Losweken van opgeplakte munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 19 jun 2010, 11:20

Leg de kaart in water totdat de munten loskomen, dan de lijm met wat aceton verwijderen.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 03 jul 2010, 15:12

Zou ik niet doen, immers zonde van de kaart. Ik zou eerst de munten eraf halen en ze dan pas in het water legen om het water eraf te laten weken,

Gr,
Matthijs
Geld lijkt op vet: van beide is er genoeg alleen op de verkeerde plaats

Verzamel al het NL geld.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 03 jul 2010, 15:20

muntman1 schreef:Zou ik niet doen, immers zonde van de kaart. Ik zou eerst de munten eraf halen en ze dan pas in het water legen om het water eraf te laten weken,

Gr,
Matthijs
zal wel niet een erg dure set geweest zijn ;)
en je koopt munten voor de munten, niet voor de kaart

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 03 jul 2010, 15:22

muntman1 schreef:
Zou ik niet doen, immers zonde van de kaart. Ik zou eerst de munten eraf halen en ze dan pas in het water legen om het water eraf te laten weken,

Gr,
Matthijs
Bij proofsets bewaar je toch ook niet alleen de munten :wink:

Verzamel al het NL geld.

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 03 jul 2010, 15:23

muntman1 schreef:

Gr,
Matthijs

Verzamel al het NL geld.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 03 jul 2010, 15:25

muntman1 schreef:
muntman1 schreef:

Gr,
Matthijs
Dit lijkt mij gewoon een "toeristensetje", en die proofmunten zitten er volgens mij niet ingeplakt, en als je ze dan houdt is het alleen handig voor een minimale meerprijs van de set munten, én wederom, het gaat niet om de verpakking :lol:

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 03 jul 2010, 15:29

Code: Selecteer alles

muntman1 schreef:
Citaat:
muntman1 schreef: 

Gr, 
Matthijs 

Bij proofsets bewaar je toch ook niet alleen de munten  

Dit lijkt mij gewoon een "toeristensetje", en die proofmunten zitten er volgens mij niet ingeplakt, en als je ze dan houdt is het alleen handig voor een minimale meerprijs van de set munten, én wederom, het gaat niet om de verpakking  
Ja dat is ook zo, maar ik ben dan ook zo`n iemand die het zonden vindt om dat dan zo eraf te halen.

Gr,
Matthijs

Verzamel al het NL geld.

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 03 jul 2010, 15:51

In Indonesie hebben ze ook de gwewoonte om munten op te plakken, ik heb heel wat geworsteld met munten waar lijm op zat, meestal 2-componenten lijm of zo. Overigens de munten laten zitten was de vraag niet :lol:

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 03 jul 2010, 15:57

Weet ik, het was alleen wat ik ervan vond :)

Verzamel al het NL geld.

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 03 jul 2010, 16:50

muntman1 schreef:Weet ik, het was alleen wat ik ervan vond :)
Ik zag na jouw bericht Herman met zijn muntjes waaraan grote lappen papier hingen in zijn handen staan :oops:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 03 jul 2010, 18:15

Herman schreef:Hallo beste mensen Ik heb de munten zoals Lon aangaf losgeweekt, en dat ging perfect. De verpakking heb ik gewoon in stukken geknipt. Was zoals hier al gezegd toch gewoon een toeristenverpakking :) :lol: Muntjes zitten nu in een plastic strip verpakking, om gewoon bewaard te worden als gevoelswaarde naar het betreffende land toe. Voor mij hebben ze dus ook geen andere meer waarde dan dat. :) Herman
Als je dat dan eerder had geschreven dan had dat een hele discusiie gescheeld :D :D

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 03 jul 2010, 18:30

Ilosab schreef:
Herman schreef:Hallo beste mensen Ik heb de munten zoals Lon aangaf losgeweekt, en dat ging perfect. De verpakking heb ik gewoon in stukken geknipt. Was zoals hier al gezegd toch gewoon een toeristenverpakking :) :lol: Muntjes zitten nu in een plastic strip verpakking, om gewoon bewaard te worden als gevoelswaarde naar het betreffende land toe. Voor mij hebben ze dus ook geen andere meer waarde dan dat. :) Herman
Als je dat dan eerder had geschreven dan had dat een hele discusiie gescheeld :D :D

Gr. Alfred
Toch leuk zo een hele (halve heb je namelijk niet :lol: ) discussie, zo kijk je in de bovenkamer van de andere leden :wink:

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

correct

Bericht door leon voorn » 14 jul 2010, 21:31

ja toch wel leuk ,de gedachten van een
verzamelmens!

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 15 jul 2010, 18:26

Vanaf de kust van Italië en Mexico tot aan de stranden van Mozambique en Japan zie je dergelijke sets van vervallen geld ontstaan bij het blootleggen van toerisme, soms in combinatie met een ansicht en een aantal postzegels.

Over het algemeen is het gangbaar dat Velpon en gekookte lijmen uit dierlijke afvalproducten verkleuringen achterlaten op de keerzijde. Setjes worden vaak geplakt door kinderhandjes of analfabetische huisvrouwtjes.

Loshalen leidt altijd tot teleurstelling, want de munten zijn uitgesorteerd geplakt naar de mooiste voorkant. Vandaar dat de achterkant nooit zichtbaar is.

Hele dure jaren aluminium van Israel en zinken Thailand zijn door lijm doorweekt en zullen na verloop van tijd verpulveren.

Onthoud: een goeie souvenirset is tweezijdig zichtbaar, waarbij alleen de randen vastgelijmd kunnen zijn!
tja..

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 15 jul 2010, 19:24

Grivna,bedankt voor de tip. Het staat op mijn harde schijf.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 16 jul 2010, 07:26

Gerardo schreef:
Ilosab schreef:Grivna,bedankt voor de tip. Het staat op mijn harde schijf. Gr. Alfred
Vergeet je niet een backup te maken :idea: :D
Wees maar niet bang, net geopereerd bij de Media Markt en 3 Gb geheugen laten plaatsen.

Gr. Alfred.

Terug naar “Munten algemeen”