Munthouders idee

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.

Was onderstaande informatie nuttig ???

Ja
3
50%
Nee
3
50%

Totaal aantal stemmen: 6

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Munthouders idee

Bericht door poolsemunten » 05 mei 2010, 09:43

Wel vaker komt de vraag voorbij van muntenverzamelaars hoe men nou praktisch en netjes zeer kleine muntensoorten ook compact kan opslaan.

Misschien is het volgende verhaal een idee !!!

Een bak van hout waar precies A4 formaat munt kaarten in passen.
De bak kan iedereen wel maken denk ik maar de kaarten is nogal wat hobby werk :-)

Nodig:
- A4 karton +_ 4mm dik.
- A4 plastic bladen
- Plastic stroken van een bepaalde breedte naar wens 10mm breder dan de munten en de lengte ongeveer 2cm langer dan de breedte van het A4 vel.
- Lijm
- Scherp mes (hak/snijtafel is nog beter zoals bij drukkerijen)
- buisje van metaal met een diameter van 2mm meer dan de munt soort.
- Hamer of moker
- houten plank of iets anders dat plat is en kapot mag :-)

Aan het werk:
- Teken op het karton mooie streepjes Horizontaal + verticaal zodat je precies weet waar de munten komen. Of maak eerst een mal.
- Neem een harde plank hout en leg het karton er op.
- Neem een rond buisje (bijvoorbeeld pijpje bij de bouwmarkt vandaan) slijp die scherp (optie: ga naar de messen slijper).
- Gebruik het scherpe buisje als stans pijpje.
- Zet het buisje op de afgetekende plekjes en sla met een hamer/moker op het buisje tot je op het hout zit.
- Lijm een plastic A4 blad op 1 kant.
- Maak dan plastic stroken iets breder zijn dan de munten en iets langer dan de breedte van het A4 vel.
- Leg deze op de open kant van de rondjes en zet ze vast met knijpers.
- Doe een beetje lijm over het hele karton zonder het plastic te raken.
- Neem een sierlijk mooi vel A4 dat voorop moet komen.
- Leg het sierlijk mooie vel A4 over het geheel.
- Neem een roller (behang randen roller bijv) en rol het vel zachtjes glad. (let op, te hard drukken of te veel lijm kan ervoor zorgen dat ook het plastic vast komt).
- schijf de plastic stroken een beetje heen en weer om te checken of deze los zitten.
- Laat het geheel drogen.
- Snij na het drogen de randen mooi recht.

EN DAAR ZIJN DE MOOIE MUNTEN KAARTEN :-)

En dit zit ik nu gewoon uit mijn duim te zuigen dus wie het ooit probeerd, laat aub even de bevindingen achter op dit forum voor de opvolgers :-)
Als iemand er geld mee verdient, veel plezier en koop vooral veel van mijn website ;-)
Ook andere tips zijn altijd welkom en als iets van dit verhaal niet klopt of niet werkt, geef dan je mening met eventueel de oplossing

Mvg,
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 05 mei 2010, 15:49

Daar is over nagedacht.. :wink: Ik probeer het even te visualiseren, maar heb je dan niet hetzelfde als bv de Importa "Populair" bladen? Of zit de munt afgesloten van invloeden van buitenaf? Ook niet vergeten dat verschillende soorten plastic munten in kwaliteit achteruit doen gaan. Ben er namelijk net achter gekomen dat me "dubbele" coincards het niet fijn vonden waar ik ze opgeborgen had.. Zal vanavond even foto's plaatsen.. :cry: :cry: En advies vragen..

poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten » 05 mei 2010, 17:56

$and€r schreef:Daar is over nagedacht.. :wink: Ik probeer het even te visualiseren, maar heb je dan niet hetzelfde als bv de Importa "Populair" bladen? Of zit de munt afgesloten van invloeden van buitenaf? Ook niet vergeten dat verschillende soorten plastic munten in kwaliteit achteruit doen gaan. Ben er namelijk net achter gekomen dat me "dubbele" coincards het niet fijn vonden waar ik ze opgeborgen had.. Zal vanavond even foto's plaatsen.. :cry: :cry: En advies vragen..

Ik ben benieuwd naar ideeën ;-) we zijn vast niet de eerste die hiermee bezig zijn denk ik zomaar.
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 05 mei 2010, 17:59

alles moet wel zuur- en weekmakervrij zijn :wink:

muntman1
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door muntman1 » 03 jul 2010, 15:30

Heb je ook een foto van het eindresultaat?

Gr,
Matthijs
Geld lijkt op vet: van beide is er genoeg alleen op de verkeerde plaats

Verzamel al het NL geld.

Terug naar “Munten algemeen”