Poll: Wat doe je met de collectie als de euro valt?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Stel de euro valt, wat doe je met de eigen collectie?

Ik blijf mijn collectie vervolledigen tot ik ze compleet heb
63
75%
Ik stop met verzamelen maar doe mijn collectie niet weg
13
15%
Ik stop helemaal met verzamelen en doe mijn collectie ook weg
8
10%

Totaal aantal stemmen: 84

Yosoyke
Superlid
Superlid

Poll: Wat doe je met de collectie als de euro valt?

Bericht door Yosoyke » 13 jul 2012, 15:22

Misschien inderdaad wel een leuke poll deze, eens kijken wat jullie ervan vinden. Kies een van bovenstaande puntjes en staaf jullie antwoord graag. Ik denk dat dit een leuke poll kan worden.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten

Daniël
Superlid
Superlid

Re: Poll: Wat doe je met de collectie als de euro valt?

Bericht door Daniël » 13 jul 2012, 15:26

Ik ben nu compleet met me verzameling. Mocht de euro vallen blijf ik de verzameling wel houden.
► Laat Spoiler zien

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 13 jul 2012, 15:28

Ik ben enorm enthousiast over mijn verzameling (te enthousiast soms als ik mijn omgeving zou moeten geloven). Heb een eigen website hierover die ik met plezier up-to-date hou. Dit is nu eens echt een hobby die mij enorm aanspreekt en waar ik dan ook met plezier toch wel mijn geld insteek. Sommige munten zijn me (nu) wel te duur, maar ach, als ik mijn collectie compleet wil zal ik dan toch ooit eens..

Maar zou ik mijn collectie wegdoen als de euro valt: nee! Ik denk niet dat ik dat ooit zou kunnen wegdoen. Ben er veel te enthousiast over, ik steek veel tijd in deze hobby en zou me niet kunnen voorstellen dat ik deze hobby opeens helemaal zou opgeven. Als de euro zou vallen (wat ik enorm zou betreuren) zou ik dan toch mijn verzameling trachten compleet te krijgen. Kan ik toch zeggen dat ik ze ALLEMAAL heb verzameld (klinkt toch zalig niet! )

mvg Kevin

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 13 jul 2012, 15:33

Ik zou verder gaan met verzamelen. In mijn geval zou ik munten met een bepaald motief ook uit zeurogebieden (hoe die munten ook zouden gaan heten) blijven verzamelen.
Het gaat mij beslist niet om het sentiment , maar om wat een land aan munten te bieden heeft. Natuurlijk een persoonlijke smaak.

Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

stilte
Senior lid
Senior lid

Bericht door stilte » 13 jul 2012, 15:37

Ik zou wel verder willen verzamelen, maar dat gaat nogal moeilijk als de circulatie zelf zou stoppen, ;) Verder aanvullen door ze te kopen doe ik niet, maar mijn verzameling weg doen ook niet natuurlijk. Daarvoor heb ik er teveel lol aan beleefd, en euh... ik houd er zo stilaan een verzameling verzamelingen op na, dus tja, :oops:

Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick » 13 jul 2012, 15:44

Ik heb de euroverzameling ( de euro CC en alle landen sets op jaartal ) tot nu toe kompleet, maar ik zou mijn verzameling niet wegdoen als de euro zou vallen.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus » 13 jul 2012, 16:26

Dan hoop ik dat de eerste 4 coincards van Nederland gaan dalen, zodat ik ze goedkoper kan aanschaffen en m'n verzameling coincards compleet kan maken.
Verzamelt:
-coincards van Nederland (Geen eerste dag uitgiftes/bijzondere BU-kwaliteit (m.u.v. 2 euro's)) [compleet]
-coincards vaticaanstad [compleet]
-gemeenschappelijke 2 euro uitgiftes in UNC (VvR, EMU, TJE) [compleet]
-1set/land [compleet m.u.v. Monaco, Andorra]
-1set/bezocht land [UK, HU, 'CA']

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 13 jul 2012, 17:07

De euro valt niet!!!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 13 jul 2012, 17:09

numisfreund schreef:De euro valt niet!!!
Where's the 'like' button on this forum!!!
+1 !!

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 13 jul 2012, 17:20

numisfreund schreef:De euro valt niet!!!

Zeker wel !!! . En zo niet , vekoop dan je verzameling maar.
Dan zul je de centjes hard nodig hebben.
Of is dit off topic.

Tammo
Om te relativeren; Waarom weegt gij geld af voor wat geen brood is en uw vermogen voor wat niet verzadigen kan? (Jes.55)

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 13 jul 2012, 17:22

We mogen van geluk spreken dat we hier met zoveel experts op het forum zitten. Ik zit met smart te wachte op een uitgebreid verslag met daarin argumenten en berekeningen zodat ik ook overtuigd word dat de euro gaat vallen.

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 13 jul 2012, 17:30

Daniël schreef:We mogen van geluk spreken dat we hier met zoveel experts op het forum zitten. Ik zit met smart te wachte op een uitgebreid verslag met daarin argumenten en berekeningen zodat ik ook overtuigd word dat de euro gaat vallen.

Misschien wat voor het praathuis?
Dan mag Valt Niet beginnen. :lach:

Tammo

Daniël
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël » 13 jul 2012, 17:32

Nee hoor, hier mag het ook. Misschien kunnen er nog mensen overgehaald worden om te stoppen (of juist door te gaan). :lach:

Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke » 13 jul 2012, 17:38

tammoschut schreef: Misschien wat voor het praathuis?
Dan mag Valt Niet beginnen. :lach:

Tammo
Ik denk dat dit een uitstekende plaats is om te discussieren en harde feiten op tafel te gooien om andere de andere visie te tonen! Ook eens de andere trachten te overtuigen. Er zijn er die met zekerheid zeggen dat de euro blijft bestaan, anderen beweren het tegengestelde. Graag zou ik dan eens de (persoonlijke) feiten aanhoren.

Ik zag ook dat er reeds gestemd was dat er iemand zijn volledige verzameling zou wegdoen als de euro is gevallen. Graag zou ik dan ook eens willen weten waarom, deze argumenten aanhoren!

mvg Kevin

numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund » 13 jul 2012, 18:07

Yosoyke schreef:Graag zou ik dan eens de (persoonlijke) feiten aanhoren.
€urActiv.de:

Entwicklungen in der Euro-Zone

ESM und Fiskalpakt nehmen wichtige Hürden

In Italien haben ESM und Fiskalpakt wichtige Hürden genommen, in Estland wurde der ESM für verfassungskonform erklärt. Neuigkeiten gibt es auch aus Griechenland, Zypern und Irland.

Der italienische Senat hat am Donnerstag (12. Juli) den Euro-Rettungsschirm ESM und den neuen EU-Fiskalpakt gebilligt. Nächste Woche soll auch die Abgeordnetenkammer abschließend zustimmen.

Bestätigung in Estland

In Estland hat das Verfassungsgericht Klagen gegen den ESM zurückgewiesen. (....)

bron en meer ... - helaas in het duits, als het mag.
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 13 jul 2012, 18:32

Genoemde landen hebben baat bij het instand houden van de euro.
Niet vreemd dat ze instemmen.
Hoop in de loop van de avond wat tegen argumenten te plaatsen.

Tammo

bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 » 13 jul 2012, 19:03

Het zal volledig aan Duitsland (en daarmee indirect) aan de Duitse kiezer liggen wat er met de euro gebeurt, als je het mij vraagt. Duitsland is het enige grote euroland dat zo solide is dat het niet alleen zelf overeind zal blijven (dit verwacht ik ook wel van bijv. Frankrijk), maar ook de andere landen uit het slop kan trekken, onder andere via het ESM. Nederland en Oostenrijk zullen naar verwachting wel doen wat Duitsland doet, want zo liggen nu eenmaal de economische belangen. Ik denk dat de eurozone als geheel sterk genoeg is om overeind te blijven, maar alleen indien de solidariteit binnen de eurolanden behouden blijft.

Terug naar de poll, zou ik gewoon mijn verzameling houden en doorgaan met het verzamelen van de nieuwe valuta - mocht het dus toch zover komen.

Bernard

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 13 jul 2012, 19:45

Mocht de euro vallen dan is het juist leuk om die euro munten te hebben, puur voor de historische waarde. In mijn verzameling heb ik veel zilveren munten uit de tijd van de Latijnse unie, een soort voorloper van de euro uit de 19de eeuw. Of je nu een 5 Lire, 5 Francs, 5 Drachme of 5 Peseta hebt uit die tijd, ze zijn allemaal even groot, zwaar en van hetzelfde gehalte.

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 13 jul 2012, 20:11

De afgelopen decennia zijn er in de hele westerse wereld te veel schulden gemaakt. Door overheden en private personen.
Dat plafond is bereikt. Wat rest; afbouw van schulden ofwel bezuinigingen. Gevolg; minder te besteden voor comsumptie. Als gevolg daarvan weer meer werkloosheid.
In de periode voor de euro kon de centrale bank per land het beleid vaststellen. Verlaging van rente kan de economie stimuleren.
Dat instrument heeft een land niet meer. Devaluatie of revaluatie van de eigen munt kan eveneens niet meer. Dus de concurrentiepositie kan niet worden verbeterd.
De ECB heeft nu de rente op 0,75 gezet. Effect nihil. Want men consumeert niet. En de banken geven de renteverlagingen niet door aan de klanten.
Nog afgezien van het feit dat renteverlaging of renteverhoging door de ECB altijd een gemiddelde van de economische toestand van het eurogebied moet zijn.
Voor Duitsland is die rente momenteel te laag. Voor Griekenland/Spanje nog te hoog. Feitelijk heeft de ECB geen beleidsinstrumenten meer.
Als er geen forse economische groei komt (en dat kan niet als men schulden moet afbouwen) is het onmogelijk de overheidsfinancieen op orde te brengen.
Zeker in de zuidelijke landen niet.
Nu is een situatie ontstaan waarbij Duitsland, Nederland, Finland geld blijvend moeten doneren aan de zuidelijke landen. Nu niet meer alleen aan de overheden , maar ook aan de banken. We hoeven maar een rekensom te maken en we zullen moeten constateren dat D,N,F, dat niet blijvend kunnen doen.Tenzij men vele tientallen procenten aan welvaart overdraagt aan het zuiden.
Dan nog zal het een bodemloze put blijken.
Nog afgezien of de burger dat wil. En als ze eerlijk voorgelicht zouden worden, dan zullen ze nee zeggen. Nu hoor je alleen maar; het moet anders gaan onze pensioenen er aan.
Zonder onderbouwing. Net als bij het referendum over het verdrag van Maastricht. Dreigen met ernstige teruggang.

Beleidsmakers van Pensioenfondsen hebben de risico's allang afgedekt.
IN feite is zuid-europa bankroet. En als de ECB overheidspapier blijft opkopen dat over een poosje niets waard meer zal zijn, zal de ECB ook failliet gaan.
Wie zal dat betalen? D.N. en F. ofwel haar burgers.
Finland heeft al op de rem getrapt. Het zal me niets verbazen als Finland er uit stapt, maar dat weet ik niet.
Men stopt nu geld in Spaanse banken , zonder dat men weet wat men aan rommel (derivaten) en waardeloos vastgoed op de balans heeft staan.
Men zegt; ja maar er moet eerst goed toezicht komen. Voordat dat goed geregeld is ,is men een jaar verder. Dan pas heeft men inzicht in de (slechte) positie van banken.
De euro? het is een ramp voor Griekenland en Spanje geworden. Waarom? Omdat de afzonderlijke landen geen beleidsinstrumenten meer hebben om de economie te stimuleren.
Het zit hem niet alleen in de belastingontduiking etc.

Daarbij komt dat de verhoudingen binnen europa alleen maar verslechteren. Het tourisme in Griekenland is ingestort.
Men durft er niet meer naar toe.
Het nationalisme zal sterk de kop opsteken.
Het ergste is dat de burger niets meer te zeggen heeft. De democratie wordt de nek omgedraaid.

Maar het zal blijken dat men de schuldposities van de landen en banken niet kan verbeteren. Uiteindelijk zal Duitsland het niet meer pikken. En dan is het afgelopen met de euro.

Tammo

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 jul 2012, 22:21

Tammo,

Het aardige aan dit soort discussies is dat alles ook precies omgekeerd kan worden uitgelegd.
Je weet dus ook nooit welke kant werkelijkheid gaat worden.
Ik zie hier bijvoorbeeld niet staan dat bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk ondertussen geld kunnen lenen tegen een negatieve rente!
Ook Nederland leent op dit moment spotgoedkoop, anders hadden wij ook een veel groter tekort gehad.
Oftewel wat er nu gebeurd is dat veel Zuideuropees geld naar Noord Europa vloeit, omdat het hier "veiliger" is. Vervolgens "lenen" wij het dan weer uit aan Zuid Europa, best een vreemde situatie.
Heel bijzonder is ook als je puur naar een aantal financiële kengetallen kijkt, de situatie in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde staten eigenlijk veel slechter is, maar daar hoor je niemand over.
Niet voor niets proberen kredietbeoordelaars en toonaangevende Angelsaksische banken steeds weer de aandacht naar de eurozone te verleggen, dat leid af van de eigen problemen.
Er zal meer solidariteit nodig zijn in Europa om dit soort problemen op te lossen, maar als we als Europa een rol willen blijven spelen hebben we geen keus, ieder voor zich kunnen we het vergeten

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 13 jul 2012, 22:29

Bij mij is niet de euro, maar het kwartje in 1999 al gevallen, door absoluut geen euro muntstukken te gaan verzamelen.

Probeer je eens te onderscheiden met de collectie van de rest. Een mooi voorbeeld van deze week:
Maar liefst 4 of 5 verzamelaars tonen een dolblij manneke uit San Marino, met een 2 euro muntstuk.
Bedenk goed, dat een collectie met onderscheidend vermogen vele malen beter te slijten valt, dan een tien in een dozijn collectie.
(n.a.v. de vraag over waardebehoud elders.)

Ik zie persoonlijk de tak van sport ook niet, om op afroep muntstukken via de post te laten komen. Zodra men de toegangspoort van het munthuis als numismaat heeft bereikt, krijgt een ieder alles vanzelf op de deurmat.

Is het dan echt niet leuker om beurzen/internet/rommelmarkten/antiquairs af te struinen naar iets ongebruikelijks?
Letwel ik respecteer een ieder zijn keuze, maar ik heb al vele mensen met mijn enthousiasme aangestoken....

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 jul 2012, 22:49

rtholen schreef:Maar liefst 4 of 5 verzamelaars tonen een dolblij manneke uit San Marino, met een 2 euro muntstuk.
Het feit dat zo'n munt door meerdere verzamelaars getoond wordt, maakt een verzameling niet meer of minder waard...
rtholen schreef:Bedenk goed, dat een collectie met onderscheidend vermogen vele malen beter te slijten valt, dan een tien in een dozijn collectie.
(n.a.v. de vraag over waardebehoud elders.)
Dat ben ik niet met je eens, als je een complete verzameling wilt slijten, dan zijn voor de waarde voornamelijk de waardevolle stukken van belang. Dit zijn meestal de zeldzame stukken die niet iedereen heeft, in zoverre heb je gelijk, maar dit is bij een euroverzameling niet anders dan bijvoorbeeld bij een koninkrijkverzameling.
rtholen schreef:Ik zie persoonlijk de tak van sport ook niet, om op afroep muntstukken via de post te laten komen. Zodra men de toegangspoort van het munthuis als numismaat heeft bereikt, krijgt een ieder alles vanzelf op de deurmat.
Hier ben ik het met je eens, maar geldt dat niet voor elke verzameling? Als je genoeg geld wilt besteden wordt elke verzameling eenvoudig, je geeft gewoon een goede handelaar de opdracht om alles voor je te kopen. Wil je minder besteden, dan moet je er weer meer voor doen.

Luit

tammoschut
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door tammoschut » 13 jul 2012, 23:24

IIinde,

Dat is waar wat je schrijft. Maar het ging om de vraag of de euro blijft of valt.
Het "parkeren " van geld in Nederland en Duitsland is louter een teken dat de financieele markten geen geld meer in het zuiden durven te houden of te steken.
Zeker,tijdelijk profiteren we daar van.
Maar dit is en blijft een teken dat de situatie onhoudbaar is.
Maar als we spreken over solidariteit, waarom dan geld bezuinigen op ontwikkelingshulp en dat indirect naar het zuiden brengen.
Ik wil duidelijk stellen dat het aan mijn hart gaat wat er in Griekenland en Spanje gebeurt. Vooral de jeugdwerkloosheid is en wordt een ramp.
Maar het geld dat naar het zuiden gaat komt niet in handen van de gewone burger die het zo moeilijk heeft.

Tammo

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 13 jul 2012, 23:33

De 1e zin was van toepassing op onderscheid maken t.o.v. een ander, het vertonen er van heeft natuurlijk geen invloed.

Nu ga ik niet helemaal met je mee. Ik zal een voorbeeld geven;
Een Wilhelmina kwartje 1941 bijvoorbeeld is verre van zeldzaam te noemen. De kunst is dus, om zelfs bij het meest eenvoudige stuk, je te onderscheiden ten op zichte van de ander. Hetgeen je verzameling uiteindelijk uniek maakt. Bijvoorbeeld met een prachtige patina, of een vroege afslag wat dus juist wel weer zeldzaam is.

Als ik tegen je zeg, lever mij morgen eens een aantal misslagen van Juliana dubbeltjes.... jaren '50 als het kan... of ik zoek een gulden 1967 geslagen met gepolijste stempels... Zoiets kan je echt niet op afroep verkrijgen, zelfs niet met een grote zak geld. Dat is een sport, het zoeken.

Al denk ik dat het met euro's de sport is, om een en ander voor de laagste prijs te bemachtigen?

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 13 jul 2012, 23:37

tammoschut schreef:Het "parkeren " van geld in Nederland en Duitsland is louter een teken dat de financieele markten geen geld meer in het zuiden durven te houden of te steken.
Dat klopt, maar blijkbaar is er wel voldoende vertrouwen in de euro als geheel, want anders zou dit geld wel buiten de EU geïnvesteerd worden. Het klinkt misschien vreemd, maar juist de noordelijke staten hebben op dit moment meer belang bij behoud van de euro dan de zuidelijke staten.

Luit

Terug naar “Euromunten”