Zelfklevende munthouders - Pas Op !!

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Londoh
† in memoriam †

Zelfklevende munthouders - Pas Op !!

Bericht door Londoh » 31 mei 2010, 13:55

Ik heb nog niets “negatiefs” vandaag gezegd, dan is mijn dag eigenlijk niet goed. Dus de leden met niet zo een sterke ziel kunnen NU afhaken. Het gaat over munthouders. Ik heb een partijtje munten uitgezocht die in 1997 – 1998 in zelfklevende munthouders zijn gedaan. Diverse munten zijn groen uitgeslagen, koper en zilver. Dat laatste kan je schoonmaken met een beetje ammoniak. Ik kwam ook zilveren munten tegen die een zwarte aanslag hadden, die je er met een doekje af kon wrijven. Kan niets anders zijn dan een chemische reactie tiussen de munt en de lijm die wordt gebruikt. Van een munt zag ik dat die niet goed in de houder zat en het stukje dat tussen de gelijmde zijden zat was zeer groen. Wie de schoen past trekke hem dus aan. Oppassen met die dingen, beter die geniet kunnen worden gebruiken, zijn goedkoper en ademen.

Afbeelding

Afbeelding

Een voorbeeld, zie de blauwgroene waas :shock:
Laatst gewijzigd door Londoh op 31 mei 2010, 17:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter » 31 mei 2010, 14:14

Dan moet je opletten dat je ze niet tussen de kartonnetjes plakt. Zelf heb ik er tot nu toe geen last van gehad. Zitten toch ook wel munten in mijn verzameling die al tamelijk lang in dergelijke houders zitten. Wie weet komt dat nog (hoop het niet)

Wel een mooie munt trouwens, ook te koop???? (haha)

Groetjes,
Bas

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 31 mei 2010, 14:39

Dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren. misschien wel met de houders van jaaaaren geleden maar je mag aannemen dat de bekende producenten hiervan zoals hartberger en importa hier wel rekening mee zullen houden...

desalniettemin wél een mooie gulden en een leuke openingszin :lol:

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 31 mei 2010, 14:41

trouwens heb ik een tijdje geleden wel wat duiten uit een munthouder gehaald en dat bevalt me eigenlijk wel! alleen hou jij ze dan vast met een katoenen handschoen of gewoon in je handen :S en wat zijn nog meer handige opbergmogelijkheden voor losse munten los van de boxen?

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 31 mei 2010, 14:48

Coinshooter schreef:Dan moet je opletten dat je ze niet tussen de kartonnetjes plakt. Zelf heb ik er tot nu toe geen last van gehad. Zitten toch ook wel munten in mijn verzameling die al tamelijk lang in dergelijke houders zitten. Wie weet komt dat nog (hoop het niet)

Wel een mooie munt trouwens, ook te koop???? (haha)

Groetjes,
Bas
Hi Bas,

Deze zit toch netjes in het midden. Ik heb ze trouwens niet in die houders gestoken. De munt zit in een lot van 11 die ik aan iemand wil laten zien en kijken of hij zijn portemonnee trekt. Wat overblijft is eventueel te koop. Maar ik ben hier met Nederlands Indie bezig, niet alles tegelijk want anders raak ik weer in de war, ben blij dat ik er net uit was :lol:

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 31 mei 2010, 14:50

sebastiaan1995 schreef:trouwens heb ik een tijdje geleden wel wat duiten uit een munthouder gehaald en dat bevalt me eigenlijk wel! alleen hou jij ze dan vast met een katoenen handschoen of gewoon in je handen :S en wat zijn nog meer handige opbergmogelijkheden voor losse munten los van de boxen?
Ik hou ze gewoon in mijn handen, zijn ze toch voor bestemd. Wel zorgen dat je schone handen heb, dus niet net na het eten van een patatje met dubbel met. En ook na afloop je handen wassen, want koper is behoorlijk giftig.

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 20:01

Ik heb dat ook bij bepaalde rijksdaalders en guldens ik dacht dat ze misschien in het verleden gereinigd waren.
Ik heb de munten album van mijn vader gekregen en deze munten zitten er zeker al meer 30 jaar in. Dus de oorzaak zouden de houders kunnen zijn.
Heb vandaag een 2 1/2 cent uit een kapotte houder gehaald deze pikte helemaal, wat zou jij hieraan doen.
En is er nog een andere optie dan ammoniak, ammoniak stink zo!
Alvast bedankt voor je advies.

Groet Jacqueline

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 31 mei 2010, 20:44

Herkenbaar, ik heb oko diverse (zilveren) munten in Importa munthouders gekocht en deze hadden een blauwgroene waas. Deze waas was kon je er zo afhalen, maar dit niet bij alle munten gedaan. Ik denk ook dat deze waas is veroorzaakt door de munthouders en wellicht door de lijm.

Verder ben ik de laatste jaren zeer slecht te spreken over de zelfklevende munthouders van Importa. Met name de grotere maten gaan na verloop van tijd, mits ze niet in de muntbladen worden geschoven, open staan. De houders (27,5mm) die ik gebruik voor de 2 Euromunten staan na een half uurtje al open. Ik heb inmiddels Importa gemaild met de vraag hoe dit toch kan. Hartbergers kennen dit euvel niet. Ik wil eigenlijk niet overstappen omdat ik zo'n autist ben die alle munthouders hetzelfde wil hebben, dus die met het kroontje. ;)

Feit blijft wel dat de munten, doordat de houders open gaan staan, door de houder heen gaan slingeren en dus ook de lijmrand kunnen raken.

Mooie discussie Lon! ben benieuwd of andere leden deze kwaaltjes ook herkennen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 20:48

Kan die aanslag op langer termijn kwaad op een munt m.a.w. "vreten" die de munt aan?

Groet Jacqueline

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 31 mei 2010, 20:58

hobby schreef:Kan die aanslag op langer termijn kwaad op een munt m.a.w. "vreten" die de munt aan?

Groet Jacqueline
Tsja, dat is een kwestie van 'De tijd zal het leren'. Maar gezien de eenvoudigheid van het verwijderen. Een zachte doek of een zilverdipbadje van Hagerty, maakt het voor mij dragelijker. Maar het is toch iets wat je liever niet ziet bij je munten...

Op zilveren munten zal het minder kwaad kunnen dan op koperen, bronzen of zinken. Op deze materialen is meer kans van invreten, bijvoorbeeld de zinkpest (erg besmettelijk).

Gr. Jeroen

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 21:02

Bedankt voor je antwoord. Op die plakkerige 2 1/2 cent zit aan de achterkant wat groene uitslag kan die er makkelijk van af of heb ik pech?

Groet Jacqueline

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 31 mei 2010, 21:12

Je kunt het altijd proberen met Vaseline (zuurvrije), maar doe het voorzichtig. Zeker met duurdere munten.

Lukt dit niet kijk dan even elders op het forum naar methoden om deze bronzen munten te reinigen.

Veelal zijn deze kleverige dingen afkomstig van verouderde NIET zuurvrije munthouders uit het verleden.

Succes!

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 31 mei 2010, 21:17

Munthunter schreef: Veelal zijn deze kleverige dingen afkomstig van verouderde NIET zuurvrije munthouders uit het verleden.
Of van PVC met weekmakers...

Luit

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 21:33

Vaseline doet weinig,ik denk dat het al ingevreten is in de munt.
Wat doet die weekmaker met de munt?
Ik vind het heel jammer het is wel geen super mooie munt maar wel van een bijzonder jaar. Ik hoop dat er nog meer suggesties komen.

Groet Jacqueline

Afbeelding

Afbeelding

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 31 mei 2010, 21:37

dit zul je er waarschijnlijk niet meer afkrijgen, ik heb het ook op een paar duiten, zonde is het :cry:

vroeger bestonden de mappen voor munten vaak uit pvc, alleen is dat in combinatie met de munten niet chemisch stabiel. na ongeveer 2 jaar begint de kleur van de munten te veranderen. Bronzen munten worden groenig , zilverkleurige munten worden "goud" ze worden dus bedekt met een vies slijmlaagje :evil:

als het goed is zijn de recente mapjes/houders wél weekmakervrij

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 21:45

Bedoel je die plastic hoezen waar de munthouder in gaat?
Moet ik die dus allemaal vervangen en de munt houders ook?
Dat wordt best kostbaar, maar ja dan zijn de munten wel beter bewaard.

Er was hier op het forum een goedkoop adresje voor munthouders weet je misschien waar ik dat adres moet zoeken, ik zit al een tijdje te kijken maar kan het niet vinden.

Groet Jacqueline

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 31 mei 2010, 21:47

hobby schreef:Vaseline doet weinig,ik denk dat het al ingevreten is in de munt.
Wat doet die weekmaker met de munt?
Ik vind het heel jammer het is wel geen super mooie munt maar wel van een bijzonder jaar. Ik hoop dat er nog meer suggesties komen.

Groet Jacqueline

Afbeelding

Afbeelding
Lijkt me een makkie om deze op te knappen, de munt zal wat lichter worden, maar stijgt in waarde. De gemiddelde verzamelaar wil nou eenmaal geen munten met vlekken, doet ean K. denken :lol:

Groetjes Lon

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 21:53

Lon, dan zou ik heel graag je advies krijgen over hoe en wat te doen.
Ik ben er met een wattenstaafje met vaseline overheen geweest, in het begin iets groen op het staafje later alleen vuil.
De foto is het tot nu toe resultaat.

Groet Jacqueline

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 31 mei 2010, 22:00

hobby schreef:Lon, dan zou ik heel graag je advies krijgen over hoe en wat te doen.
Ik ben er met een wattenstaafje met vaseline overheen geweest, in het begin iets groen op het staafje later alleen vuil.
De foto is het tot nu toe resultaat.

Groet Jacqueline
Hi Jacqueline. Alle munten van Nederlands Indie die ik hier verkoop zijn uit opgravingen afkomstig, zagen er niet uit toen ze boven kwamen. Ja dan ga je rotzooien. Ik heb nog geeen klachten gehad. Ik weet hoe je ze weer fit kan krijgen maar daar is geen leidraad voor. Er komen een hoop trucen aan te pas, als ik ze zou vertellen dan heb ik een probleem hier, want dat kan en mag niet , terwijl het wel werkt 8)

Groetjes

Lon

hobby
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door hobby » 31 mei 2010, 22:03

Hoi Lon, bedankt voor je eerlijke antwoord.
Stuur me dan een PB zodat ik van je kan leren, en mijn munt er weer beter uitziet.
Wat vindt jij moet ik alle munthouders vervangen?

Groet Jacqueline

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 31 mei 2010, 22:11

hobby schreef:Hoi Lon, bedankt voor je eerlijke antwoord.
Stuur me dan een PB zodat ik van je kan leren, en mijn munt er weer beter uitziet.
Wat vindt jij moet ik alle munthouders vervangen?

Groet Jacqueline
Jacqueline,

Als je een paar muntjes schoonmaakt en ze komen dan blinkend en glimmend uit hun bad dan leg je ze te slapen tussen hun vieze broertjes en zusjes, binnen 2 dagen nemen ze de kleur over van hun familie. Dit kan je alleen doen als je heel veel munten hebt, Het schoonmaken van munten heeft veel te maken met reacties, ik heb dat in Indonesei geleerd en is iets dat ik niet kan verklaren, het is een kwestie van gevoel.

triepke
Nieuw lid
Nieuw lid

tav "hobby"

Bericht door triepke » 16 jul 2010, 17:31

hobby schreef:Ik heb dat ook bij bepaalde rijksdaalders en guldens ik dacht dat ze misschien in het verleden gereinigd waren.
Ik heb de munten album van mijn vader gekregen en deze munten zitten er zeker al meer 30 jaar in. Dus de oorzaak zouden de houders kunnen zijn.
Heb vandaag een 2 1/2 cent uit een kapotte houder gehaald deze pikte helemaal, wat zou jij hieraan doen.

Groet Jacqueline
Dag Jacqueline,
het bete dat je kan gebruiken is SIDOL, je zal zien dat na gebruik ervan je munten zullen blinken tot en met en het is helemaal niet duur.
Ik hoop dat ik je hier een beetje verder heb kunnen helpen,tenzij het ondertussen is opgelost.

Groetjes
Ingrid

rinuske
Senior lid
Senior lid

Re: tav "hobby"

Bericht door rinuske » 16 jul 2010, 19:14

triepke schreef:
hobby schreef:Ik heb dat ook bij bepaalde rijksdaalders en guldens ik dacht dat ze misschien in het verleden gereinigd waren.

Groet Jacqueline
Dag Jacqueline,
het bete dat je kan gebruiken is SIDOL, je zal zien dat na gebruik ervan je munten zullen blinken tot en met en het is helemaal niet duur.
Ik hoop dat ik je hier een beetje verder heb kunnen helpen,tenzij het ondertussen is opgelost.

Groetjes
Ingrid
Ingrid van harte welkom hier op het forum, leuk dat je ons gevonden hebt
zou je misschien een voorstelling van je eigen willen doen? vinden we hier altijd tof
in ieder geval veel plezier hier!! :wink:
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

tip

Bericht door leon voorn » 16 jul 2010, 19:24

nog een tip;
als je een munt in een zelfklevende munthouder doet,
weet dan zeker dat de munt volledig droog en vetvrij is,
want hoewel de munt goed opgesloten zit,zit er toch
zuurstof tussen het cellofaan.en inderdaad ;de munt niet tussen
de kartonnetjes laten geraken.
ikzelf gebruik deze luxe zelfklevende alleen bij munten met
waarde van E1 of hoger.als ik deze verkoop reken ik een
euro duppie voor de houder.
vraagje,kun je de smet of corroozie ook blussen of stoppen?
m vr groet

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: tip

Bericht door llinde » 16 jul 2010, 21:06

leon voorn schreef:als ik deze verkoop reken ik een
euro duppie voor de houder.
foei toch, maak je er nog een eurostuiver winst op ook :wink:

Luit

Terug naar “Munten algemeen”