Is dit dan een "double die" munt?? 1 Centavo 1969 Colombia

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
$and€r
Donateur
Donateur

Is dit dan een "double die" munt?? 1 Centavo 1969 Colombia

Bericht door $and€r » 07 apr 2010, 22:15

In de Krause kom ik onder de US munten wels eens de term "double die" tegen.. Kom me er nooit zoveel bij voorstellen, vind me eigen voorbeeld ook een 2 beetjes mierenneuken.. Is dit wat ze bedoelen? Gaat om de 1ste 9 in 't jaartal..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door $and€r op 23 feb 2011, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

koiboyke
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke » 08 apr 2010, 00:29

Lijkt wel een overslag
Als ik het goed zie is de 1 en de 9 overgeslagen.

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 08 apr 2010, 09:15

koiboyke schreef:Lijkt wel een overslag
Als ik het goed zie is de 1 en de 9 overgeslagen.
Wat er nu precies onder die 'double'word verstaan weet ik ook niet want dat is mijn verzamelgebied niet, maar net zoals koiboyke zegt lijkt het mij wel een overslag....

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 apr 2010, 12:38

1969 is een leuke stempelbreuk in de eerste 9 van deze munt, welke uit Colombia komt, en niet uit de Verenigde Staten.

Double die in een goed nederlands vertaald is als in het jaartal de cijfers wat uitgesleten zijn door het slaan der munten, waardoor het oogt dat bvb het jaar 1982 of 1955 2 maal over elkaar heen geschreven staat, waardoor een verdikking plaatsvindt aan de onderzijde van de cijfers van het jaar, en heel soms in de letter van de muntplaats.

Vroeger hadden we een typemachine, en als dan het hamertje hapert, wil je wel eens een dubbele afdruk van de letter of cijfer krijgen omdat het hamertje op het papier bleef plakken. Fabrikant Frederic Remington publiceerde met zij Remington- typewriters voor het eerst in een slogan dat de hamertjes niet blijven haken na de aanslag op het papier, en gebruikt daarvoor het woord double die (dubbele aanslag).

Hoop dat dit wat duidelijker is.
tja..

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 08 apr 2010, 16:48

Duidelijke uitleg.. Ik wist dat 't een Colombiaanse munt was.. :wink: Maar kwam de term altijd tegen bij amerikaanse munten.. Was omdat ik gisteravond bij lamplicht de data niet zo goed kon zien, dus even met loupe controleren anders had ik 't waarschijnlijk niet eens gezien.. Bijzonder?? vast niet... :)

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer » 08 apr 2010, 22:24

Het is een uniek exemplaar zonder hoge waarde...
tja..

$and€r
Donateur
Donateur

Re:

Bericht door $and€r » 23 feb 2011, 08:19

grivnagozer schreef:Het is een uniek exemplaar zonder hoge waarde...
Uniek is ie zeker niet.. De laatste verdiep ik me iets meer in dubbel/over/her,etc slagen. En ben deze overslag op 't net nogmaals tegengekomen. Van dit jaar/denominatie zijn er 5 varianten bekend..

Afbeelding

Dennis88
Volledig lid
Volledig lid

Re: Is dit dan een "double die" munt?? 1 Centavo 1969 Colomb

Bericht door Dennis88 » 17 mar 2011, 07:02

Even een korte uitleg wat een 'double die' nou precies is. De uitleg van giftagozer klopt namelijk niet.

Bij de productie van de stempels wordt eerst een vergroot exemplaar gemaakt, een zogenaamde 'hub' (de Nederlandse term weet ik niet). Dit is een stempel met het reliëf van de munt als het uiteindelijke resultaat, wat vervolgens in spiegelbeeld over gebracht wordt op de stempels die de munten produceren. Om alle details correct te krijgen wordt dit proces meerdere keren per stempel herhaald. Normaliter levert dat geen problemen op; echter, in een enkel geval verschuift het stempel of de hub
iets, waardoor het detail wat overgebracht wordt opschuift. Dat soort stempels zullen uiteindelijk "doubled dies" produceren.

Als bekendste voorbeeld:

Afbeelding

De columbiaanse munt die hier gepost is is duidelijk geen double die. Daarvoor zou een groot gedeelte van de letters dubbel moeten zijn. De uitleg van giftogozer klopt on het geval van deze munt wel, en wordt in het engels "die detoriation doubling" genoemd.

Dennis

Terug naar “Munten algemeen”