vraagje

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

vraagje

Bericht door marcodeventer » 06 mei 2010, 16:02

hoi allemaal ik heb een vraagje
ik ben van plan om een collectie aan te leggen met gouden munten maar nu is mijn vraag is dit een goede investering voor de toekomst?
groetjes marco
tussen zoeken en vinden zit een groot verschil

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 06 mei 2010, 16:42

ík denk dat het op dit moment niet aan te raden is, de goudprijs staat nu erg hoog en die zal niet jaaaren zo hoog blijven staan. zo ook voor munten, die voor een hoop nu te duur worden door dat goud.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 06 mei 2010, 19:00

sebastiaan1995 schreef:ík denk dat het op dit moment niet aan te raden is, de goudprijs staat nu erg hoog en die zal niet jaaaren zo hoog blijven staan. zo ook voor munten, die voor een hoop nu te duur worden door dat goud.
Daar sluit ik mij bij aan, lijkt mij momenteel niet zo´n geschikt tijdstip ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 06 mei 2010, 19:35

Even wachten met aanschaffen tot de goudprijs gezakt is, of op zoek gaan naar een sponsor die ze voor je wil aanschaffen. Succes, het is mij nooit gelukt om zo'n sponsor te zoeken.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 06 mei 2010, 22:23

Zoals de anderen al aangeven zou ik er ook mee wachten! Goudprijs ligt nog veel te hoog op dit moment! :wink:

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 06 mei 2010, 23:15

Als het om de echte waarde gaat zou ik er ook zeker niet aan beginnen maar als je eens iets tegen komt dat je gewoon super graag wil hebben dan is het natuurlijk een kwestie van wat je er voor uit wilt geven :-)
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 07 mei 2010, 12:28

Ik zie de goudprijs de komende tijd niet zakken maar eerder stijgen, gezien de situatie op de financiele markten. En de ellende word alsmaar erger, wat als naast Griekenland ook Spanje, Portugal, Ierland e.a dreigen om te vallen, dan zou de goudprijs weleens flink kunnen gaan stijgen.

Gr. Willem

Londoh
† in memoriam †

Bericht door Londoh » 07 mei 2010, 12:38

Als je gouden munten wilt verzamelen dan let je niet op de goudprijs, want de goudprijs fluctueert al eeuwen. Waar hier over gesproken wordt is goud als belegging, daar zijn heel andere methodes voor. Verzamelen is lange periode werk, goud is dan weer duur, en soms minder duur, maar nooit goedkoop. Ik heb anderhalf jaar geleden een leuke collectie gouden munten verkocht omdat de goudprijs fors was gestegen en ik denk mijn winst pakken. Als ik gewacht had was de verzameling nog meer waard geweest. Het is trouwens eenvoudiger een verzameling gouden munten te verkopen als de prijs goed is en je een koper weet te zitten, dan dat de goudprijs hoog is en je een koper moet zoeken. :roll:

Trouwens wie let er bij het verzamelen van niet gouden munten op de prijs van oud ijzer :wink: , onzin dus.
Helaas is Londoh overleden, na een kort ziekbed, op 16 februari 2011.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

<2000

Bericht door leon voorn » 14 jul 2010, 22:23

in 2000 kocht ik twee w3 tientjes unc-
voor E70 enE90,
als ik goed begrijp zijn ze nuE140 en E150
kopen is een gok,want misschien word de goudprijs nog hoger...
groeten

Rexonium
Lid
Lid

Bericht door Rexonium » 15 jul 2010, 09:46

Een goede website voor edelmetaal-koersen is http://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

De goudprijs in € is sinds 1 juli ongeveer €2.000 gedaald en ligt nu onder de psychologische grens van €1.000 per troy ounce. Maar wat interessanter is dat de laatste economische analyses een stijging van de zilverprijs met 200% tot wel 400% voor 2011 verwachten, voornamelijk door groeiende vraag naar zilver voor electronische producten en toepassingen zoals verbindingen tussen de componenten van circuits vanwege de goede elektrische leiding van zilver. Ook op medisch gebied is er veel ontwikkeling en vooral voor waterzuivering.

Terug naar investeren in zilveren/gouden munten of Bullion goud/zilver (metaalwaarde is hoger dan de waarde van de munt zelf):

1 gram goud zal je nu ongeveer €30,50 kosten, maar een troy ounce (31.1 gram) zilver kost je maximaal €15 dus je zal moeten kiezen uit dure kleinere munten of redelijk betaalbare grote zilveren munten zoals een Rijksdaalder van Willem III of Bullion Coins van 31.1 ounce zoals de Oostenrijkse Philharmoniker/Canadian Maple Leaf/Cook Islands dollars

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. :)

-- Peace o/
Verzamelaar van: Nederland | Europa (pre-€) | UK + British Empire | Zilver | Wereld overig

Trots op: 5 Mark 1904 Pruissen | Cent 1859 USA | Willem III 1878 1 cent PR+

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 jul 2010, 14:24

Rexonium schreef: De goudprijs in € is sinds 1 juli ongeveer €2.000 gedaald en ligt nu onder de psychologische grens van €1.000 per troy ounce.
Ben je hier niet een beetje in de war?

Volgens mij was op 1 juli de goudprijs iets van €1015 en nu rond €950, best een behoorlijke daling maar hoe jij aan die €2000 komt snap ik niet....

Overigens is die €1000 euro nauwelijks een serieuze psychologische grens, omdat het meeste goud in dollars wordt verhandeld....

Luit

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 15 jul 2010, 14:26

Rexonium schreef: van 31.1 ounce zoals de Oostenrijkse Philharmoniker/Canadian Maple Leaf/Cook Islands dollars
ik neem aan dat je 31.1 gram bedoeld, of 1 oz :wink:

Luit

Rexonium
Lid
Lid

Bericht door Rexonium » 16 jul 2010, 16:06

llinde schreef:
Rexonium schreef: De goudprijs in € is sinds 1 juli ongeveer €2.000 gedaald en ligt nu onder de psychologische grens van €1.000 per troy ounce.
Ben je hier niet een beetje in de war?

Volgens mij was op 1 juli de goudprijs iets van €1015 en nu rond €950, best een behoorlijke daling maar hoe jij aan die €2000 komt snap ik niet....

Overigens is die €1000 euro nauwelijks een serieuze psychologische grens, omdat het meeste goud in dollars wordt verhandeld....

Luit
Komt door de medicijnen in combinatie met slaapgebrek. ;) Maar goed dat je mij er even op wijst. :) Inderdaad 1 troy ounce Bullion munten van minstens 999/1000 zilver bedoelde ik.

De goudprijs is op 1 juli in alle belangrijke valuta ongeveer hetzelfde percentage gedaald. mijn €2000 is gebaseerd op de prijs per kilo, jouw €950 is per troy oz maar ik pak altijd de prijs per kilo zodat een gram simpel uit te rekenen is. De prijs per kilo ligt op het moment onder de grens van €30.000 en veel handelaren gebruiken een 'auto-sell' optie als koersen onder een bepaalde waarde komen waardoor ze wat veiligheid inbouwen. Dit komt vaak voor bij aandelen, maar het is ook mogelijk op edelmetalen of de handel in valuta (mijn favoriete markt, geen gare AEX of NASDAQ voor mij :p).

Als je trouwens eens wilt oefenen met de handel in valuta kan je op www.forex.com gratis een account aanmaken waarbij je met nepgeld voor €50.000 kan oefenen, het is namelijk vrij ingewikkeld dus zonder risico en zonder geld uit te geven kan je met real-time koersen etc. 'handelen'.
je voelt je wel beroerd trouwens als je flinke winst maakt maar de valutahandel is een zeer aantrekkelijke vorm van handelen... je koopt voor euro's dan $100 die je dan weer verkoopt voor £ of ¥, kwestie van profiteren van de onderlinge valutakoersen zodat je heel snel winst (of verlies) maakt! :D

€917/oz op het moment trouwens, zilver ook onder €14/oz dus ergens is iemand een voorraadje aan het lozen... :lol:

Sorry voor de lange post BTW, typeritus zullen we maar zeggen he? ;)
[/b]
Verzamelaar van: Nederland | Europa (pre-€) | UK + British Empire | Zilver | Wereld overig

Trots op: 5 Mark 1904 Pruissen | Cent 1859 USA | Willem III 1878 1 cent PR+

Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein » 16 jul 2010, 22:58

dit is een goede site om de goudprijs mooi op te volgen, zowel in Euro's als in Dollars, en zowel per ounce als per gram of kg :
http://www.goudland.com/nl/Prijzen-Gede ... prijs.html

en hier nog wat uitleg over zilver en zilveren munten :
http://beurz.com/zilverprijs/

Terug naar “Munten algemeen”