje 1848 niet de varianten met punt en zonder punt aan. De Krause vermeldt een kwartje 1849 over 1848, die in de Muntalmanak of de Mevius niet genoemd worden. En zo zijn er meer varianten die niet genoemd worden die er in zouden kunnen.
Een catalogus die al dit soort varianten vermeld, met goede afbeeldingen en bij voorkeur ook met goede afbeeldingen van de varianten, overslagen enz., zou ik zeker een welkome aanvulling vinden.
gr.
Michel

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 08 aug 2010, 13:00

Jan2002 schreef:
maarten89 schreef:Ik ben altijd veel afwezig, maar ben wel degelijk bezig met munten hoor. Wees niet gevreesd. Ben bezig met catalogus aan maken, eerst veel info verzameld en nu klein begintje gemaakt. Maar weet iemand een site waar PDF ff kan uploaden. Heb alleen nog maar 1/2 cent willem 1 af hoor. Maar dit wou even aan jullie laten zien. Voor ideen op/ of aanmerkingen. Feedback zeg maar :twisted: Bedoeling is dat uiteindelijk alle munten vanaf willem 1 worden beschreven+ varianten tot de euro.
Niet om je te ontmoedigen, maar waarom ga je een catalogus maken die al in allerlei varianten bestaat? Er zijn goede papieren catalogi en voor Nederlandse munten kun je ook op internet ruim voldoende informatie vinden, bijvoorbeeld op de Nederlandse Muntensite van Ron Tholen.
Ik heb Lijst munten van ongeveer 120 a 130 (zou ff moet tellen) die niet in de literatuur staan. :D En omdat gewoon niet up todate is. Netzo als michiel al zei, hier staat wat, daar staat wat. En van de zeldzaamheid van sommige aanduiding in de schulman kloppen niet meer, somige zijn wel overschat andere niet.

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 08 aug 2010, 13:07

Het zijn er 161 :D na 1795 :twisted:

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 08 aug 2010, 14:00

Er bestaan helemaal geen recente goede boekwerken over Nederlandse munten van na 1800. Het meest recente boek is 1976! 34 jaar oud is toch niet echt recent te noemen. Mocht er een compleet werk verschijnen dan zou dit zeer welkom zijn. Het moet natuurlijk wel iets toevoegen t.o.v. het boek van Schulman. Het mooiste zou zijn dat het boek van Schulman geupdate zou worden en sommige dingen eruit geschrapt zouden worden en elders toegevoegd. Er dient wel kritisch te worden gekeken naar wat je in je catalogus mee gaat nemen, aangezien sommige meldingen foutief kunnen zijn. Neem de 5 cent 1933 tin. Hier is voor het eerst bij mijn weten melding van gemaakt op de NMV. Dit is voor dit soort meldingen niet een betrouwbaar adres. Enige jaren geleden ging er ook een proefslag van een gouden ducaat van utrecht 16 nog wat onder de hamer. Deze had drie knippen erin. Een beetje provinciaal verzamelaar zou dan toch moeten weten dat het een vervalsing is in koper die ongeldig is gemaakt door drie knippen en niet een proefslag. Hij ging voor meer dan 700 exclusief opgeld weg. Dus toch iemand die te goed van vertrouwen is.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 aug 2010, 14:34

De NVMH catalogus heb ik nooit niet erg serius genomen. Reden daarvoor is de soms belachelijke prijsindicaties. Daarbij is de munthandel in feit de auteur van deze almanak en dat geeft een vertekenend beeld. Zie het als de prijs kunstmatig hoog houden. Wanneer ze inkopen gebruiken ze zeker hun eigen almanak niet en vallen de kwaliteitsomschrijvingen, welke je vindt in deze almanak, in een keer anders uit.

Let wel op, niet alle handelaren zijn onbetrouwbaar!!!

De Schulman is inderdaad wel aan een up-date toe. Had deze eigenlijk ook wel een keer verwacht...

Ik denk dat er dus wel degelijk vraag is naar een up-to-date naslagwerk, al dan niet met prijsindicaties. Bedenk je dan wel dat je hem op gezette tijden moet aanpassen en dat is heel veel werk.

Dus een heel goed idee, een catalogus waarin ALLES staat.

Succes Maarten!

Gr. Jeroen

Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken » 08 aug 2010, 14:42

@jeroen

Handelaren moeten ervan leven, dus logisch dat ze een zo hoog mogelijke prijs willen vangen. Het is het goed recht van elke verkoper te vragen voor een munt wat ze willen. En sommige handelaren weten gewoon goede prijzen te realiseren. Vergeet niet Je bent niet verplicht om iets te kopen. Ik ben trouwens van mening dat het ook de plicht is van een verzamelaar om te zorgen voor voldoende kennis en kunde. Anders kun je beter wat anders gaan verzamelen.

@maarten

ik zou niet beginnen aan prijzen, daarvoor hebben we de mevius en en de almanak al en het nadeel is dat je snel werkt met verouderde gegevens.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 aug 2010, 14:55

Spaarvarken schreef:@jeroen

Handelaren moeten ervan leven, dus logisch dat ze een zo hoog mogelijke prijs willen vangen. Het is het goed recht van elke verkoper te vragen voor een munt wat ze willen. En sommige handelaren weten gewoon goede prijzen te realiseren. Vergeet niet Je bent niet verplicht om iets te kopen. Ik ben trouwens van mening dat het ook de plicht is van een verzamelaar om te zorgen voor voldoende kennis en kunde. Anders kun je beter wat anders gaan verzamelen.
Helemaal mee eens, maar de varhalen hoe ze doelbewust 'onbekenden' oplichten door mooie munten af te kraken en voor een habbekrats de zaak overnemen, zijn ook aanwezig. Deze handelaren zijn ook lid van de NVMH. Iemand die een dergelijk boekje aanschaft omdat hij/zij van opa een mooie verzameling heeft gekregen na zijn dood, denk wel veilig te zitten als hij/zij naat 1 van de leden van de NVMH stapt.

Daarnaast zijn vele verzamelaars en ook handelaren, in mijn ogen, te veel vastgeroest aan dit boekje als ze iets verkopen. Kopen ze iets van je dan klopt het boekje in 1 keer niet meer.

Ik ben wat dat betreft wel terug gekomen van de almanak en verschillende handelaren (NIET ALLEMAAL, laat dat duidelijk zijn) uit mijn beginjaren als verzamelaar. Als ik daar nu nog over terugdenk maak ik mij nog boos. Hoe durfden ze en hoe stom was ik...
Laatst gewijzigd door Munthunter op 08 aug 2010, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 » 08 aug 2010, 16:39

Even een antwoord terug op de vraag: PDF uploaden via Rapidshare oid?

Jan2002
Lid
Lid

Bericht door Jan2002 » 08 aug 2010, 23:04

Gerardo schreef:Ron Tholen wie is dat nu weer? :D
Zie http://members.chello.nl/~r.tholen/index1.html.htm, klik op Muntcatalogus en vervolgens op Catalogus Koninkrijk. Misschien kunnen jullie de handen in elkaar slaan en er samen iets moois van maken.
Groet,
Jan

MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM » 09 aug 2010, 12:31

Spaarvarken schreef:.....Mocht er een compleet werk verschijnen dan zou dit zeer welkom zijn. Het moet natuurlijk wel iets toevoegen t.o.v. het boek van Schulman. Het mooiste zou zijn dat het boek van Schulman geupdate zou worden en sommige dingen eruit geschrapt zouden worden en elders toegevoegd. ......
het boek van Schulman??
Welk boek hebben we het hier over, en waar is deze te vinden ??

Mike

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 09 aug 2010, 12:51

MikeGSM schreef:
Spaarvarken schreef:.....Mocht er een compleet werk verschijnen dan zou dit zeer welkom zijn. Het moet natuurlijk wel iets toevoegen t.o.v. het boek van Schulman. Het mooiste zou zijn dat het boek van Schulman geupdate zou worden en sommige dingen eruit geschrapt zouden worden en elders toegevoegd. ......
het boek van Schulman??

Mike
Bij mij, de laatst verschenen druk, maar niemand wilde hiero een koopje, dus legt ie weer in de kast, want bederft niet.

Handboek van de Nederlandse munten 1795-1975. Door Jacques Schulman 5e druk
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM » 09 aug 2010, 19:32

londoh schreef:
MikeGSM schreef:
het boek van Schulman??

Mike
Bij mij, de laatst verschenen druk, maar niemand wilde hiero een koopje, dus legt ie weer in de kast, want bederft niet.

Ow dus ik kan bij jou komen kijken met een biertje er bij:) Gezellig
Wat wil je er voor hebben ??
Misschien beter via PM afhandelen ??

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 09 aug 2010, 20:00

MikeGSM schreef:
londoh schreef:
MikeGSM schreef:
het boek van Schulman??

Mike

Ow dus ik kan bij jou komen kijken met een biertje er bij:) Gezellig
Wat wil je er voor hebben ??
Misschien beter via PM afhandelen ??
Biertjes drinken en over muntjes kletsen kan altijd, maar wel op een terras ergens hier in Mokum. Als je interesse hebt stuur maar een PB.

Groetjes
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 13 aug 2010, 08:06

Hallo Allemaal
Ikzelf ben ook bezig met een catalogus die on line komt, met zo'n beetje alles wat in Nederland geslagen is en in omloop is geweest tot onze kolonies en Moravische tijdperk aan toe, foto's vooral uit mijn eigen collectie zoals 2 1/2 cent 1856 proef met fout die staat niet in de almanak of mevius, 1/2 Bit Eustatius beide munten in mijn collectie en ga zo maar door, de waarde van de munten zijn gebaseerd op de prijzen waarvoor je ze op internet zou kunnen kopen via veilingen of shops.
Ja er staan heelveel munten niet in de almanak of Mevius en de prijzen schieten ook de pan uit dit komt omdat het heel commercieel is de prijzen worden systematisch hoog gehouden door een aantal grote jongens, dit is mede waarom ik een catalogus ga publiceren en natuurlijk omdat ik veel overzeese munten heb met veel stempel varianten, een bloc zodat iedereen een verhaal over munten of de heerser kan schrijven, ik ga naar Nederland verder met België enz. tot de hele wereld beschreven is, dit ga ik doen mede door mijn bezoekers die mee kunnen helpen gaat een heel stuk sneller.
Toch hoop ik hem in september te kunnen publiceren en dat laat ik dan nog wel even weten.
Groetjes Amadio

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 13 aug 2010, 09:10

amadio schreef:Hallo Allemaal
Ikzelf ben ook bezig met een catalogus die on line komt, met zo'n beetje alles wat in Nederland geslagen is en in omloop is geweest tot onze kolonies en Moravische tijdperk aan toe, foto's vooral uit mijn eigen collectie zoals 2 1/2 cent 1856 proef met fout die staat niet in de almanak of mevius, 1/2 Bit Eustatius beide munten in mijn collectie en ga zo maar door, de waarde van de munten zijn gebaseerd op de prijzen waarvoor je ze op internet zou kunnen kopen via veilingen of shops.
Ja er staan heelveel munten niet in de almanak of Mevius en de prijzen schieten ook de pan uit dit komt omdat het heel commercieel is de prijzen worden systematisch hoog gehouden door een aantal grote jongens, dit is mede waarom ik een catalogus ga publiceren en natuurlijk omdat ik veel overzeese munten heb met veel stempel varianten, een bloc zodat iedereen een verhaal over munten of de heerser kan schrijven, ik ga naar Nederland verder met België enz. tot de hele wereld beschreven is, dit ga ik doen mede door mijn bezoekers die mee kunnen helpen gaat een heel stuk sneller.
Toch hoop ik hem in september te kunnen publiceren en dat laat ik dan nog wel even weten.
Groetjes Amadio
Ik snap alleen niet waarom je een catalogus van overzeese munten wil gaan maken, Scholten bestaat al en is zeer uitgebreid. Het aantal stempelvarianten is ook gigantisch.
De wandelende NI catalogus van dit forum, Londoh, heeft volgens mij al iets van 1000 (in die richtig toch?) varianten van 1 centen uit NI. Vaak is het bij deze munten ook wat de gek ervoor geeft :P

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 13 aug 2010, 09:27

Ja dat is natuurlijk leuk scholten (is voor mijn geboorte herschreven 45 jaar geleden) alleen erg achterhaald vindt je ook niet, wat een gek ervoor geeft is leuk maar geen richtlijn, iedereen heeft zo zijn eigen budget.
Ja zodra hij online staat wil ik je reactie nog wel een keer horen, en natuurlijk weten of je het allemaal al wist wat er in voor komt, zelf ben ik al 30 jaar bezig met verzamelen en uitzoeken dit doe ik ook voor een grote muntenhandelaar, die is al 60 jaar bezig vader op zoon, dus ik denk dat z'n catalogus met zoekopdracht mensen verder helpt met het zoeken van bepaalde munten. Amadio

maarten89 Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door maarten89 » 13 aug 2010, 10:27

amadio schreef:Ja dat is natuurlijk leuk scholten (is voor mijn geboorte herschreven 45 jaar geleden) alleen erg achterhaald vindt je ook niet, wat een gek ervoor geeft is leuk maar geen richtlijn, iedereen heeft zo zijn eigen budget.
Ja zodra hij online staat wil ik je reactie nog wel een keer horen, en natuurlijk weten of je het allemaal al wist wat er in voor komt, zelf ben ik al 30 jaar bezig met verzamelen en uitzoeken dit doe ik ook voor een grote muntenhandelaar, die is al 60 jaar bezig vader op zoon, dus ik denk dat z'n catalogus met zoekopdracht mensen verder helpt met het zoeken van bepaalde munten. Amadio
Dag mede stad genoot. Leuk idee hoor, zelf heb totaal geen verstand van dat stuk van numismatisch gebied. Maar ik denk wel wie je bedoelt met de handelaar :P Die uit valburg?

Groetjes,

Maarten
Spaart: Duiten ( in het bijzonder Gelderland) en wereld munten in het bijzonder Sri Lanka en Zwitserland

amadio
Lid
Lid

Bericht door amadio » 13 aug 2010, 14:06

Hoi Maarten
Leuk een stadsgenoot te zien, ja je hebt gelijk ik help de fam. Spijkerbosch met munten uitzoeken, leuk dat jij ze ook kent.
Zodra de catalogus klaar is laat ik het op de forum weten.
groetjes Amadio

Terug naar “Munten algemeen”