Een van deze munten slabben?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
christianst Nederland
Lid
Lid

Een van deze munten slabben?

Bericht door christianst » 28 dec 2018, 15:15

Beste forumleden,

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met het verzamelen van munten. Ik verzamel voornamelijk Koninkrijk van Nederland en een klein beetje provinciaal. Eerste jaar was veel inlezen, uitvogelen en vooral ook veel kopen. Vaak zie ik slabs voorbij komen op ebay/marktplaats. Puur voor de ervaring zou ik zelf ook een munt willen laten slabben uit mijn verzameling. Ik heb wat zeldzame munten van mindere kwaliteit maar voornamelijk wat minder zeldzame van wel mooie kwaliteit. Ik voeg twee munten toe waar ik zelf de kwaliteit heel mooi van vind. en mijn vraag is welke jullie van deze zouden laten slabbe? En heeft iemand een vertrouwd adres waar dit kan gedaan worden? Alvast bedankt!

Foto's zijn niet onder de perfecte omstandigheden gemaakt. Munten zijn in het egt nog scherper en fraaier om te zien!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

christianst Nederland
Lid
Lid

Re: Een van deze munten slabben?

Bericht door christianst » 28 dec 2018, 15:17

Foto+

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 28 dec 2018, 16:03

Als ik moet kiezen zou ik de gulden nemen, maar ik denk dat je je ook de vraag moet stellen is het wel goed om dit te doen want dit kost toch geld.
Ik heb geen idee wat die gulden kost,
Maar ik denk als je een minder zeldzaam muntje wil " slabben " moet hij volgens mij minstens kwaliteit prachtig zijn anders heeft het geen zin volgens mij.
Groeten Luc.

Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 28 dec 2018, 17:44

Deze beide munten zijn zeker geen kandidaten om te slabben. Dat kost een paar tientjes per munt en deze munten zijn dat absoluut niet waard.

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 28 dec 2018, 18:42

Bedankt voor de reacties!

Zat dan zelf ook aan de gulden te denken deze is echt perfect qua kwaliteit maar inderdaad geen zeldzame munt dus dan waarschijnlijk niet de moeite? Slabbe kost rond de 50eu begreep ik? Volgend jaar maar wat 'slab' materiaal aanschaffen dan. :angel:

Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem » 28 dec 2018, 19:34

Deze munten zijn het niet waard om te laten voorzien van slab, dat kost toch al gauw tussen de 25 en 50 euro per munt en dat zijn deze munten niet waard. Je zou ebay.com in de gaten kunnen houden, daar word wel eens door Amerikaanse verkopers NL munten in slab aangeboden.

Willem

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 28 dec 2018, 21:54

Blijven ze mooi in de munthouder, goede tip! Ik zal direct is kijken op ebay.com :thumb up:

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 29 dec 2018, 12:31

De halve cent is zeker niet slabwaardig...

De gulden daarentegen kan een kandidaat zijn mits deze MS64 minimaal zou halen de waarde zou daarmee rond 80 euro moeten liggen ongeslabt fdc rond 10 ik kan jet vanaf de foto helaas niet echt goed beoordelen maar voor een 43 die zijn vaak wat korrelig heeft deze een mooie egale kleur.

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 29 dec 2018, 15:19

Dat is dan inderdaad de vraag of dit gehaald kan worden. IHeb de guldens tussen 1921 - 1944 in fdc maar dan springt deze er nog tussen uit! Er zit zo ik het beoordeel geen enkel korreltje of krasje op en details als oor/oog zijn egt top! Een wat minder zeldzame munt in wel weer een zeldzame kwaliteit heeft dan toch ook wel weer wat?

Bedankt voor de reactie :thumb up:

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 29 dec 2018, 15:36

Hierbij nog is 3 foto's. Krijg met zo donkere dag de foto weer niet helemaal helder maar wellicht iets beter zichtbaar

Deze munt kwam overigens uit een oeroude munthouder en was helemaal groen! Heb de munt toen heel zachtjes schoon gemaakt. Er zit nog iets groen rond het jaartal zie ik zelfs. Wellicht heeft dit deze munt ook al die jaren beschermd?

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 29 dec 2018, 16:13

zachtjes schoonmaken heb je al aangegeven dit zal pcgs waarschijnlijk opmerken en nu ik dat weet mag ik hem helaas niet meer voor je inleveren :-( ik denk wel dat het een mooi exemplaar is met een sterke slag voor dit type ook lastig maar goed ik zal geen uitspraken doen over de beoordeling omdat ik helaas geen disputen wil creeren en de munt zeker niet op foto kan beoordelen...

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 29 dec 2018, 16:23

Aah okee, schoonmaken zonder enig middel dan wel! Enkel met een zachte doek het groen ermee afgewreven. Is dit al teveel voor pcgs? Nu weet ik in ieder geval bij wie ik moet zijn voor de volgende :angel: .

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 29 dec 2018, 17:24

Ja ze kunnen soms heel streng zijn helaas :-) Maar dat maakt het ontvangen van een MS64 of hoger des te specialer.

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 29 dec 2018, 20:05

Ja precies! Kom toch nu ik er op let veel munten tegen die minder van kwaliteit zijn in slabs. Ook hier zal toch zeker wel een keer een doekje over heen gehaald zijn? :angel: . Ja inderdaad! Is er ergens een handige site of topic waar alle pcgs 'kwaliteits waarderingen' staan beschreven?

Adriaan Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Adriaan » 29 dec 2018, 21:57

christianst schreef:
29 dec 2018, 20:05
Ja precies! Kom toch nu ik er op let veel munten tegen die minder van kwaliteit zijn in slabs. Ook hier zal toch zeker wel een keer een doekje over heen gehaald zijn? :angel: . Ja inderdaad! Is er ergens een handige site of topic waar alle pcgs 'kwaliteits waarderingen' staan beschreven?
https://www.pcgs.com/grades

Als je "PCGS" als zoekterm invoert vind je leesvoer genoeg op deze site.

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 30 dec 2018, 12:08

Dankje! Duidelijke site :thumb up:

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 06 jan 2019, 13:59

Ik heb ook nog een 10 cents 1944 P in BU. Maar dit is zeker ook de moeite niet?

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 06 jan 2019, 21:31

Nee, zelfde verhaal. Een muntje van twee kwartjes moet je nooit in een slab van enkele tientjes doen, tenzij je zeker weet dat hij als MS67 terug komt.

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 07 jan 2019, 11:26

Bedankt voor de info! Die zekerheid heb je alleen nooit van te voren denk ik?

Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics » 07 jan 2019, 12:55

Nee,

ik dacht dat je wel kon aangeven of geslabt moet worden bij een bepaalde uitslag, maar dan betaal je sowieso voor het keuren.

Misschien kan CorioCoins de kosten daarvan even aangeven.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 08 jan 2019, 01:04

Hoi Christianst,

Het afgebeelde duppie zal sowieso geen MS67 halen daarvoor moet deze een perfecte mooie kleur hebben en iig geen haarlijnen,niet gereinigd en geen beschadigingen in het gelaat. Om vergelijking te geven heb ik uit 20 stuks fdc 1944 EP dubbeltjes de 2 beste ingezonden en deze kwamen terug als MS64 en MS65 en dat waren echt de 2 mooiste die ik in de afgelopen 10 jaar tijd ben tegengekomen (ik schat dat ik er wel 2000 in mijn handen heb gehad in deze periode)

Als goedkope muntjes niet minimaal MS65 gegrade worden is het de prijs van slabben eigenlijk niet waard.
Openbare prijsopgaves doen we niet aan omdat tarieven voor verschillende munten en inzendingen kunnen verschillen (Onthou voor het gemak het bedrag van minimaal €40,- per slab)

Ik kan met zekerheid zeggen dat het dubbeltje geen MS65 zal halen. De zekerheid is er een klein beetje door te vergelijken. Meestal kan ik wel op 1 a 2 punten bepalen welke grade iets zal zijn (bij 80% van de munten) Alleen doen wij dit niet als service (zoals de meesten wel van Danny gewend waren) simpelweg omdat wij geen garantie kunnen geven op beoordelingen het blijft immers een onafhankelijke instantie waar wij geen invloed hebben op de uitkomst.

mvg,

Bert

christianst Nederland
Lid
Lid

Bericht door christianst » 09 jan 2019, 20:13

Bedankt voor alle info. Voor een hoge waardering is dus zeker een super exemplaar nodig begrijp ik al! We gaan gewoon door met inslaan en wellicht kom ik nog wel is wat geschikts tegen :angel: .

Groeten, Christian

Terug naar “Munten algemeen”