Munten kopen op vrijmarkt. Gebeurt dat nog?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Wilbert Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Munten kopen op vrijmarkt. Gebeurt dat nog?

Bericht door Wilbert » 26 apr 2019, 11:09

Hi,

Met de vrijmarkten voor de deur, vraag ik mij af hoe veel mensen daadwerkelijk nog bijzondere munten vinden op de markt. Hoe vaak gebeurt het nog bijvoorbeeld dat je bij iemand's kraam een blikje opent en er een zakje oude munten inzit? Ik kan me voorstellen dat veel munten van voor de oorlog bijvoorbeeld al zijn opgekocht door verzamelaars. Vindt iemand nog wel eens wat?

Groet,
Wilbert

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Munten kopen op vrijmarkt. Gebeurt dat nog?

Bericht door Ilosab » 26 apr 2019, 12:38

Vanuit mijn locatie (woonachtig in Hongarije) gaat het een beetje moeilijk om op een vrijmarkt iets te kopen op het gebied van munten of papiergeld maar ik heb nog wel een aardige anekdote.

Nadat ik in 2002 was begonnen met het verzamelen van Nederlandse biljetten kwam ik er al snel achter dat die behoorlijk aan de prijzige kant waren. Zeker nadat half Europa was overgegaan op de euro. In het begin gaat het natuurlijk snel want ik begon met de goed uitziende goedkope exemplaren. Maar in vergelijking met mijn muntenverzameling moest je voor een biljetje toch even wat meer betalen dan voor een munt.
Op een mooie koningsdag liep ik over een vrijmarkt. Op zo'n markt verwacht je nu niet bepaald dat er bankbiljetten verkocht zouden worden maar op een gegeven moment liep ik langs een kraam waar wat munten lagen. De verkoper vroeg of ik ook bankbiljetten verzamelde waarop ik antwoordde dat ik nu niet bepaald geïnteresseerd was, je moet nooit interesse tonen is mijn idee altijd. Uiteraard liet hij ze toch zien en het waren de biljetten die ik al bij elkaar had verzameld dus ik bladerde er snel doorheen. Hij vertelde dat hij de biljetten en munten uit de nalatenschap van een oom had gekregen en omdat hij altijd op de vrijmarkt stond mocht hij ze verkopen. Op de laatste pagina van het kleine album vond ik de 100 Gulden Erasmus 1953 in goede staat. Het biljet van Erasmus vind ik toch al persoonlijk één van de mooiste die in Nederland ooit zijn uitgegeven. Dat biljet had ik dus nog niet en vroeg hem wat hij er voor wilde hebben. Moment zei hij en bukte zich, pakte zijn rekenmachine, begon wat in te toetsen en liet me € 45,37 euro zien. Hij had het bedrag gewoon gedeeld door de eurokoers, ik wist niet wat ik zag. Ik stelde voor om hem 40 euro te geven, niet geschoten is altijd mis maar hij vond het best. Zelden zo’n goede dag gehad op een vrijmarkt.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland.
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Munten algemeen”