Een munt van 1525 gevonden kan iemand mij iets erover vertellen en wat het waard is?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Rod Javi
Aankomend lid
Aankomend lid

Een munt van 1525 gevonden kan iemand mij iets erover vertellen en wat het waard is?

Bericht door Rod Javi » 06 jan 2019, 02:03

SI 1525
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank
Superlid
Superlid

Re: Een munt van 1525 gevonden kan iemand mij iets erover vertellen en wat het waard is?

Bericht door janssenfrank » 06 jan 2019, 09:20

Volgens mij is dit een Joachimsdaalder uit het koninkrijk Bohemen (vorst Ludovicus I). Dit was het eerste soort daalder.

Alleen vrees ik dat dit geen echt exemplaar is, maar een naslag. Ik ben geen kenner, maar hij lijkt mij er wel heel modern uit te zien.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Re: Een munt van 1525 gevonden kan iemand mij iets erover vertellen en wat het waard is?

Bericht door LUC » 06 jan 2019, 11:32

Ik ben ook geen kenner maar een joachimdaalder kom je zo maar niet tegen of je hebt een paar duizend euros betaald. Heb je dit niet gedaan, dan is de kans heel- heel groot voor 99.9 procent dat je zijn bekende replica hebt.
Groeten Luc.

Rod Javi
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Rod Javi » 07 jan 2019, 18:35

Ben het een paar maanden terug tegen gekomen tijdens een opruiming. Het lag in een bak met nog een paar andere munten

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC » 08 jan 2019, 00:20

Je kan natuurlijk het juiste gewicht opzoeken en hem wegen en een magneet bijhalen of expert. Maar zoals ik al vermelde dergelijke munten ga je niet tegen komen zomaar met wat andere muntjes. De replica daar in tegen kom je wel vaker tegen.
Ja helaas als iets te mooi is om waar te zijn ....dan is het bij munten meestal niet het geval. Zoveel naslagen,replica's en china.
Vriendelijke groeten Luc. :)

christianst
Lid
Lid

Bericht door christianst » 09 jan 2019, 20:44

Duidelijk nep. Op de keerzijde staat St. Joachim met het wapen van de heren van Schlick. Alleen dit wapen vergelijken met het origineel zegt al genoeg!

Groeten, Christian

Terug naar “Munten algemeen”